دسته‌بندی نشده · آوریل 24, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب آخرین کلکسیون: رمانی درباره السا اسکیاپارلی و کوکو شنل | جین مکین



معرفی کتاب آخرین کلکسیون: رمانی درباره السا اسکیاپارلی و کوکو شنللیلی زنی‌ست که شوهرش را به تازگی از دست داده و به طور غیرمنتظره‌ای در سفرش به پاریس درگیر رقابت تنگاتنگِ مابین دو طراح لباس، کوکو شنل و السا اسکیاپارلی، می‌شود. جین مکین در کتاب آخرین کلکسیون، رمانی درباره‌ی السا اسکیاپارلی و کوکو شنل، شما را دست در دست لیلی راهی خیابان‌های پاریس می‌کند تا باهم از اتفاقات فرانسه‌ی 1938 گذر کنید.

دربارۀ کتاب آخرین کلکسیون، رمانی درباره‌ی السا اسکیاپارلی و کوکو شنل:

اگر ناگهان و بر حسب تصادف میان دو جبهه‌ی قدرقدرت قرار بگیرید، چگونه خود را از مهلکه نجات خواهید داد؟ نویسنده در کتاب آخرین کلکسیون، رمانی درباره‌ی السا اسکیاپارلی و کوکو شنل (The Last Collection; A Novel of Elsa Schiaparelli and Coco Chanel)، در فرانسه سال 1938، ما را درگیر رقابت میان دو نابغه می‌کند. دو طراح لباس مشهور، موفق، و تاثیرگذار: کوکو شنل و السا اسکیاپارلی. ذائقه هر دو هنرمند در طراحی لباس متفاوت است.

هر دو به دنبال جذب مشتری بیشتر و پیشی گرفتن از یکدیگرند. اختلاف شان در رفتار، سیاست کاری، و طراحی از هیچ چشمی پنهان نیست. لباس‌های شنل کلاسیک، برازنده، و کاربردی-اند. درحالی که لباس‌های اسکیاپارلی را ترکیب‌های جسورانه، تجربی، و غیرمعمول تشکیل می‌دهند. معلم هنر آمریکایی، لیلی ساتر، به دعوت برادرش، چارلی، به فرانسه سفر می‌کند تا مگر اندکی از اندوه ازدست دادن همسرش فاصله بگیرد. به محض رسیدن، با دوست دختر چارلی، آنیا، دیدار می‌کند؛ دختری که اسیر ازدواجی بدون عشق است.

چارلی به لیلی پیشنهاد می‌دهد برای خودش لباسی از مغازه‌ی کوکو شنل انتخاب کند. گرچه خواهرش طراحی‌های اسکیاپارلی را ترجیح می‌دهد و از او لباس می‌خرد. استقبال مردم پاریس از طراحی‌های اسکیاپارلی پس از خرید لیلی سیر صعودی می‌یابد و لیلی به واسطه ‌ی چارلی و آنیا چشم به دنیایی می‌گشاید که صاحب منصبانش نه با شمشیر و تفنگ، که با پارچه و قدرت آفرینش شان جدال می‌کنند؛ دنیای طراحان لباس.

جین مکین (Jeane MacKin) در رمان آخرین کلکسیون به خوبی فضای سیاسی فرانسه را وارد ماجرایی می‌کند که پیرامون دو زن هوشمند، سرسخت، تلاشگر و در دنیای شگفت انگیز و رنگارنگ مُد در جریان است. حزن و وحشت رسوخ یافته در جای جای شهر پاریس در سرتاسر رمان به وضوح قابل لمس است. همین موضوع لایه‌ای از تنش و تلخی را نیز به قصه می‌افزاید.

نکوداشت‌های کتاب آخرین کلکسیون، رمانی درباره‌ی السا اسکیاپارلی و کوکو شنل:

– نگاهی شگفت انگیز به رقابت دو طراح نابغه، در وانفسای تهدید آلمان برای حمله به فرانسه. مکین با قلم شیوا و تکان دهنده اش، رقابت پرتنش کوکو شنل و السا اسکیاپارلی را در رمانی که هواداران ماجراهای تاریخی را به وجد خواهد آورد، هوشمندانه به تصویر کشیده است. (نویسنده کتاب پرفروش نیویورک تایمز، هیزل گینور)

– ماجرایی عمیق از دورانی میخکوب کننده، خطیر، و شگرف در پاریس. مکین شنل و اسکیاپارلی را به زیبایی تمام به تصویر می‌کشد. (She Reads)

خواندن کتاب آخرین کلکسیون، رمانی درباره‌ی السا اسکیاپارلی و کوکو شنل به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر به رمان‌های تاریخی و موضوعاتی نظیر جنگ، فمنیسم و دنیای مد و فشن علاقه‌مند هستید، کتاب آخرین کلکسیون را دوست خواهید داشت.

