دسته‌بندی نشده · ژوئن 25, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب آنان که توفان درو می‌کنند: چگونه غرب سوریه را به سوی هرج و مرج کشاند | میشائیل لودرز



معرفی کتاب آنان که توفان درو می‌کنند: چگونه غرب سوریه را به سوی هرج و مرج کشاندچگونه غرب سوریه را به سوی هرج و مرج کشاند؟ میشائیل لودرز در کتاب آنان که توفان درو می‌کنند زیربنای جنگ داخلی در سوریه را روشن می‌کند. او بخش ناشناختۀ داستان را تعریف می‌کند که سیاست و رسانه‌ها کمتر به آن علاقه دارند؛ بخشی که همه‌چیز را در شعاع دیگری درخشان می‌سازد.

درباره کتاب آنان که توفان درو می‌کنند

جنگ‌ها مانند یک قصه تعریف می‌شوند و چگونگی این تعاریف، نظر و دید ما را نسبت به اختلافات حاکم در این جنگ‌ها تعیین می‌کند. ما می‌دانیم – یا فکر می‌کنیم که می‌دانیم – که چه کسی مقصر است و چه کسی نیست، چه کسی خوب بوده و چه کسی شرور است. ‌

در مورد سوریه، دیدگاه حاکم در افکار عمومی به ‌این ‌صورت است: رژیم جنایت‌کار اسد علیه ملت خود می‌جنگد و حاکمان در مسکو و تهران از آن‌ها حمایت می‌کنند. اقلیت مخالف در کشور، با کمال‌ میل، «میانه‌رو» یا به‌عنوان ملت واقعی سوریه که برای آزادی می‌جنگد، معرفی می‌شوند و طبیعتاً، به‌منظور رسیدن به این هدف نمی‌توانند درهای خود را به‌ روی غرب ببندند؛ زیرا به حمایت و پشتیبانی آن‌ها نیاز دارند. در غیر این‌صورت، با اعتبار و حیثیت خود بازی‌ می‌کنند و از ارزش‌های اعتقادی خود دور می‌شوند، که این به مفهوم خیانت به اعتقادات و باورهاست. آرزوی این گروه مخالف اقلیت این است که لااقل آمریکا باید از مدت‌ها پیش در این منطقه، با دخالت‌های نظامی، آزادی را به کشور بازگردانده و در حفظ ارزش‌ها مددکار آن‌ها باشد.

جای افسوس است که کارگزاران سیاست امروز و بسیاری از وسایل ارتباط‌جمعی وابسته، اوضاع سوریه را به نحو بسیار خلاصه و سطحی تعریف و تشریح می‌کنند. شکایت‌های اخلاقی جانشین تحلیل سیاسی درست شده است. به‌این‌ترتیب، اخبار و گزارش‌ها از اوضاع سوریه، اغلب، دردهای انسانی را منتج از جنگ‌طلبی اسد و متحد روسی‌اش به تصویر می‌کشند. مسئول دانستن اسد برای ایجاد مرگ و نابودی کشور فقط یک قسمت از داستان را تشکیل می‌دهد؛ بقیۀ داستان و قسمت‌هایی که خوشایند بسیاری نیست، اغلب فرصت تعریف نمی‌یابند.

اما حقیقتاً فاجعه سوریه از کجا سرچشمه گرفته است؟ شواهد نشان می‌دهد که اسد و متحدانشان مقصران اصلی این فاجعه هستند. در میان کمتر کسی از سهم قابل توجه غرب در این بحران سخن می‌گوید. میشائیل لودرز (Michael Luders) در کتاب آنان که توفان درو می‌کنند (Die den Sturm ernten) قسمت پنهان شده از ماجرا را افشا می‌کند. او با استفاده از اسناد سرویس مخفی و ایمیل‌های لو رفته از تصمیم‌گیرندگان، نشان می‌دهد که چگونه و چرا ایالات متحده و متحدانش از آغاز شورش به همه مردم سلاح می‌دهند. با انجام این کار، آن‌ها به خشونت داخلی سوریه و همچنین جنگ نیابتی بین ایالات متحده و روسیه دامن زدند.

