دسته‌بندی نشده · فوریه 17, 2022 0

تاریخچه معدن – چری پیکر – موسسه گوته




آخرین مجموعه داستان کوتاه کلمنس مایر درباره انبوه سرباره، معادن، مناظر ویران شده و مردم است. داستان ها خوانندگان را به داخل تونل های معدنی تاریخ معاصر می برد. نوشته هولگر موس برای نگاهی کوتاه به گذشته، اولین رمان کلمنس مایر Als wir träumten (همانطور که در خواب می دیدیم) به عنوان رمانی که مدت ها در انتظار آن بودیم «تحول» تجلیل شد و نامزد جایزه نمایشگاه کتاب لایپزیگ در سال 2006 شد، جایزه ای که در آن برنده شد. 2008 با مجموعه داستان کوتاه All the Lights. رمان آجر و ملات او در سال 2013 در فهرست نهایی جایزه کتاب آلمان قرار گرفت. اخیراً مایر خود را وقف ژانر داستان کوتاه کرده است. پس از Dark Satellites (2017)، دو مجموعه داستان کوتاه دیگر در دو سال گذشته توسط انتشارات لایپزیک Faber & Faber منتشر شده است. تصویر اتمسفر از یک زمان تاریک
© Faber & Faber Night in the Bioscope (شب در بیوسکوپ) عنوان داستان “از جنگ بزرگ” است که در سال 2020 منتشر شده است. شاید بپرسید که بیوسکوپ چیست؟ تقریباً در نیمه راه درمی یابیم که این یک دستگاه پروجکشن اولیه است که توسط برادران پیشگام اسکلادانوفسکی اختراع شد و برای اولین بار در سال 1895 برای نمایش فیلم در برلین استفاده شد. اما داستان میر در سال 1942 در نووی ساد می گذرد. صربستان نیروهای اشغالگر مجارستان – متحدان قدرت های محور – در ژانویه 1942 قتل عام کردند. سوراخ هایی به یخ دانوب یخ زده شلیک شد و صدها نفر، عمدتا یهودی و صرب، تیرباران شدند، به رودخانه پرتاب شدند و غرق شدند. سینمافیل، یکی از اعضای جنبش فاشیست اوستاش، در شهر سرگردان است. او با یک خدمتکار صربستانی آشنا می شود و با هم به سینما پناه می برند. مرد سپس زن جوان و یک نوزاد را از دست دژخیمان رژیم نازی نجات می دهد. او همچنین مراقب سلامت روان خدمتکار است – در سینما، مانند زندگی، گاهی اوقات ما می خواهیم بیشتر از آنچه برایمان خوب است ببینیم. چشمان او را می بندد تا از دیدن صحنه های وحشتناک دانوب چشم پوشی کند: «او نمی تواند رودخانه را ببیند… چند بار سعی می کند چشم بند را کنار بزند، اما او دست او را می گیرد. نه. نگاه نکن.» داستان‌سرایی مایر تداعی‌کننده، خاطره‌انگیز و رویایی است و تصویری متقاعدکننده از یک زمان تاریک خلق می‌کند. این جواهر ادبی با کارت پستال‌های تاریخی نشان‌دهنده نووی ساد نشان داده شده است. غارها و اژدها © Faber & Faber در جدیدترین مجموعه داستان کلمنس مایر، گرد و غبارها (گرد و غبار)، او دوباره به گذشته سفر می کند، این بار به گذشته آلمانی اخیر (شرق). تپه‌های سرباره، معادن و غارها مکان‌های مسحورکننده‌ای هستند که واقعیت را در قلمرو خیال در سه داستان محو می‌کنند. در داستان اول، در کریسمس، مردی به دیدار مادر مسن خود می‌رود که در یک دهکده زغال‌سنگ قهوه‌ای تقریباً خالی از جمعیت در نزدیکی Bitterfeld زندگی می‌کند. او در آنجا به خاطرات زمانی می پردازد که هنوز برف از آسمان سیاه می بارید. دومین و طولانی ترین داستان در مورد یک سفر منحصر به فرد در معدن است. مردی به داخل