دسته‌بندی نشده · آوریل 4, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب ادبیات آمریکا و دو انقلاب از دیدگاه منتقدان روس | محمدتقی فرامرزی | انتشارات نگاه



معرفی کتاب ادبیات آمریکا و دو انقلاب از دیدگاه منتقدان روسکتاب ادبیات آمریکا و دو انقلاب از دیدگاه منتقدان روس شامل مجموعه مقالات گلچینی است که جنبه‌های مختلف ادبیات امروز آمریکا را بررسی می‌کند و شخصیت‌ها و رخدادهای تاثیرگذار آن را شرح می‌دهد. با این اثر دریابیم که ادبیات آمریکا چگونه تکامل و دگرگونی چشمگیر امروزش را مجسم ساخته است. گفتنی‌ست که جمع‌آوری و ترجمه این اثر ارزشمند برعهده‌ی محمدتقی فرامرزی بوده است.

درباره کتاب ادبیات آمریکا و دو انقلاب از دیدگاه منتقدان روس:

تکامل هنری آمریکا وابسته به میراث ادبی این کشور است. بعد از دوران انقلاب آمریکا سنت‌های فرهنگ و ادبیات آمریکا همچنان پابرجا مانده است.

پدیده‌ها و عامل‌های موثر در پیدایش و آفرینش ادبیات ملی و خودآگاهی ادبی، با وجود پیوستگی‌های میان آن‌ها، جریان‌ها، پدیده‌ها و عامل‌هایی مشابه نیستند و همیشه در یک زمان و باهم به‌وقوع نمی‌پیوندند. به همین سادگی نمی‌توان فرض کرد که پیدایش بزرگ‌ترین آثار ادبی در ادبیات آمریکا (حرف سرخ یا داغ ننگ اثر هاثورن، موبی دیک اثر ملویل، والدن: یا زندگی در بیشه اثر هنری دیوید ثورو، یا برگ‌های علف اثر والت ویتمن) به خودی‌خود مساله‌ی پیدایش خودآگاهی ادبی در ایالات متحد آمریکا را حل کرد. خودآگاهی هنری در دوره‌ی جنگ استقلال، اندک اندک در آمریکا جوانه زد؛ و سپس در سراسر سده‌ی نوزدهم به رشد خود ادامه داد و در دهه‌ی دوم سده‌ی بیستم شکل مشخص و معینی به خود گرفت.

لازم به ذکر است که در بیشتر کشورهای جهان، سال‌های سال بود که ادبیات آمریکا را شاخه‌ای از ادبیات انگلستان تلقی می‌کردند. در نوشته‌های منتقدان روس و شوروی نیز آمده است که اصطلاح و عنوان ادبیات آمریکا در ادبیات جهان تازگی دارد. هیچ نباشد در نقدهای ادبیات اروپاییان تا دهه‌های 80 و 90 سده‌ی نوزدهم، به‌ندرت و بر حسب تصادف ممکن بود اصطلاح ادبیات آمریکا به‌کار گرفته شود. سمیوئل نَپ، ادیب آمریکایی، در دهه‌ی دوم سده‌ی گذشته، در پیشگفتاری بر کتاب درس‌هایی درباره‌ی ادبیات آمریکا گفته است «بیگانگان، وجود ادبیاتی به نام ادبیات آمریکا را به رسمیت نمی‌شناختند.»

اینکه می‌بینیم در نقدهای ادبی آمریکا به موضوع ادبیات آمریکا به عنوان ادبیاتی مستقل اشاره می‌شود، نتیجه‌ی کارها و کوشش‌های ون وایک بروکس و وِرنُن لویس پَرینگتن است. کتاب بلوغ آمریکا اثر بروکس (1915) همراه با کتاب سه جلدی پرینگتن به نام جریان‌های اصلی در اندیشه‌ی آمریکایی (1927-1930) شالوده‌ی پژوهش علمی در زمینه‌ی خصلت ملی ادبیات آمریکا را نهادند.

اما امروزه نیز می‌توان سخنانی مانند آنچه را که یکی از منتقدان فرانسوی به زبان آورده بود شنید. به نظر این منتقد، از جمله ویژگی‌های متمایزکننده‌ی ادبیات آمریکا می‌توان به پرتحرکی، ستایش از نیروی جسمی و روایت نمایشنامه‌وار اشاره کرد.

مارکوس کانلیف در مقاله‌ای که درباره‌ی تاریخ ادبیات آمریکا نوشت و نخست در سال 1954 و چندین بار نیز در واپسین سال‌های سده‌ی بیستم منتشر شد، در استدلال‌هایش جمله‌هایی از این دست به‌کار برده است: «کتاب‌خوانان انگلیسی، شاید این فرض مرا بپذیرند که اکنون چیزی به نام ادبیات آمریکا وجود دارد و تصدیق کنند که نویسندگان آمریکایی … به‌خوبی توانسته‌اند از میراث فرهنگی آمیخته‌شان بهره‌گیری کنند.»

