دسته‌بندی نشده · آوریل 3, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب اخبار و سایر چرندیات | کارل تی برگستروم | نشر مون



معرفی کتاب اخبار و سایر چرندیاتراه را بر چرندیات ببندید! کارل تی برگستروم و جوین وست در کتاب اخبار و سایر چرندیات ابزارهایی علمی در اختیار ما قرار می‌دهند تا با کمک آن‌ها اطلاعات نادرست را حذف کنیم و در جهانی که اخبار جعلی و داده‌های دروغین اشباعش کرده‌اند به‌شکلی سنجیده تصمیم بگیریم. کتاب حاضر از کتاب‌های منتخب آمازون در بخش غیرداستانی است.

درباره‌ی کتاب اخبار و سایر چرندیات:

اطلاعات نادرست، اخبار دروغین، داده‌های جعلی. هر جا را نگاه می‌کنیم، همین‌ها را می‌بینیم. دیگر به‌سختی می‌توان تشخیص داد که چه چیزی حقیقت دارد و چه چیز دروغ است. علم در خدمت رسانه قرار گرفته است. فرهنگ استارت‌آپ هر چیز مزخرفی را تا مرتبه‌ی هنر والا بالا می‌برد. در این میان، چه می‌توان کرد؟ با کتاب اخبار و سایر چرندیات (Calling Bullshit) همراه شوید تا راهکاری برای بقا در این جهان سراسر فریب و نیرنگ بیابید.

ما تقریباً یاد گرفته‌ایم که چگونه دروغ‌های یک سخنرانی‌ پرتب‌وتاب را تشخیص دهیم. دیگر آموخته‌ایم که فریب افراد چرب‌زبانی را نخوریم که از فن سخنوری برای القای ایده‌شان استفاده می‌کنند. اما کارل تی برگستروم (Carl T. Bergstrom) و جوین وست (Jevin D. West) می‌گویند که ما هنوز در تشخیص چرندیاتی که به زبان ریاضیات و علم بیان می‌شوند ناتوانیم.

اما این دو پرفسور خیال ما را از این بابت راحت می‌کنند: نیازی نیست تخصص فنی خاصی داشته باشیم تا مشکل اطلاعات را تشخیص دهیم. آن‌ها به ما وعده می‌دهند که با به‌کارگیری چند روش ساده و با تأمل در داده‌ها می‌توانیم صحت اطلاعات را تا حد زیادی تشخیص دهیم. برگستروم و وست در 11 فصل و با زبانی ساده و جذاب و همراه با مثال‌هایی کاربردی ما را به این توانایی تجهیز می‌کنند.

کتاب اخبار و سایر چرندیات، که کتاب منتخب آمازون در بخش غیرداستانی است، بنا دارد هنر شک و تردید را به مخاطبان خود بیاموزد، آن هم در جهانی که چرندبافی و مزخرف‌گویی آن را اشباع کرده است.

نکوداشت‌های کتاب اخبار و سایر چرندیات:

– یک کلاسیک مدرن… برگستروم و وست به خواننده هوشی خاص می‌دهند… (وایرد)
– توضیحی پرشور برای چگونگی استفاده از زبان علم به‌منظور گمراه کردن محققان و عموم مردم. (نیچر)
– هر یک از ما چنان در فریبکاری غرق شده‌ایم که دیگر متوجه وجودش نمی‌شویم. کتاب اخبار و سایر چرندیات کلاسی استادانه است در مورد چگونگی تشخیص فریبکاری، مقاومت در برابرش و جلوگیری از موفق شدن. (پل رومر)

کتاب اخبار و سایر چرندیات برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن کتاب حاضر را به کلیه‌ی کسانی پیشنهاد می‌کنیم که می‌خواهند کمتر فریب رسانه‌ها را بخورند و قدرت تشخیص اخبار درست را در خود بالا ببرند.

