دسته‌بندی نشده · مارس 9, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب اتاقی که در آن اتفاق افتاد: خاطرات کاخ سفید | جان بولتون



معرفی کتاب اتاقی که در آن اتفاق افتاد: خاطرات کاخ سفیدجان بولتون 453 روز مشاور سابق امنیت ملی ریاست‌جمهوری آمریکا بود و کتاب اتاقی که در آن اتفاق افتاد را بر اساس تجربیات خود تکلیف کرده است. این اثر که دولت وقت بارها با چاپ آن مخالفت کرد، در نهایت در سال 2020 منتشر شد و به‌سرعت در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت.

درباره کتاب اتاقی که در آن اتفاق افتاد:

آیا اگر شما مشاور امنیتی یک کشور بودید، خاطرات خود را منتشر می‌کردید؟ جواب احتمالاً منفی است، مخصوصاً اگر این خاطرات مربوط به تصمیمات سیاسی باشند. اما جان بولتون زمانی که بعد از چند سال فعالیت دولتی توسط رئیس‌جمهور وقت، دونالد ترامپ اخراج شد، تصمیم به این کار گرفت. کتاب اتاقی که در آن اتفاق افتاد (The Room Where It Happened) جامع‌ترین و مهم‌ترین گزارش از دولت ترامپ است و توسط فردی نوشته شده که تقریباً روزانه به رئیس‌جمهور وقت آمریکا دسترسی داشت.

وقایع این کتاب از زمانی آغاز می‌شود که ترامپ و دیگران بولتون را برای شغل مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا جذب کردند. اولین لحظات کاری او با مدیریت حملات شیمیایی سوریه به شهر دوما آغاز شد و بحران‌های پس از آن هرگز متوقف نشدند. او درباره شغل خود می‌گوید: «اگر آشفتگی، عدم اطمینان و ریسک را دوست ندارید – درحالی‌که تمام مدت غرق اطلاعات، تصمیمات مهم و حجم زیادی از کار هستید – و تصمیم‌هایتان با خواسته‌های یک رئیس غیرقابل‌توصیف در تعارض است، پس کار دیگری را امتحان کنید».

بولتون که به جنگ‌طلبی شهرت دارد موقعیت جدید کاری خود را با اشتیاق آغاز کرد، اما چیزی که دید باعث تعجب او شد: رئیس‌جمهوری که تنها به انتخاب مجدد اهمیت می‌داد، حتی اگر این پیروزی به بهای ضعیف شدن کشور به دست می‌آمد. او در بخشی از کتاب اتاقی که در آن اتفاق افتاد می‌نویسد: «به‌ندرت می‌توانم یک تصمیم مهم از دوران ترامپ را به یاد بیاورم که تلاش برای موفقیت در دوره بعدی انتخابات بر آن اثر نگذاشته باشد».

به باور بولتون اشتباه مجلس در استیضاح دونالد ترامپ این بود که نمایندگان تنها بر تخلفات ترامپ در زمینه مسائل حقوقی اوکراین تمرکز کردند، درحالی‌که این تخلف‌ها در تمام سیاست‌های خارجه او وجود داشت.

بولتون با دقت آنچه در جریان استیضاح رخ داد و تلاش‌های ترامپ و اطرافیانش را مستند کرده و این موضوع باعث شد از طرف دولت اخطار بگیرد. رئیس‌جمهوری که بولتون به تصویر می‌کشد فردی معتاد به هرج‌ومرج است، شخصی که دشمنان آمریکا را در آغوش کشید، دوستان کشور را طرد کرد و به دولت خود مشکوک بود. جان بولتون که سابقه کار در دولت ریگان، بوش پدر و بوش پسر را در کارنامه خود دارد معتقد اعلام می‌کند: «تفاوت بین این ریاست‌جمهوری و دوره‌های قبلی خدمت من خیره‌کننده بود». او با رئیس‌جمهوری آشنا شد که فکر می‌کرد سیاست خارجی مانند بستن یک معامله املاک است – در نتیجه، ایالات متحده فرصت مقابله با تهدیدات عمیق خود را از دست داد و در مواردی مانند چین، روسیه، ایران و کره شمالی در موقعیت آسیب‌پذیرتری قرار گرفت.

کتاب اتاقی که در آن اتفاق افتاد سرشار از آشفتگی و درگیری است. از ماجرای تحولات در ونزوئلا و سیاست‌های نامنظم کیم جونگ اون گرفته تا رویارویی‌ها در اجلاس سران G7، جنگ‌افروزی توسط ایران، نقشه دیوانه‌وار برای آوردن طالبان به کمپ دیوید و تلاش برای آرام کردن چین را می‌توانید در این کتاب بیابید. جان بولتون کتابی درباره جدی‌ترین و مهم‌ترین موضوع جهان یعنی سیاست نوشته، اما با روایت شوخ‌طبعانه خود گاهی باعث خنده مخاطب می‌شود. اتاقی که در آن اتفاق افتاد شاید پرهیاهوترین کتاب منتشر شده در سال‌های اخیر باشد و این طبیعی است، چون نویسنده آن جنگ‌طلب‌ترین مشاوری است که کاخ سفید به خود دیده!

