دسته‌بندی نشده · آوریل 22, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب اخلاق در زندگی روزمره: خشم | سارا افراز | انتشارات پندار تابان



معرفی کتاب اخلاق در زندگی روزمره: خشمچه چیزهایی شما را خشمگین می‌کند؟ علت به وجود آمدن عصبانیت چیست؟ آیا هنگام مواجه با این احساس قادر به کنترل خشم خود هستید؟ سارا افراز در کتاب اخلاق در زندگی روزمره: خشم از مجموعه‌ای چند جلدی که در هر جلد یک آموزه اخلاقی را بررسی می‌کند، به این سوالات پاسخ داده است. اثر حاضر با ارائه تعریفی از خشم به شما می‌گوید که چه نوع خشمی طبیعی است و چه موقع باید آن را مهار کنید.

درباره کتاب خشم:

هر احساسی که در وجود انسان به طور طبیعی مشاهده می‌شود، نیرو و توانی را در فرد فعال می‌کند تا بتواند مشکلات خود را آسان‌تر حل نماید. خشم نیز یکی از همین احساسات است که برای دفاع از خویشتن در وجود ما نهادینه شده است. در واقع خشم انرژی مورد نیاز برای رهایی از این موقعیت‌های ناگوار را در اختیار ما قرار می‌دهد.

خشم و عصبانیت یک احساس قدرتمند، طبیعی و ضروری در زندگی به‌شمار می‌رود. این احساس می‌تواند نابودگر باشد اما اگر درست و کنترل‌شده در رفتار ما وجود داشته باشد، ضامن بقای ما خواهد بود.

سارا افراز در کتاب خشم با شناساندن محرک‌های عصبانیت، پاسخی که به آن‌ها داده می‌شود و نتایجی که به همراه می‌آورد ما را با این احساس همیشه رانده‌شده آشنا می‌کند تا با روش صحیح با آن مقابله کنیم و از سرکوب احساسات طبیعی و تدافعی خود بپرهیزیم.

ما انسان‌ها زمانی که چه به گمان خود و چه در واقعیت در معرض تهدید یا خطر باشیم از خشم به عنوان یک سلاح دفاعی استفاده می‌کنیم اما گاهی این حس به غلط دامن‌گیر ما می‌شود و تبعات بزرگتری را به همراه می‌آورد. پس بهتر است با این احساس بیشتر آشنا شویم و راه کنترل خشم و خویشتن‌داری را بیاموزیم.

خواندن کتاب خشم به چه کسانی توصیه می‌شود؟

این کتاب به کسانی که برای کنترل خشم ناگهانی خود به دنبال راهکار هستند پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب خشم می‌خوانیم:

از دیدگاه فلسفی و اخلاقی خشم به سه صورت افراطی، متعادل و تفریطی توصیف می‌شود. افراط در خشم تولید پرخاشگری، تعدی و خشونت می‌کند، تفریط آن موجب بی‌حالی، ‌ کم‌غیرتی، بی‌همتی، کم شخصیتی و غیره است و در حد تعادل به شجاعت و شهامت می‌انجامد که در نتیجه‌ی آن می‌توان در برابر تجاوزات ایستاد و از حقوق خود دفاع کرد.

نتیجه آنکه خشم سازنده یا متعادل، خشمی‌ بجا، مناسب و منطقی است. این نوع خشم موجب اعتماد به نفس و تقویت‌کننده‌ی اراده است. نیرویی است مفید برای دفاع از حق و از سر راه برداشتن موانعی که مانع از دستیابی به اهداف و آمال‌مان می‌شوند. چنین خشمی مایه‌ی شهامت، شجاعت، غیرت و حمیّت است.

خشم سازنده یا بجا، معمولاً با میزان اهمیت موضوع کاملاً تناسب دارد. عاقلانه بروز می‌کند، در برابر خطر و تهدیدی واقعی است، نه خیالی. نیروی آن با تدبیر و درایت ترکیب می‌شود و با ایجاد انگیزه‌ی مناسب، موقعیت را به درستی مدیریت می‌کند.

گاه به اقتضای موقعیت لازم است که خشم خود را آگاهانه بروز دهیم، یا حتی وانمود کنیم که خشمگین هستیم، اما خشم سازنده لزوماً ما را به پرخاش‌ و ناسزاگویی و‌ پرتاب کردن اشیا به سوی شخصی که باعث خشم‌مان شده است، وانمی‌دارد.

نیروی این نوع خشم، مانند سلاحی مفید در اختیار عقل است و به فرد انگیزه می‌دهد تا برای دفاع از حق‌ خود، از راه‌های منطقی وارد شود و بی‌آن‌که نیروی خشمش را ناآگاهانه و بی‌هدف به هدر دهد، آن را در جهت و به گونه‌ای صحیح اعمال کند.
فهرست مطالب کتابمقدمه
فصل اول: خشم چیست؟
فصل دوم: با خشم چه کنیم؟
فصل سوم: چگونه خشم را تشخیص دهیم؟
فصل چهارم: حربه‌های مفید
فصل پنجم: خشم نشانه‌ی چیست؟
سخن آخر
فهرست منابع





معرفی و دانلود کتاب اخلاق در زندگی روزمره: خشم | سارا افراز | انتشارات پندار تابان