دسته‌بندی نشده · آوریل 10, 2022 0

معرفی و دانلود رایگان خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه | سید رضی | گروه فرهنگی سماوا



معرفی خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغهخلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه بخشی از این کتاب پربار است که توسط سید رضی در اواخر قرن چهارم گردآوری شد. این فایل صوتی شامل متن نامه‌ای می‌شود که حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) برای مالک‌اشتر نوشت و او را به امارت مصر منصوب کرد. گفتنی‌ست این اثر به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی صوتی شده است.

دربارهٔ خلاصه کتاب صوتی نهج البلاغه:

وقتی امام علی (ع) یکی از یاران وفادار خود یعنی مالک‌اشتر نخعی را به امارت مصر منصوب کرد، فرمان خود را در قالب یک نامه به او ابلاغ نمود. این نامه حالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد سیاسی و حقوقی اسلام به شمار می‌آید که در کتاب نهج البلاغه نیز متن کامل آن وجود دارد. این کتاب به‌طورکلی برگزیده‌ای از سخنان، خطبه‌ها و نامه‌های حضرت علی است که در اواخر قرن چهار شخصی به نام سید رضی آن را جمع‌آوری کرد.

نهج‌البلاغه به دلیل محتوای پربار و بلاغتی که در کلامش دیده می‌شود، به‌عنوان برادر قرآن نیز شناخته می‌شود. این کتاب ارزشمند همچنین تابه‌حال به 18 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده و افراد زیادی در مورد آن مقالات زیادی نوشته‌اند. پادکست صوتی نهج البلاغه با انتخاب قسمت مهمی از این کتاب، یعنی همان نامهٔ مشهور حضرت علی به مالک‌اشتر، آن را در قالب صوتی در اختیار شما قرار داده است.

با شنیدن این اثر و نامهٔ پربار و مفصل امیرالمونین، با ویژگی‌های حکومت اسلامی، خصوصیت حاکم اسلامی، حقوق شهروندان و رابطه بین دولت با شهروندان آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است، این پادکست صوتی در پانزده بخش و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به انتشار رسیده است.

خلاصه کتاب صوتی نهج البلاغه مناسب چه کسانی است؟

اگر به شناخت بهتر مسائل دینی و عقاید اسلامی در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی علاقه دارید، شنیدن این کتاب صوتی برایتان جذاب خواهد بود.

با سید رضی بیشتر آشنا شویم:

این شاعر و فقیه قرن چهارم، در سال 359 در بغداد متولد شد. او از والدینی به دنیا آمد که هر دوی آن‌ها سادات علوی و از نوادگان امام حسین‌(ع) بودند. ابوالحسن محمد بن الحسین بن موسی مشهور به سید رضی و شریف رضی، از طرف پدری با امام موسی کاظم نیز نسبت دوری دارد؛ به همین دلیل به «رضی» معروف شده است.

وی حدود 400 سال بعد از به‌دنیاآمدن امام علی(ع) نهج البلاغه را گردآوری و تدوین کرد. سید رضی در نهایت در سال 406 قمری و در 47 سالگی از دنیا رفت. از دیگر آثار این شاعر و نویسندهٔ توانا می‌توان به «تلخیص البیان عن مجازات القرآن»، «حقایق التاویل فی متشابه التنزیل»، «معانی القرآن» و «خصایص الائمه» اشاره کرد.

در بخشی از خلاصه کتاب صوتی نهج البلاغه می‌شنویم:

بدان که رعیت را صنف‌هایی است که کارشان جز به یکدیگر اصلاح نشود و از یکدیگر بی‌نیاز نباشند. صنفی از ایشان لشگرهای خدایند و صنفی دبیران خاص یا عام و صنفی قاضیان عدالت‌گسترند و صنفی کارگزاران‌اند که باید در کار خود انصاف و مدارا را به کار دارند و صنفی جزیه دهندگان و خراج گزاران‌اند. چه ذمی و چه مسلمان.
فهرست مطالب کتاب صوتیادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود رایگان خلاصه کتاب صوتی نهج‌ البلاغه | سید رضی | گروه فرهنگی سماوا