دسته‌بندی نشده · جولای 5, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب ارزیابی عملکرد: شاخص‌های ارزیابی، شناسایی نواقص، اجتناب از خطاهای مرسوم | مسعود سلطانی



معرفی کتاب ارزیابی عملکرد: شاخص‌های ارزیابی، شناسایی نواقص، اجتناب از خطاهای مرسومکتاب ارزیابی عملکرد از مجموعه کتاب‌های همراه مدیران است که طبق مطالعات دانشکده کسب‌وکار دانشگاه هاروارد تالیف شده و راهکارهایی کاربردی برای چالش‌های روزانه‌ای که مدیران با آن‌ها روبه‌رو می‌ شوند ارائه می‌دهد. این کتاب به مدیران کمک می‌کند تا عملکردشان را در طی زمان تحلیل کنند و با شناخت نقاط ضعف و قوت خود رویکردی نظام‌مند و مبتنی بر پیشرفت را در دستور کار خود قرار دهند.

درباره‌ی کتاب ارزیابی عملکرد

رقابت و تغییرات سریع اقتصادی، سازمان‌ها را به این سمت هدایت کرده تا همواره بهبود عملکرد کارمندانشان را ارزیابی کنند. پتانسیل سازمان‌ها در به وجود آوردن نتایج ارشمند کسب‌و‌کار همچون افزایش سهام‌داری، ایجاد وفاداری مشتریان، فرایندهای سودمندتر، و کارکنانی که در مسیر اهداف کل مجموعه تلاش می‌کنند و روز به روز به میزان بهر‌ه‌وری‌شان افزوده می‌شود، اهداف و برنامه‌های ایده‌آلی هستند که هر مدیر به دنبال آن است.

برای رسیدن به این سطح از موفقیت پیش از هر چیز باید تمام موارد به یک معیار واحد تبدیل شوند. معیاری که قابلیت اندازه‌گیری و سنجش داشته باشد. زمانی که شاخصه‌های کارایی قابل اندازه‌گیری باشند، تحلیل و بررسی آن‌ها با دقت بیشتری انجام می‌گیرد و در نتیجه به برنامه‌ریزی بهتر نیز کمک خواهد کرد.

سازمان‌ها به علت‌های متعددی عملکردشان را می‌سنجند اما اصلی‌ترین دلایلی که به اهمیت ارزیابی عملکرد می‌افزاید، پاداش، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی، رقابت، قوانین و استانداردها هستند که در این کتاب به طور جامعی به آن‌ها پرداخته شده است.

کتاب ارزیابی عملکرد (Measuring performance) به مدیران کمک می‌کند تا در محاسبه سودآوری شرکت، بهره‌وری کارمندان و وفاداری مشتریان، دقیق و هدفمند عمل نمایند. همچنین تلاش دارد تا مدیران رده پایین‌تر با رصد کردن شاخص‌های عملکردی که مدیریت ارشد تعیین کرده است، به اهداف اصلی که سازمان برای آن‌ها تلاش می‌کند دست یابند.

در بخش آخر این کتاب چند سوال به عنوان خودآزمایی وجود دارد که با پرسش‌هایی مبتنی بر یادگیری و مرور بخش‌های مختلف کتاب، ابهامات احتمالی شما را برطرف می‌کند و به سوالات ذهنی‌تان پاسخ می‌دهد.

مجموعه کتاب‌های همراه مدیران

مجموعه کتاب‌های همراه مدیران بر اساس پژوهش‌های دانشکده کسب‌وکار دانشگاه هاروارد تالیف شده است و تکنیک‌های مفیدی را برای مسائلی که مدیران همیشه با آن‌ها سروکار دارند، ارائه می‌دهد. این مجموعه که توسط اساتید درجه یک دانشگاه هاروارد پس از سال‌ها تجربه در مشاوره و آموزش منتشر شده است، با کمک مثال‌های واقعی، نکته‌های ارزشمند، راهنمایی‌ها، ابزارها و آزمون‌ها مدیران را در شناسایی نقاط ضعف یا قوت و کسب مهارت‌های کلیدی مدیریت یاری می‌رساند.

کتاب ارزیابی عملکرد مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به مدیران کمک می‌کند تا با شناخت شاخص‌های ارزیابی و شناسایی نواقص، از خطاهای مرسوم دور بمانند و بهترین نتایج را به دست بیاورند.