لودرز به وضوح توضیح می‌دهد که چگونه واشنگتن به طور خاص مدت‌ها منتظر یک فرصت مناسب برای سرنگونی رژیم اسد بوده است. او همچنین کودتای قبلی آمریکا در سوریه در دهه‌های 1940 و 1950 را پوشش می‌دهد که شکست خورد و توضیح می‌دهد که چرا دمشق به اتحاد جماهیر شوروی روی آورد.

کتاب آنان که توفان درو می‌کنند مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث سیاست بین‌الملل به ویژه سیاست خارجی کشور سوریه را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

میشائیل لودرز را بیشتر بشناسیم

میشائیل لودرز به خوبی با کشورهای خاور نزدیک و خاورمیانه آشناست و به عنوان نویسنده و شرق شناس در هفته‌نامه‌ای آلمانی فعالیت می‌کرده است. او رئیس «انجمن آلمانی-عربی» است و بارها در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی به عنوان متخصص جهان اسلام شرکت کرده است. کتاب‌ کسی که باد می‌کارد، آرماگدون در مشرق زمین: چگونه پیوندهای سعودی ایران را هدف گرفت و رمان هرگز چیزی نگو از دیگر آثار میشائیل لودرز هستند.

در بخشی از کتاب آنان که توفان درو می‌کنند می‌خوانیم

بریتانیا، در کمال‌ بی‌میلی، نارضایتی و همچنین خشم، در نقش همکار جوان آمریکا در‌ خاور نزدیک و خاورمیانه به خدمت مشغول شد. درکل، این همکاری باید در دو بخش انجام‌ می‌شد: خدمات مخفیانه و خدمات نظامی.‌‌

نخستین قربانی این همکاری مشترک محمد مصدق، ‌نخست‌وزیر منتخب ایران، در 1953 بود. اشتباه بریتانیا در مورد‌ بی‌اطلاع گذاشتن آمریکا از جریان جنگ سوئز در کودتای بعدی در سوریه اصلاح شد. و باید اظهار کرد که همکاری نزدیک بین این دو کشور هنوز هم تا امروز جریان دارد. لندن، به‌عنوان متحد قابل‌اعتماد آمریکا، در 2003 به جنگ علیه صدام‌حسین در عراق و نابودی او کشیده شد؛ سپس، سال 2011، با کمک همکار دیگر خود، یعنی پاریس، برای پیروزی تیم سه‌نفره (آمریکا، فرانسه و بریتانیا) در سقوط معمر قذافی در لیبی شرکت کرد و درنهایت، مسلماً، در سوریه برای نابود کردن بشار اسد رفاقت خود را نشان داد.

