دسته‌بندی نشده · می 16, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب استوار 402 | غلامحسین زرگر | انتشارات آتشبار



معرفی کتاب استوار 402سندی دیگر بر فداکاری‌ها و رشادت‌های رزمندگان ایرانی. کتاب استوار 402 مجموعه خاطرات استوار غلامحسین مرحمتی است که توسط غلامحسین زرگر تالیف شده و با بیان خاطرات این فرمانده، شما را با گوشه‌ای از تاریخ پرافتخار ایران آشنا می‌کند.

درباره کتاب استوار 402:

کتاب حاضر زندگینامه و خاطرات استوار غلامحسین مرحمتی، یکی از درجه‌داران غیور زاهدان است که به قلم غلامحسین زرگر نوشته شده است. این رزمنده که همواره دغدغه وطن و مردم را داشت، قبل از پیروزی انقلاب نیز در جهت خدمت به باورهایش تلاش می‌کرد و اعتقاد قلبی او باعث شد در دوران انقلاب، دفاع مقدس و هر زمان دیگری که وطن به خدمات او نیاز داشت، به فعالیت و از خودگذشتگی ادامه بدهد.

حضور در کردستان و مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب، شرکت در عملیات غرورآفرین فتح‌المبین و مخصوصا بیت‌المقدس (فتح خرمشهر)، مبارزه در سومار و جبهه‌های غرب و همچنین عملیات مرصاد تنها گوشه‌ای از فداکاری‌هایی است که استوار غلامحسین مرحمتی در راه کشورش انجام داده است. بازگشت ایشان به ایرانشهر، استقبال و تجلیل فراوان مردم و مسئولین را به همراه داشت و از او به عنوان الگو و سرمشق اهالی استان سیستان و بلوچستان یاد می‌شود.

کتاب استوار 402 مناسب چه کسانی است؟

این اثر را به افرادی که تصمیم دارند در حوزه خاطرات دفاع مقدس و زندگی رزمندگان مطالعه کنند پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب استوار 402 می‌خوانیم:

در مسیر جهت پاک‌سازی از غذای گرم و تدارک مناسب خبری نبود و بیشتر اوقات از بیسکویت، شکلات و کنسرو استفاده می‌شد. منافقین به‌اتفاق گروهک‌های معاند در ارتفاعات شهر سنندج دورتادور مواضع گرفته بودند و با سلاح‌های اجتماعی به داخل پادگان تیراندازی می‌کردند. هنگامی‌که برای پاک‌سازی داخل شهر اقدام گردید، چون همه لباس یکدست و استتار سبزرنگ (تکاوری) داشتیم؛ شایع شده بود که نیروها از فلسطین و لبنان به سنندج آمده‌اند و این نیروها چریک‌های یاسر عرفات هستند.

وقتی‌که با اهالی شهر به کردی و فارسی صحبت می‌شد؛ تازه متوجه می‌شدند که این شایعه افراد ضدانقلاب است تا اهالی سنندج را رودرروی نیروهای امنیتی قرار دهند و با ما درگیر شوند. الحمدالله خیلی زود توطئه آنان لو رفت و همه متوجه حضور نیروهای ایرانی شدند. ظرف مدت‌زمان بسیار کوتاهی کم‌کم آرامش و امنیت به شهر سنندج بازگشت و مواد غذایی شامل مرغ، گوشت، حبوبات و… به علت برقراری امنیت جهت سربازان و نیروهای ما به پادگان وارد شد.

تیراندازی در روز و مخصوصاً شب‌ها همچنان ادامه داشت و طرفین مجروح و تلفات می‌دادند که در بعضی مواقع داخل پادگان و سطح شهر جنازه روی زمین مشاهده می‌شد. پس از مدتی مرحوم آیت‌الله طالقانی از طرف امام خمینی (ره) مأمور شده بودند تا به کردستان و مخصوصاً شهر سنندج سفری داشته باشند. آمدن ایشان با تعدادی از افراد و بازدید از داخل شهر و مخصوصاً پادگان باعث شد تا حقایق و واقعیت‌ها بیشتر به گوش مسئولین و ازجمله رهبری برسد.

مرحوم طالقانی ضمن بازدید و تشکیل جلسات متعدد دستور دادند، سلاح‌ها و مهمات به سرقت رفته از پادگان که دست ضدانقلاب و منافقین کوردل افتاده بود، جمع‌آوری گردد. نیروهای امنیتی برای تحویل هر جنازه معاندین شرط تحویل گرفتن 3 تا 5 قبضه تفنگ ژ-3 و یا دیگر سلاح‌ها را گذاشته بودند. این موضوع باعث شد تا سلاح و مهمات زیادی جمع‌آوری گردد و آیت‌الله طالقانی شهر را ترک امّا فردی را به‌عنوان نماینده خویش در کردستان باقی گذاشت.
فهرست مطالب کتابمقدمه
سرآغاز
فصل اول: زندگی‌نامه
فصل دوم: استخدام در نیروی زمینی ارتش
شروع دوره تکاوری
خاطره‌ای از دوره تکاوری
دوره چتربازی
شروع خدمت
خاطره‌ای از کردستان
انتقال به زاهدان
فصل سوم: جنگ تحمیلی
آغاز جنگ تحمیلی و لشکر 88 زرهی زاهدان
اعزام به‌صورت گروه رزمی
اعزام به مناطق عملیاتی
جزئیات بیشتر عملیات
استقرار در بستان و آماده شدن برای عملیات‌ بیت‌المقدس (فتح‌ خرمشهر)
اعزام به منطقه عملیاتی غرب (میمک)
اعزام به منطقه شمال غرب (کردستان)
فصل چهارم: تصاویر و اسناد
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب استوار 402 | غلامحسین زرگر | انتشارات آتشبار