دسته‌بندی نشده · مارس 13, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب آسایش | مت هیگ | نشر میلکان



معرفی کتاب آسایشمت هیگ با کتاب آسایش برای روح ما لقمه‌هایی کوچک و بزرگ می‌گیرد. این اثر مجموعه‌ای از امیدها و انگیزه‌های کوچک و بزرگی است که همه‌ی ما در اتفاق‌های سادۀ زندگی تجربه کرده‌ایم و کتاب حاضر ما را در بهتر زیستن یاری می‌کند. این کتاب جذاب و خواندنی در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته و نامزد جایزۀ گودریدز نیز شده است.

دربارۀ کتاب آسایش:

در سال‌های اخیر جستارنویسی به یکی از قالب‌های پرطرفدار میان نویسندگان تبدیل شده است. در این قالب است که نویسنده می‌تواند بدون تکلف‌ها و قواعد داستان و رمان، بی‌پرده و بدون مانع بنویسد و خواننده را با آنچه در ذهنش می‌گذرد، مواجه کند. کتاب آسایش نیز از این قاعده مستثنی نیست. مت هیگ به‌خوبی توانسته است ظرفیت این قالب ادبی را به کار گیرد و خواننده‌اش را با خود همراه سازد.

کتاب آسایش (The Comfort Book) را می‌توان یک کلاژ آموزنده خواند. شما در این کتاب با موضوعی واحد مواجه نیستید. حتی خوانندۀ یک داستان طولانی نیز نمی‌شوید؛ بلکه کتاب آسایش در چهار بخش اصلی، خواننده‌اش را با مجموعه‌ای از جستارها روبه‌رو می‌کند. در هرکدام از این جستارها، تجربه‌ای، داستانی و یا حتی قطعه‌ای ادبی به قلم نویسنده درج شده است و در پایان هرکدام پندی اخلاقی نیز آمده است و در حقیقت، اصلی‌ترین بخش این جستارها از نظر نویسنده نیز همین پندها هستند. باید گفت که کتاب حاضر اثری برخواسته از دل تجربه است.

نویسندۀ کتاب آسایش خواننده‌اش را با خود به دل آزموده‌هایش می‌برد و از هر آنِ زندگی نکته‌ای به او می‌آموزد. خواه آشنایی با دستور پخت یک غذا باشد، خواه روایتی از یک افسردگی طولانی‌مدت و کشدار. این اثر روایتی است از زندگی انسان‌های عادی. همان‌ها که گاهی سردرگم می‌شوند، گاهی امید را می‌یابند و بعضی اوقات هم دل را به دریای حوادث می‌زنند و ترسی به خود راه نمی‌دهند.

مت هیگ (Matt Heig) خود کتابش را اثری بی‌قانون می‌داند. او به شما این اجازه را می‌دهد که هروقت میلتان کشید و از هرکجا که دلتان خواست، خواندن این کتاب را شروع کنید. تنها یک موضوع را به یاد داشته باشید: با خواندن این کتاب قرار است داشته‌های خودمان را به یاد بیاوریم. قرار است به تجربه‌های فراموش‌شده‌مان نگاهی تازه بیندازیم و بفهمیم که هستیم.

نکوداشت‌های کتاب آسایش:

– سادگی کتاب باعث می‌شود تا پیام آن به خوانندگان بیشتری برسد. (گاردین)
– کتابی عمیق، سرشار از طنز و نشاط‌آور که امید را زنده می‌کند و قوۀ تخیل را به کار می‌اندازد. (Observer)
– کتاب آسایش مجموعه‌ای از داستان‌ها و جملات قصار آرامش‌بخش است که انسان را در این روزگار پرهرج‌ومرج برای مقابله با مشکلات یاری می‌کند. (گاردین)

کتاب آسایش مناسب چه‌ کسانی است؟

اولین قدم برای آنکه بتوانید به خوانندۀ این کتاب تبدیل شوید، اشتیاقتان به خواندن برداشت‌های فسلفی از اتفاقات ساده است. همچنین اگر نگاه عمیق‌تر به مسائل روزمره را دوست دارید، کتاب آسایش انتخابی خوب برای شما است.

مت هیگ را بیشتر بشناسیم:

نویسندۀ کتاب آسایش، مت هیگ، به گفتۀ نشریۀ نیویورک‌تایمز یکی از پرفروش‌ترین نویسنده‌ها است. او که اصالتی انگلیسی دارد و در دانشگاه هال به تحصیل در دو رشتۀ تاریخ و ادبیات مشغول بوده، تا کنون آثار داستانی و غیرداستانی بسیاری را به رشتۀ تحریر درآورده است. از میان آنان، می‌توان به اثر مشهورش، «کتابخانۀ نیمه‌شب»، «انسان‌ها»، «دلایلی برای زنده‌ماندن»، «ردلی‌ها» و «چگونه زمان را متوقف کنیم» اشاره کرد.

جملات برگزیده‌ی کتاب آسایش:

– زندگی درک گذشته است، اما باید رو به آینده زیسته شود. (سورن کی‌یرکگور)

– عشق به سرنوشت ضابطه‌ی من برای زندگی انسان است؛ این‌که فرد نخواهد چیزی دیگرسان باشد، نه در آینده، نه در گذشته و نه در سرتاسر جاودانگی. نه‌تنها ضروری را تاب آورد، چه رسد که آن را پنهان دارد… بلکه بدان عشق ورزد. (فردریش نیچه)

– وقتی دری از خوشبختی بسته می‌شود، در دیگری باز می‌شود، اما اغلب آن‌قدر به آن در بسته نگاه می‌کنیم که دری را که برای‌مان باز شده ‌است، نمی‌بینم. (هلن کلر)

در بخشی از کتاب آسایش می‌خوانیم:

وقتی حرف از سلامت روان می‌شود مردم از قله‌ها و ناهمواری‌ها صحبت می‌کنند، تپه‌ها و دره‌ها و البته چنین استعاره‌های مکان‌انگارانه‌ای‌ منطقی به نظر می‌رسند. مطمئناً می‌توانی هبوط‌هایی با شیب تند و سربالایی‌های سنگلاخ‌ را در زندگی احساس کنی، اما مهم است به یاد داشته باشی که ته دره قطعاً روشن‌ترین منظره را ندارد و این‌که گاهی تنها کاری که برای دوباره بلند‌ شدن باید انجام دهی این است که رو به جلو حرکت کنی.

تو از تمام چیزهایی که پشت سر گذاشته‌ای جان سالم به ‌در برده‌ای و از این نیز جان سالم به ‌در خواهی برد. برای کسی که به آن تبدیل خواهی شد دوام بیاور. تو بیش از یک روز بد، هفته، ماه، سال یا حتی دهه‌ی بد هستی. تو آینده‌ای از ممکن‌های متنوع هستی. تو خود دیگری در نقطه‌ای از آینده هستی که با قدردانی به این گمشده و خود قبلی که دوام آورد نگاه می‌کند، دوام بیاور.





معرفی و دانلود کتاب آسایش | مت هیگ | نشر میلکان