دسته‌بندی نشده · ژوئن 17, 2022 0

معرفی و دانلود خلاصه کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری | گروه نویسندگان | انتشارات زی



معرفی خلاصه کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشریتحلیل و خلاصه کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری از مجموعه کتاب‌های ارزشمند انتخاب شده و بر اساس واکاوی و گزیده‌ای از کتاب جرد دایموند به انتشار درآمده است. این کتاب به سرگذشت جامعه بشری از آغاز تا سده‌های گذشته می‌پردازد و دایموند به خاطر این کتاب پرفروش برنده جایزه پولیتزر شد. او علل تسلط و استعمارگری اروپاییان و آسیاییان نسبت به سایر جوامع را بررسی می‌کند و ریشه‌های آن را در ماقبل تاریخ تا کنون می‌یابد.

درباره‌ی خلاصه کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری

کتاب حاضر چکیده‌ای حائز اهمیت از کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری نوشته جرد دایموند (Jared Diamond) است. او به عنوان متخصص علوم زیستی، جغرافیا و تاریخ، نگرشی جدید نسبت به تمدن بشری ارائه می‌دهد و با تکیه بر رشته‌های مختلف زبان‌شناسی، ژنتیک، و اپیدمیولوژی، زیست‌شناسی، انسان‌شناسی و فناوری دریچه‌ای تازه درباره‌ی توسعه‌ی جوامع انسانی به روی خوانندگان می‌گشاید.

تاریخِ شکل‌گیری و توسعه‌ی جوامع مدرن همواره تحت تاثیر جنگ‌ها و کشمکش‌های فراوان بوده و آنچه امروزه از آن به عنوان تمدن مدرن یاد می‌شود، آشفتگی و نابسامانی‌های زیادی را از سر گذرانده است. خلاصه کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری به دنبال پاسخ یک سوال مهم و سرنوشت‌ساز است و چگونگی تسلط و استعمارگری جوامع توسعه‌یافته را در دل تاریخ جوامع مختلف ریشه‌یابی می‌کند.

دایموند استدلال می کند که این اکولوژی و جغرافیا بود که جهان مدرن را شکل داد و نژاد و ملیت کشورها تاثیری در پیشرفت یا عقب‌ماندگی‌شان نداشت. جوامعی که در مناطقی با زمین‌های حاصلخیز برای کشاورزی توسعه یافتند و دارای گیاهان و حیوانات اهلی بودند، توانستند با سرعت بیشتری ترقی کنند و بدین وسیله ابزارهایی را برای تسخیر سایر فرهنگ‌ها در اختیار بگیرند.

نسخه کامل این کتاب شامل چندین فصل است که به طور جامع به مساله سرنوشت جوامع بشری می‌پردازد. بنابراین بهره‌مندی از خلاصه و تحلیل این کتاب تجربه و فرصت بسیار مناسبی را برای خواندن یک اثر غیرداستانی فراهم می‌آورد و نکات اصلی کتاب را به صورت گزیده به شما ارائه می‌کند.

جمعی از نویسندگان گردآورنده کتاب‌های ارزشمند (Worth Books) با مطالعه کتاب تحسین‌شده جرد دایموند، به اهمیت و نکات ارزشمند آن پی بردند و از آن خلاصه‌ای مدون تحت عنوان اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری (Summary and Analysis of Guns, Germs, and Steel) تحلیلی ارائه کرده‌اند که قابل توجه و بررسی خواهد بود.

جوایز و افتخارات کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری

– برنده‌ جایزه پولیتزر برای آثار عمومی غیرداستانی
– قرار گرفتن در پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز
– برنده جایزه مدال طلا از کتاب کالیفرنیا
– برنده جایزه علمی فی‌بتا‌کاپا
– قرار گرفتن در پرفروش‌ترین‌های ملی
– برنده جایزه کتاب‌های علمی از انجمن سلطنتی رون-پولنک

در نکوداشت کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری

– کتاب اسلحه، میکروب و فولاد نظریه‌ای وحدت‌بخش از تاریخ بشر ارائه می‌کند که به اندازۀ تاریخچۀ دایناسورها و یخچال‌های طبیعی جذاب است و تاریخ ظهور کشاورزی، فناوری، نوشتن، دولت و مذهب را در بر می‌گیرد. (بیل گیتس)

– دایموند در ریشه‌یابی نابرابری‌هایی که مردمان جهان امروز گرفتار آن هستند، تئوری‌های نژادپرستانۀ اروپایی را که علت این نابرابری را در تفاوت‌های احتمالی در هوش یا توانایی‌های تکنولوژیکی مردمان مختلف دنیا می‌دانند رد می‌کند. او به طور متقاعدکننده‌ای استدلال می‌کند که ریشۀ نابربری‌های کنونی در تفاوت‌های تصادفی جغرافیایی و محیط زیست مردم بوده است که با قرن‌ها فتح، نسل‌کشی و همه‌گیری بیماری‌ها همراه گشته است. (نقد ستاره‌دار در هفته‌نامۀ ناشران)

– در‌حالی‌که ممکن است قبلاً بسیاری از این استدلال‌ها را شنیده باشید، دایموند آن‌ها را به‌طور قانع‌کننده‌ای گرد هم آورده است… مطمئناً این کتاب پاسخی منصفانه به سؤال‌های این حوزه است و باعث خوشحالی است که روشن می‌کند نژاد هیچ ارتباطی با موفقیت‌های مردم نداشته و ندارد. (kirkus reviews)

– دایموند برتری تکنولوژیک را با وسعت دید تاریخی، لذت خواندن داستان را با دید مفهومی گسترده و تسلط بر منابع را با جهش‌های خلاقانه ترکیب می‌کند. در این سال و حتی چند سال گذشته هیچ اثری به این ظرافت در این خصوص منتشر نشده است. (واشنگتن پست)

خلاصه کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای مخاطبانی که به تاریخ تمدن و بشریت و نحوه ایجاد جوامع گوناگون علاقه‌مند هستند، بسیار بدیع خواهد بود.