اوضاع منطقۀ خاورمیانه در نیمۀ دهۀ پنجاه به ‌این ‌صورت بود: شاهان هاشمی در اردن و عراق قدرت را در دست داشتند، اما میان ملت پشتیبانی محدودی داشتند. درست مانند خاندان آل سعود در عربستان، که وجود جمال عبدالناصر مانند خاری در چشم آنان به شمار می‌آمد؛ شخصی که محبوبیتش مرزی نمی‌شناخت و گفتار پرحرارت و هیجان‌انگیزش که سرشار از آزادی و تساوی بود، ملت‌ها را – از مراکش گرفته تا عمان – پای رادیو و تلویزیون میخکوب می‌کرد. از دید پادشاهان منطقه، ناسیونالیسم عربی ناصر راهی نبود که برایشان جایگاهی بالا، در ردۀ کشور‌های بزرگ جهانی، فراهم کند. ناصریسم مصر، با برنامه‌های منحصربه‌فرد او، نوعی از ناسیونالیسم عربی به شمار می‌آید. نوع دیگر آن فلسفۀ بعثی «تولد دوباره» بود که در سوریه و عراق ریشه داشت و هنوز هم وجود دارد. حزب بعث در عراق تا سقوط صدام‌حسین مانند بلندگویی برای حزب همنام خود در سوریه فعالیت می‌کرد.
فهرست مطالب کتابپیش‌درآمد ناشر
پیش‌گفتار
1. سیا راه رفتن در بیابان را می‌آموزد: تلاش‌هایی نه به‌تنهایی‌ برای کودتا در سوریه از 1949
آتش‌بازی واقعی مملو از توطئه و خیانت
بازی ملت‌ها: لولۀ نفت ایجاد می‌شود‌
چاق‌های لعنتی و کمونیست‌ها
در صورت امکان، نابودی جمال عبدالناصر
آرچی کنترل سوریه را از دست می‌دهد
امکانات جدید در خاور نزدیک
پارانویا، به‌عنوان عقل دولتی
2. مراقب گربه‌های فربه باشید: عرب‌ها و مردم سوریه در جست‌وجوی بیهودۀ آزادی
خودانتقادی پس از شکست در جنگ
خود را اصلاح کنید!
گربه‌های فربه و جنگجویان مذهبی
دورنمای نامطلوب
3. اگر زندگی مطابق میل نباشد، همۀ کارهایت خطاست: خشونت بشار اسد
چشم‌پزشک رئیس‌جمهور می‌شود
شورش آغاز می‌شود
جنگ داخلی به جنگ نیابتی تبدیل می‌شود
4. خدای من! لوله‌های نفت، اسلحۀ قذافی و هیلاری کلینتون چه ربطی به سوریه دارند؟
جدال بر سر اسلحه
نقشه‌های خطوط لولۀ نفت
کلمات واضح و روشن
میخ و چکش
محور شرارت
سیاستمدار و آنچه او پیشنهاد می‌کند
جنگجویان افراطی با کمک غرب فعال می‌شوند
تجزیه کن و حکومت کن
هیلاری کلینتون افشاگری می‌کند
داعش‌: دوست جدید اسرائیل؟
5. از میان دزدها، آمریکایی‌ها به مجاهدینِ خوب باور دارند
بازی‌های جنگی
در جست‌وجوی میانه‌روها…
خوب، بد و زشت
آزادگان و آزادی
چگونه جهادیسم به حرکت عمومی تبدیل شد
اول عراق، سپس سوریه
6. تسلیحات شیمیایی در سوریه: آیا سقوط واشنگتن در دام شورشیان نزدیک بود؟
صدها نفر بر اثر گاز سارین جان می‌دهند
متأسفانه این پرتاب توپ به سبد نبود… ‌
هرکسی عقیدۀ خاص خود را دنبال می‌کند
آن‌ها اخراج می‌شوند
بازی کثیف‌
7. اختلافات گسترش می‌یابد: مخالفان اسد، به‌ویژه در ترکیه، زنجیر پاره می‌کنند
آنکارا راه خطرناکی را می‌پیماید
کردها مورد هدف قرار می‌گیرند
هدف اردوغان چیست؟
اتحاد میان شرکا به دشمنی تبدیل می‌شود
دوران گذشته دوباره احیا می‌شود
روژاوا حق موجودیت ندارد
سلحشوران در جبهۀ جنگ
آیا غرب به این نتیجه می‌رسد که باید با اسد مذاکره کرد؟
نقش سعودی
جنگ در یمن و نتایج آن
8. مبارزه بر سر حلب: چگونه رژیم قدرتش را
تحکیم می‌کند
اینک آخرالزمان
هزار جنگجو سرنوشت یک شهر را تعیین می‌کنند
پاک‌سازی قومی؟
منطق کشتار
9. چه باید کرد؟ یک چشم‌انداز
نمایه
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب آنان که توفان درو می‌کنند: چگونه غرب سوریه را به سوی هرج و مرج کشاند | میشائیل لودرز