مقالات کتاب ادبیات آمریکا و دو انقلاب از دیدگاه منتقدان روس (20th century American literature a Soviet view) آثار تعدادی از منتقدان روس در سده‌ی بیستم است که در زمینه‌ی ادبیات آمریکا تخصص دارند. این مقالات اندیشه‌های نسل‌های مختلف را بازتاب می‌دهد و با وجود تفاوتشان در سبک، اسلوب و ترکیب‌بندی یک ویژگی مشترک دارند؛ این مقالات احترام زیادی برای سنت‌های دموکراتیک متمایز کننده‌ی ادبیات آمریکا از ادبیات باقی ملت‌ها قائل هستند.

کتاب ادبیات آمریکا و دو انقلاب از دیدگاه منتقدان روس مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به دوستداران ادبیات آمریکا و حوزه نقد ادبی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب ادبیات آمریکا و دو انقلاب از دیدگاه منتقدان روس می‌خوانیم:

آمریکایی‌ها در بحرانی‌ترین لحظات جنگ و پس از آن، تعداد بی‌شماری کتاب در زمینه‌های گوناگون چاپ و منتشر می‌کردند. در نخستین سال‌های دهه‌ی پنجم سده‌ی بیستم، تعداد کل کتاب‌های انتشار یافته در آمریکا، از سال‌های مشابه پیش از جنگ کمتر بود. با این حال، تعداد داستان‌های بلند و کوتاه و مجموعه‌ی داستان‌های منتشرشده در شش‌هفت سال پس از جنگ، به چندین هزار عنوان رسید. در همان سال‌ها ناشران آمریکایی ماهانه نزدیک به صد کتاب ادبی (به نثر) منتشر می‌کردند. اما آیا فقط تعداد زیاد کتاب و عدد و رقم، نمایانگر آن است که در آن سال‌ها ادبیات آمریکا بسیار غنی و سرشار از قدرت و نیروی زندگی بوده است؟ نزدیک به صد و اندی سال پیشتر، مارگارت فولر منتقد آمریکایی هشدار داد که پیشرفت‌های صنعت نشر آمریکا با پیشرفت‌های ادبیات آمریکا همگام نیست. والت ویتمن شاعر نامدار آمریکا نیز در نیمه‌ی دوم سده‌ی نوزدهم به اختلاف میان شاخص‌های کیفی و کمی در قلمرو ادبیات اشاره کرد. بدین‌سان، چگونه می‌توان «پیشرفت» انتشاراتی آمریکا در سال‌های پس از جنگ را نشانه‌ی پیشرفت ادبیات آن کشور دانست؟

در صنعت نشر آمریکا، چند نوع کتاب ادبیِ ماشینی از مدت‌ها پیش به رسمیت شناخته شده بود: داستان‌های بلند کارآگاهی، داستان‌های «وحشت،» داستان‌های اسرارآمیز و داستان‌های تاریخی‌نما. نویسندگان این‌گونه کتاب‌ها، یعنی کتاب‌هایی که به نوع دورگه‌ای از ادبیات تعلق دارند، به ارزش خلاقیت هنری و بازنمایی زندگی واقعی چندان توجهی ندارند. آن‌ها نویسندگان و پیشه‌وران «کارمزدی» هستند و اثرشان را چنان طراحی می‌کنند که با نیازهای بازار جور درآید.
فهرست مطالب کتابادبیات آمریکا از آغاز تا واپسین دهه‌های جنگ جهانی دوم
ادبیات آمریکا در سال‌های جنگ جهانی دوم و پس از آن
پیشرفت‌های انتشاراتی در آمریکا
کتاب‌های مربوط به درگیری آمریکایی‌ها در جنگ
سال‌های جنگ: درون آمریکا
مضمون ضدفاشیستی، بر بنیانی اروپایی
ارسکین کالدوِل و استاین‌بک
اوج‌گیری انحطاط در ادبیات آمریکا
عناصر مترقی، همچنان زنده‌اند
داستانی که پس از مرگ درایزر منتشر شد
نتیجه‌گیری‌ها و چشم‌اندازها
امیدهای راستین و امیدهای دروغین
1- تعریف مساله
2- گسترش واقعیت
3- «رو در رو…»
4- نیروی درونیِ سبک
رمان جنگ در عصر حاضر
رئالیسم انتقادی در رمان آمریکای سال‌های پس از جنگ جهانی دوم
پیکار برای شناخت هنر
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب ادبیات آمریکا و دو انقلاب از دیدگاه منتقدان روس | محمدتقی فرامرزی | انتشارات نگاه