با جین مکین بیشتر آشنا شویم:

رمان نویس و عضو انجمن عتیقه شناسی آمریکا، جین مکین (Jeanne Mackin) فارغ التحصیل رشتۀ انگلیسی از کالج ایتاکاست و مدرک نویسندگی خلاقش را از کالج بنینگتون گرفته است. وی علاوه بر کتاب «آخرین کلکسیون رمانی درباره‌ی السا اسکیارپارلی و کوکو شنل»، خالق رمان‌ها تاریخی دیگری نظیر The Beautiful American و A Lady of Good Family نیز هست.

در بخشی از کتاب آخرین کلکسیون می‌خوانیم:

اسکیاپ از جست‌وجو برای آفریدن لباس‌هایی که هم جالب باشند، هم کاربردی، منصرف نشده بود. او می‌خواست به راهش ادامه دهد. هرچند کوکو به متوقف کردن کامل تولید خود فکر می‌کرد.

وقتی قرار بود برای امتحان چند لباس به بوتیک کوکو بروم، یادداشتی برایم فرستاد. «اگه فرانسه وارد جنگ بشه، فایده‌ش چیه که کلکسیون جدید رو طراحی کنم؟» او می‌دانست که من در خانۀ اسکیاپ زندگی می‌کنم. هیچ‌چیز در پاریس پوشیده نبود. اسکیاپ برای جلوگیری از مقاومت من، خدمتکاری را برای بسته‌بندی وسایل و وانتی برای حمل لوازم نقاشی‌ام فرستاده بود.

کوکو پالتوی زمستانی باشکوهی از پشم سیاه‌و‌سفید خز سمور نشانم داد. «زن احمق فراموش کرده قبل از رفتن این رو هم ببره. توی میامی زندگی می‌کنه. فکر نکنم حالا بهش احتیاج داشته باشه.» آن را پوشیدم و کوکو برای اینکه مرا بهتر ببیند، عینک طرح لاک‌پشتی‌اش را به چشم زد.

پالتو خیلی کوتاه و گشاد بود، اما پارچۀ زیادی در لبه بود که با آن می‌شد قدش را بلند کرد و درزها را تو داد. کوکو گفت: «سود ازت نمی‌گیرم. این زمستون به چیزی گرم احتیاج داری.» هنوز پالتوی پشم قدیمی خود را می‌پوشیدم که زمانی به رنگ آبی تیره بود و حالا رنگش رفته بود و به بنفش می‌زد. سر آستین چپش هم نخ‌نما شده بود.

گفتم: «اگه یقۀ خزش رو برداری، می‌تونم پولش رو بدون سود بدم.»
کوکو گفت: «اون هم هدیۀ دیرشدۀ کریسمس باشه.»
اسکیاپ با دیدن من در آن پالتو خندید و گفت: «بهتر بود به من می‌گفتی که به پالتوی جدید احتیاج داری! شبیه عاقله‌زن‌های بورژوا شدی. اگه باید بپوشیش…»
من به مخالفت برخاستم. «خیلی گرمه.»

اسکیاپ یک جفت دستکش چرم صورتی با گلدوزی اسب‌های سیرک به من داد و گفت: «… اگه می‌خوای اون رو بپوشی، این دستکش‌ها رو باهاش دستت کن.» با پشم سیاه‌و‌سفید زیبا به نظر می‌آمد و کوکو هم می‌دانست دستکش‌های اسکیاپ را با پالتوی او می‌پوشم. شب سال نو با مهمانی‌ها شروع شد و ادامه پیدا کرد.
فهرست مطالب کتاببخش اول: آبی
بخش دوم: قرمز
بخش سوم: زرد
یادداشت نویسنده
قدردانی





معرفی و دانلود کتاب آخرین کلکسیون: رمانی درباره السا اسکیاپارلی و کوکو شنل | جین مکین