غار فرود می آید و جهت گیری مکانی و زمانی را از دست می دهد. در اعماق زمین، شخصیت پیچیده نیز در دالان های گیج کننده حافظه گیر می افتد. انگار در توهم، پدربزرگ ظاهر می شود. او در گذشته در معدن کار می‌کرد و نوه‌اش را از تونل نجات می‌داد. آخرین داستان درباره دختری 13 یا 14 ساله است که عاشق پسر بزرگ‌تری از یوگسلاوی سابق می‌شود. این باعث می شود که دسته او او را به عنوان یک “Kanakenbraut” (عاشق داگو) مورد سرزنش قرار دهند. او گهگاه با مرد جوان سوار بر موتورش به روستایی می‌رود که در آن بزرگ شده است. به بیل های برهنه در آنجا، «اژدهایان» استخراج روباز. آنها در غارهایی زندگی می کنند که انواع مختلف گرد و غبار از آنها می آید: «وقتی خیلی جوان بودم، همه آنها را می شناختم. آنها از لایه‌هایی از زمین می‌آیند که روستای ما در آن ناپدید شد و اژدهاها غارهای خود را در آن حفر می‌کنند.» در غیر این صورت، دختر با همسالان خود در ایستگاه قطار Zwickau پرسه می‌زند. آنها منتظر گردشگران هستند و در ازای دریافت پول پیشنهاد می کنند که آنها را به محلی که زمانی خانه تروریست های NSU در آن قرار داشت، که جوانان آنها را قهرمانان خود می دانند، هدایت کنند. این دختر استعداد گفتن و اختراع بهترین داستان های NSU را دارد. ظرافت و زوال در پایان جلد مقاله ای تقریباً سی صفحه ای به نام «Wozu Literatur» (چرا ادبیات) وجود دارد که در آن مایر نه تنها در مورد نویسندگان مورد علاقه و مهم خود – تقریباً همه مردان (هونره بالزاک، جوزف راث) می نویسد. ، میخائیل شولوخوف، ایزاک بابل، فرد واندر، برنهارد تراون، ارنست همینگوی، و همچنین نویسندگان آلمان شرقی ولفگانگ هیلبیگ، ورنر بریونیگ و فرانتس فومن). مایر در این مقاله از ادبیات معاصری که در آن بیش از حد در مورد چیزهای نامربوط و شخصی نوشته شده است، شکایت می کند: «به نظر می رسد این ایده که تحولات اجتماعی را سنگ شکن معمولی برای ادبیات (آلمانی) بدانیم گم شده است. جزئیات زندگی‌نامه و شخصی، به‌علاوه تاریخ‌های کوچک پیش پا افتاده، روایت‌های رام. دیگر هیچ سفری به انتهای شب یا، در مورد آن، به آغاز آن نیست!» این مقاله توسط کلمنس مایر تا حدودی فاخر نوشته شده است. با این حال، در داستان های او مایر ظریف را تجربه می کنیم، استاد داستان گویی از تحولات تاریخی، از مناظر درونی و بیرونی، به شیوه ای کاملا مبهم. حجم با عکس‌های برترام کوبر افزایش یافته است که به خوبی نوشته را تکمیل می‌کند. آنها غارها، صخره ها، تپه های سرباره، حفاری های عظیم، ساختمان ها و مناظر در حال پوسیدگی را نشان می دهند. © Goethe-Institut / تصویر: Tobias Schrank Clemens Meyer: Nacht im Bioskop. Eine Erzählung aus dem Großen Krieg Leipzig: Faber & Faber, 2020. 96 p. شابک: 978-3-86730-184-8Clemens Meyer: Stäube. Drei Erzählungen und ein Nachsatz (mit Fotografien von Bertram Kober) Leipzig: Faber & Faber, 2021. 128 p. شابک: 978-3-86730-158-9 نویسنده هولگر موس در بخش کتابخانه های دفتر مرکزی انستیتو گوته در مونیخ کار می کند. ترجمه: Faith Gibson فوریه 2022



تاریخچه معدن – چری پیکر – موسسه گوته