دسته‌بندی نشده · ژوئن 21, 2022 0

معرفی و دانلود خلاصه کتاب خوشحالی تصادفی | دنیل گیلبرت | انتشارات لیوسا



معرفی خلاصه کتاب خوشحالی تصادفیدنیل گیلبرت استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد در خلاصه کتاب خوشحالی تصادفی به ما نشان می‌دهد احساس شادی حقیقی بیشتر از آنکه به حوادث زندگی ما مرتبط باشد به توانایی‌های مغزمان مربوط است. گفتنی‌ست این کتاب پرفروش و تحسین شده برنده جایزه کتاب علمی انجمن سلطنتی در سال 2007 بوده است.

درباره کتاب خوشحالی تصادفی

دنیل گیلبرت (Daniel Gilbert) در کتاب خوشحالی تصادفی (Stumbling on Happines) به ما ثابت می‌کند که ایجاد شادی از مهم‌ترین توانایی‌های مغز انسان محسوب می‌شود. نتایج یک تحقیقات جالب نشان می‌دهد که میزان شادی افراد یک سال بعد از فلج شدن و یک سال پس از برنده شدن در لاتاری تقریبا به یک میزان است! این نتایج به چه معناست؟ آیا اصلاً امکان همچین چیزی وجود دارد؟

این روانشناس مطرح معتقد است در بیشتر موارد باورهای ما در مورد چیزهایی که باعث خوشحالی ما می‌شوند اشتباه است؛ او تلاش داشته تا خطاهایمان در تصمیم‌گیری را نشان دهد و به ما یادآور شود که ذهن انسان در ارزیابی گزینه‌ها دچار خطاهای بسیاری می‌شود. کتاب خوشحالی تصادفی در نهایت سوالی اساسی مطرح می‌کند که آیا واقعاً ما توانایی تشخیص و انتخاب بهترین گزینه را داریم که شادی بیشتری برایمان به ارمغان داشته باشد؟

کتاب حاضر به ما کمک می‌کند تا یاد بگیریم چگونه با قدرت ذهن می‌توانیم جزئیاتی را که از زیر چشممان در رفته پر کنیم؛ گیلبرت به این نکته مهم می‌پردازد که وقتی ما به آینده فکر می‌کنیم، تصویری که ذهنمان ترسیم می‌کند شفاف نیست. همچنین تصورات ما از خوشبختی به طور پیوسته در حال تغییر است و به طور کل به احساساتی بستگی دارد که در زمان حال تجربه می‌کنیم. اما چگونه می‌توانیم دریابیم که چه چیزی در ده یا بیست سال آینده ما را واقعاً شاد می‌کند؟ کتاب خوشحالی تصادفی این مسئله را برای ما روشن می‌کند.

نکوداشت‌های خلاصه کتاب خوشحالی تصادفی

– یک کتاب جدید و جذاب که تلاش‌های گاهی اوقات اشتباه ما برای یافتن خوشبختی را بررسی می‌کند. (Time)

– فکر می‌کنی می‌دانی چه چیزی تو را خوشحال می‌کند؟ این کتاب واقعاً خارق‌العاده است و عمیق‌ترین اعتقادات شما را در مورد نحوه عملکرد ذهنتان در هم خواهد شکست. (استیون دی. لویت، نویسنده)

– یک روایت روانشناختی درباره یکی از اسرار بزرگ زندگی ما… باید مطالعه‌اش کنید به من اعتماد کنید. (مالکوم گلدول، نویسنده)

– من کتاب خوشحالی تصادفی را تنها کتاب واقعاً مفید در زمینه روانشناسی که تا به حال آن را خوانده‌ام می‌نامم. (جیمز پرسلی)

– یک سفر شوخ طبعانه و فوق‌العاده سرگرم‌کننده از میان ضعف‌های تخیل انسان. (New Scientist)

خلاصه کتاب خوشحالی تصادفی مناسب چه کسانی است؟

اگر می‌خواهید به طور مختصر و مفید راز واقعی شاد زیستن در زندگی را پیدا کنید، خلاصه کتاب خوشحالی تصادفی مناسب شماست.