نکوداشت‌های اتاقی که در آن اتفاق افتاد:

– کتابی پر از جزئیات وحشتناک که هر آمریکایی باید از آنها آگاه باشد. (اکونومیست)
– کتاب بولتون نشان می‌دهد که هنوز هم می‌توان از ریاست‌جمهوری ترامپ شوکه شد. (گاردین)
خدمتی به ملت … شکی نیست که این کتاب حاوی افشاگری‌هایی است که به‌خوبی بر انتخابات اثر می‌گذارد. (توماس رایت، مؤسسه بروکینگز، آتلانتیک)
– هرچقدر فکر می‌کنید از گستاخی، غرور و بی‌کفایتی محض حضور ترامپ در کاخ سفید می‌دانید، روایت بولتون همچنان شما را شگفت‌زده خواهد کرد … جای تعجب نیست که کاخ سفید آن‌قدر مصمم بود مانع چاپ این کتاب بشود. (دیوید ایگناتیوس، واشنگتن‌پست)

اتاقی که در آن اتفاق افتاد مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این کتاب برای علاقه‌مندان به تاریخ سیاسی و سیاست بین‌الملل الزامی است. همچنین طرف‌داران کتاب‌های زندگی‌نامه نیز از آن لذت خواهند برد.

درباره جان بولتون بیشتر بدانیم:

جان بولتون (John R. Bolton) مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است. او از سال 2005 تا 2006 به‌عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد خدمت کرد و در دولت‌های رئیس‌جمهور رونالد ریگان، جورج بوش پدر و جورج بوش پسر در سطوح بالای دولتی فعالیت داشت. بولتون همچنین یک وکیل دادگستری است و از سال 1974 تا 2018 به جز زمانی که در خدمت دولت بود، به طور خصوصی فعالیت می‌کرد.

در بخشی از کتاب اتاقی که در آن اتفاق افتاد می‌خوانیم:

برای به زانو درآوردن ایران یا سرنگونی رژیم این کشور برخلاف سیاست‌های ترامپ، کارهای زیادی باید انجام می‌شد، اما ما شروع بسیار خوبی داشتیم. تا چند ماه پس از خروج از توافق، پیگیری تصمیم ترامپ برای تحمیل دوبارۀ تحریم‌های اقتصادی و اقدامات دیگر جهت افزایش فشار بیشتر بر تهران در راستای تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای ادامه داشت. اساساً طرح اولیه بازنگری این بود که پس از اعمال تحریم‌های پیشین که با توافق اوباما به حالت تعلیق درآمده بود، تغییراتی برای بستن راه فرار و سخت‌گیری بیشتر و فشار حداکثری علیه ایران صورت گیرد.

در 26 ژوئیه باید جلسه محرمانه کمیته مدیران برای بررسی عملکرد برگزار می‌شد که در ساعت 2 بعدازظهر در اتاق وضعیت برپا شد. جالب‌ترین بخش جلسه علاقه متیس برای کم اهمیت نشان دادن ایران در تهدید بین‌المللی برای آمریکا بود. او ‌گفت: روسیه، چین و کره شمالی تهدیدهای بزرگ‌تری هستند، اما دلایل او مبهم بودند. در کمال خشنودی دیدم پمپئو و منوچین با او مخالفت می‌کردند، خصوصاً که پیش از ورود من به دولت در سند استراتژی امنیت ملی مورد تأیید ترامپ، از ایران به‌عنوان یکی از چهار تهدید اصلی برای آمریکا نام برده شده بود. اما عواقب اعتراضات و مخالفت‌های متیس در مورد ایران تا پایان سال 2018، هنگام استعفای او و پس از آن با ما همراه بود. این جلسه چنان پراهمیت بود که به رسانه‌ها درز کرد و فردای آن روز منتشر شد. در همین حال، نرخ ارز ایران کاملاً افت کرد.
فهرست مطالب کتابفصل 1: رژه طولانی به سمت ضلع غربی کاخ سفید
فصل 2: آینده‌ای شوم در راه است! جنگ را آغاز کنید.
فصل 3: آمریکا آزاد می‌شود
فصل 4: مهار سنگاپور
فصل 5: داستان اجلاس سران سه شهر در بروکسل، لندن و هلسینکی
فصل 6: ناکامی روسیه
فصل 7: راهی برای دستیابی به افغانستان و سوریه
فصل 8: هرج و مرج راهی برای حیات
فصل 8: آزادی ونزوئلا
فصل 10: رعد و برقی توسط چین
فصل 11: ورود به هانوی هیلتون، سپس خروج و وقت استراحت در پانمونجوم
فصل 12: ترامپ ابتدا راهش را گم می‌کند و بعد هم شهامتش را
فصل 13: از مأموریت ضدتروریستی افغانستان تا جلسه قریب الوقوع کمپ دیوید
فصل 14: پایان چکامه
فصل 15: ختم کلام





معرفی و دانلود کتاب اتاقی که در آن اتفاق افتاد: خاطرات کاخ سفید | جان بولتون