با کارل تی برگستروم و جوین وست بیشتر آشنا شویم:

کارل تی. برگستروم زیست‌شناس تکاملی آمریکایی و استاد دانشکده‌ی زیست‌شناسی در دانشگاه واشینگتن است و در آنجا روی چگونگی انتشار همه‌گیری‌ها در بین جمعیت و نحوه‌ی جریان اطلاعات در میان سیستم‌های زیستی و اجتماعی در مقیاس‌های مختلف مطالعه می‌کند؛ از کنترل ژنی بین‌سلولی گرفته تا گسترش اطلاعات گمراه‌کننده در شبکه‌های اجتماعی.

جوین دی. وست استادیار آمریکایی مدرسه‌ی اطلاعات در دانشگاه واشینگتن است. او مدیر مرکز یک جامعه‌ی آگاه در دانشگاه واشینگتن است و یکی از مدیران آزمایشگاه داده‌ی این مرکز است که در آن علمِ علم و تأثیر فناوری بر جامعه را مطالعه می‌کند؛ همچنین آموزش علوم داده در مؤسسه‌ی علوم الکترونیکی دانشگاه واشینگتن را بر عهده دارد.

در بخشی از کتاب اخبار و سایر چرندیات می‌خوانیم:

اگر در سال 1990 به ما می‌گفتند تا سال 2020، تقریباً نیمی از مردم کره‌ی زمین دستگاهی به‌اندازه‌ی کیف پول دارند که از طریق آن می‌توانند هر آن از اتفاقات جهان باخبر شوند، یعنی تلفن هوشمند، احتمالاً آن را پایان چرندبافی می‌دانستیم. چگونه می‌توان برای کسی‌ که قادر است ادعاهای شما را راحت، فوری و بی‌هزینه بررسی کند، چرندبافی کرد.

ظاهراً مردم نه وقت و نه تمایل دارند که از تلفن‌های همراه خود برای این کار استفاده کنند. درعوض، تلفن‌های هوشمند صرفاً به محمل دیگری برای گسترش چرندبافی تبدیل شده‌اند. از جنبه‌ی مثبت ماجرا، می‌توانید مکالمه‌ای محترمانه در حین ناهار داشته باشید و کسی سی بار صحت حرف‌هایتان را بررسی نکند. از جنبه‌ی منفی، چرند‌یات بدون هیچ مشکل قابل‌توجهی، به‌طور گسترده منتشر می‌شوند.

فناوری مشکل چرندبافی را حل که نکرده هیچ، بدتر هم کرده است. در این فصل به این موضوع می‌پردازیم که چگونه این اتفاق افتاد. به‌طور خلاصه، ظهور اینترنت باعث تغییر نوع اطلاعاتی که تولید می‌کنیم، نحوه‌ی به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و روش‌های دستیابی به اطلاعات موردنظرمان شده است. گرچه انقلاب اینترنتی دستاوردهای خوبی داشته است، مشکلات عمده‌ای هم به وجود آورده است. محتواهای سطحی و پرزرق‌وبرق از محتواهای جدی، عمیق و متفکرانه پیشی گرفته‌اند. پوشش خبری به‌طور فزاینده‌ای حزبی شده است. اطلاعات غلط، اطلاعات گمراه‌کننده و اخبار جعلی به‌وفور یافت می‌شوند.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار
فصل اول: همه‌جا پر از چرندبافی است
فصل دوم: رسانه، پیام و اطلاعات گمراه‌کننده
فصل سوم: ماهیت چرندبافی
فصل چهارم: علیت
فصل پنجم: اعداد و مهمل‌گویی
فصل ششم: جهت‌گیری در انتخاب
فصل هفتم: مصورسازی داده‌ها
فصل هشتم: معرفی چرندبافی در کلان‌داده‌ها
فصل نهم: آسیب‌پذیری علم
فصل دهم: تشخیص چرندبافی
فصل یازدهم: تکذیب چرندبافی
سپاسگزاری
درباره‌ی نویسندگان
پی‌نوشت‌ها
نام‌نامه





معرفی و دانلود کتاب اخبار و سایر چرندیات | کارل تی برگستروم | نشر مون