در بخشی از خلاصه کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری می‌خوانیم

هنگامی که فاتحان اسپانیایی برای اولین بار به دنیای جدید آمدند، با بیابان‌های خالی مواجه نشدند. بلکه میلیون‌ها نفر با زبان‌ها و فرهنگ‌های متفاوت در آن جا زندگی می‌کردند. تعداد اسپانیایی‌ها بسیار کم بود و در این سرزمین غریب کاملاً تنها بودند.

هنگامی که ژنرال فرانسیسکو پیزارو در سال 1532 با امپراتور اینکاها یعنی آتاهوالپا روبرو شد، او تنها یکی از 168 جنگجوی اسپانیایی‌ای بود که در اعماق امپراتوری اینکاها به مقابله با هشتاد هزار جنگجوی اینکا می‌رفتند. با این حال پیزارو و نیروهایش توانستند آتاهوالپا را دستگیر و پس از اولین رویارویی، بیش از هفت هزار سرباز اینکا را ظرف چند ساعت قتل عام کنند. پس از «کشف» جهان جدید توسط کریستف کلمب در سال 1492، امپراتوری‌های وسیع اینکاها، مایاها و آزتک‌ها در طی صد سال فروپاشیدند و نود و پنج درصد جمعیت قارۀ آمریکا از بین رفتند.

فتح قارۀ آمریکا توسط اسپانیایی‌ها داستانی آشناست. این داستان نیز کاملاً شبیه به روایت‌هایی است که در سرتاسر جهان مدرن در تقابل قدرت‌های استعماری و مردم بومی می‌توان یافت؛ از حملۀ چینی‌ها به تایوان گرفته تا شهرک‌سازی هلندی‌ها در آفریقای جنوبی و الحاق استرالیا به بریتانیا. جرد دایموند در کتاب اسلحه، میکروب و فولاد خارج از این الگوی شناخته‌شدۀ تاریخ استعمار، مجموعه‌ای از سؤال‌هارا مطرح می‌کند:

– چرا در قرن شانزدهم اسپانیایی‌ها توانستند اینکاها را در آمریکا شکست دهند؟ و همچنین چرا انگلیسی‌ها در چند قرن گذشته توانستند بر بومیان سرزمین‌های دیگر تسلط پیدا کنند؟

دایموند در کتاب اسلحه، میکروب و فولاد، با پیروی از آنچه که او «زنجیره‌های علیت» می‌نامد، تبیین‌های نژادپرستانه برای علل تسلط اوراسیا بر سایر جوامع را از بین می‌برد تا علل پنهان تکامل تاریخ را شناسایی کند. به ادعای او این سه تمایز اصلی و متعاقباً نتایج تاریخی به‌دست آمده، از عوامل تعیین‌کنندۀ دیگری در محیط‌های انسانی سرچشمه می‌گیرند و زیست‌شناسی انسانی در آن دخیل نیست.
فهرست مطالب کتابمقدمۀ ناشر
دربارۀ جرد دایموند
افتخارات کتاب و نظرات منتقدان
مقدمه
بررسی اجمالی
پیش درآمد: سؤال یالی
بخش اول: از عَدَن تا کاخامارکا
فصل اول: خط آغاز
فصل دوم: آزمایشی طبیعی در تاریخ
فصل سوم: برخورد در کاخامارکا
بخش دوم: ظهور و گسترش تولید مواد غذایی
فصل چهارم: قدرتمندی کشاورزان
فصل پنجم: داراها و ندارها در تاریخ
فصل ششم: انتخاب زندگی کشاورزی
فصل هفتم: چگونه بادام شیرین به وجود آمد؟
فصل هشتم: سیب‌ها یا سرخ‌پوستان
فصل نهم: گورخرها، ازدواج‌های ناخوشایند و اصل آنا کارنینا
فصل دهم: آسمان‌هایی فراخ و محورهایی کج‌شده
بخش سوم: از تولید غذا تا اسلحه، میکروب و فولاد
فصل یازدهم: هدیۀ مرگبار چهارپایان اهلی
فصل دوازدهم: طرح‌های اولیه و نوشتار قرض گرفته شده
فصل سیزدهم: سرچشمۀ ضرورت
فصل چهاردهم: از عدالت‌خواهی تا دزدسالاری
بخش چهارم: دور دنیا در پنج فصل
فصل پانزدهم: قوم یالی
فصل شانزدهم: چگونه چین، چینی شد؟
فصل هفدهم: حرکت قایق‌های تندرو به سمت پلینزی
فصل هجدهم: برخورد نیم‌کره‌ها
فصل نوزدهم: چگونه روزگار آفریقا سیاه شد!
سخن پایانی: نگاهی به آیندۀ تاریخ بشر به‌عنوان یک علم
ضمائم
نقل قول‌هایی از کتاب اصلی به همراه تحلیل
جدول زمانی
اطلاعات حاشیه‌ای جذاب
کتابشناسی





معرفی و دانلود خلاصه کتاب اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری | گروه نویسندگان | انتشارات زی