دنیل گیلبرت را بیشتر بشناسیم

این روان‌شناس و نویسنده آمریکایی در سال 1957 به دنیا آمد. او استاد روان‌شناسی در دانشگاه هاروارد است و شهرت اصلی‌اش را به واسطه تحقیقاتی که به همراه «تیموتی ویلسون» در زمینهٔ پیش‌بینی عاطفی انجام داد، به دست آورده است. دنیل گیلبرت (Daniel Gilbert) کتاب پرفروش «شیرجه در خوشبختی» را نوشت که به بیش از 30 زبان ترجمه شد.

جملات برگزیده خلاصه کتاب خوشحالی تصادفی

– انتشار این باور نادرست که پول خوشبختی می‌آورد به‌نفع کل جامعه است.
– ذهن ما قادر است بی‌آنکه خودمان بفهمیم، جزئیاتی را که از زیر چشممان در رفته، پر کند.
– حال‌وهوای فعلی ما به‌شدت در افکارمان در مورد آینده تأثیر می‌گذارد، که به پیش‌بینی‌هایی نادرست منجر می‌شود.
– ما باید ارزش کالاها را بر اساس رضایت‌مان از پولی که بابت‌شان می‌پردازیم تخمین بزنیم، نه بر این مبنا که قیمت آن‌ها چقدر بالا رفته است.

در بخشی از خلاصه کتاب خوشحالی تصادفی می‌خوانیم

احتمالاً کسانی را می‌شناسی که کلاً دیدگاهی مثبت دارند و همه‌ی نظریاتشان خوش‌بینانه است؛ افرادی که همیشه نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینند و معتقدند که هر موقعیت دشواری جنبه‌ی مفید و مثبتی هم دارد.

شاید از خودت بپرسی چطور این آدم‌ها می‌توانند هر موردی را با دیدی مثبت ببینند؟ دلیلش این است که آن‌ها فقط آنچه را دلشان می‌خواهد می‌بینند. این‌قبیل افراد خودشان را فقط در معرض اخبار و اطلاعاتی قرار می‌دهند که از جهان‌بینی مثبت‌شان حمایت کند.

همه‌ی ما تاحدودی به یک شکل عمل می‌کنیم؛ به‌دقت اطلاعاتی را که در معرض آن قرار می‌گیریم، بررسی می‌کنیم، به اطلاعاتی که از نظرمان مثبت هستند توجه بیشتری نشان می‌دهیم و بقیه را نادیده می‌گیریم.

نمونه‌ی بارز آن را می‌شود در دقتی دید که در انتخاب دوستانمان به‌خرج می‌دهیم. ما مایلیم دوستانی در اطرافمان بپلکند که خیال می‌کنیم مثل خودمان هستند و افکار و اخلاق و رفتارمان را تأیید می‌کنند. این یعنی وقتی از آن‌ها نظرخواهی می‌کنیم یا توصیه‌ای می‌خواهیم، بیشتر اوقات گرایش‌ها و تمایلات خودِ ما را منعکس می‌کنند، حالا یا به این دلیل که می‌خواهند عقاید و نظریات خودمان را به ما تحویل بدهند یا چون نمی‌خواهند احساساتمان را جریحه‌دار کنند، که در هر دو صورت اطلاعاتی که در اختیارمان می‌گذارند به‌شدت مغرضانه است.

ما حتی از این هم فراتر می‌رویم تا مطمئن شویم اطلاعاتی درست دریافت می‌کنیم. معمولاً موقع نظرخواهی از دوستانمان سؤال مورد نظرمان را طوری مطرح می‌کنیم که جواب دلخواه‌مان را بشنویم.





معرفی و دانلود خلاصه کتاب خوشحالی تصادفی | دنیل گیلبرت | انتشارات لیوسا