در بخشی از کتاب ارزیابی عملکرد می‌خوانیم

چگونه با چالش تعیین اهداف مواجه شوید؟ بهینه‌کاوی روش مفیدی است. از اطلاعاتی که در نشریات تخصصی، اینترنت، گزارش‌های سالانه شرکت‌ها و سایر منابع بیرونی منتشر می‌شوند، استفاده کنید و عملکرد خود را با دیگران مقایسه کنید. از منابع داخلی بهینه‌کاوی نیز غافل نشوید. برای مثال، ممکن است فرایند مشابهی در واحد دیگری بهتر انجام شود. اهداف را در پرتو اطلاعات حاصل از بهینه‌کاوی تعیین کنید.

بررسی روند گذشته نیز مفید است. اگر معیاری را تعیین می‌کنید که اطلاعات آن در سال‌های گذشته وجود دارد، استفاده از آن‌ها برای اطلاع از روند معیار به عنوان مبنای هدف‌گذاری مفید خواهد بود. بیشتر مدیران از این روند برای تعیین اهداف استفاده می‌کنند. برای مثال، اگر فروش طی دوسال گذشته به طور متوسط هر فصل 5 درصد افزایش داشته است، تعیین هدف رشد 6 یا 8 درصدی فروش در فصل آتی مناسب خواهد بود.

برای معیارهایی که اطلاعات گذشته آن‌ها وجود ندارد، باید از متوسط صنعت به عنوان مبنا استفاده کنید. استفاده از میزان گذشته به عنوان مبنای هدف‌گذاری می‌تواند مسئله‌ساز باشد. چگونه مطمئن شوید که این داده‌ها را می‌توانید به عنوان مرجع و مبنای هدف‌گذاری به کار ببرید؟ برای مثال، فرض کنید که از میزان فروش آخرین فصل سال گذشته برای تعیین اهداف فروش فصلی سال جاری استفاده می‌کنید. از کجا مطمئن می‌شوید که فروش فصل پایانی سال گذشته، مبنای مناسبی برای عملکرد فروش است؟ اگر شرایط نامعمولی باعث کم شدن فروش شده باشد، دیگر نمی‌توان از آن به عنوان مبنای هدف‌گذاری استفاده کرد.
فهرست مطالب کتابپیام مشاور
مبانی سنجش عملکرد
سنجش عملکرد به چه معناست؟
چرا عملکرد کسب‌و‌کار را می‌سنجیم؟
سنجش عملکرد چیست؟
چه کسی از داده‌های سنجش عملکرد استفاده می‌کند؟
درک شاخص‌های کلیدی عملکرد
شاخص کلیدی عملکرد چیست؟
سه نوع شاخص کلیدی عملکرد
شما و شاخص‌های کلیدی عملکرد
چه کسی از شاخص کلیدی عملکرد استفاده می‌کند؟
درک نظام‌های سنجش عملکرد
نظام سنجش عملکرد رسمی چگونه نظامی است؟
چرا نظام سنجش عملکرد مفید است؟
انواع نظام‌های سنجش عملکرد
سه گام برای تبدیل نظام سنجش عملکرد به کار روزمره
گام اول: چه چیزی را اندازه بگیریم
تعریف اهداف
تعریف عوامل کلیدی موفقیت
تعریف معیارهای عملکرد
نکته‌هایی برای تعریف معیارهای عملکرد
ارزیابی منابع اطلاعاتی
گام دوم: جمع آوری داده های عملکرد
تعیین اهداف کمّی
نکته‌هایی برای تعیین اهداف عملکرد
استفاده از بهینه‌کاوی و روند گذشته
تعیین بازه اهداف
جمع‌آوری و انتشار اطلاعات
گام‌هایی برای انتشار داده‌های عملکرد به گروه
گام سوم: تفسیر داده های عملکرد
مقایسه عملکرد واقعی با اهداف
چگونه واکنش نشان بدهیم؟
پرهیز از اشتباهات مرسوم
معیارهای اندک یا معیارهای متعدد
معیارهای ناهمسو
تعیین اهداف بلندپروازانه
دست‌کاری در داده‌های عملکرد
دشواری صحت‌سنجی داده‌ها
واکنشی نامناسب به عملکرد نامناسب
اهداف و معیارهای تاریخ گذشته
داستان مائورا
تعیین اهداف، عوامل کلیدی موفقیت و معیارها
جمع آوری داده‌های عملکرد
تفسیر داده‌های عملکرد
کشف‌های مهم
نکات و ابزارها
ابزارهایی برای سنجش عملکرد
خودآزمایی
پاسخ خودآزمایی





معرفی و دانلود کتاب ارزیابی عملکرد: شاخص‌های ارزیابی، شناسایی نواقص، اجتناب از خطاهای مرسوم | مسعود سلطانی