دسته‌بندی نشده · آوریل 11, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب بروز احساسات: تشخیص حالات چهره و احساسات جهت بهبود روابط و زندگی عاطفی | پل اکمن



معرفی کتاب بروز احساسات: تشخیص حالات چهره و احساسات جهت بهبود روابط و زندگی عاطفیراز زندگی مطلوب‌تر را از یکی از برجسته‌ترین پرفسورهای روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا دریابید! پل اکمن، یکی از پیشگامان عرصه‌ی چهره‌شناسی‌، در کتاب بروز احساسات به بررسی رابطه‌ی هیجانات و حرکات بدنی پرداخته و به شما کمک می‌کند تا با بازشناسی و تشخیص حالات چهره‌ها و هیجانات سطح زندگی خود را بهبود ببخشید.

درباره کتاب بروز احساسات:

تشخیص هیجانات و احساسات از طریق زبان بدن همواره موضوعی جالب توجه، هیجان‌انگیز و البته حیاتی بوده؛ زمانی که ما انسان‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم، هر کدام احساسات بالقوه و ناخودآگاهی را تجربه می‌کنیم که ممکن است خود نیز به آن آگاه نباشیم. زمانی که از طریق آگاهی یافتن به حالات بدنی، بر این دسته از احساسات آگاه شویم، می‌توانیم ارتباطات بهتری را رقم بزنیم، در روابط بین‌فردی از نزدیکانمان مراقبت کنیم و حتی درک بهتری از افرادی که با آن‌ها ارتباط چندان نزدیکی نداریم، داشته باشیم! تشخیص معانی‌ای که پشت حالت‌های بدن پنهان شده، امری‌ست ممکن که زمان و صبر زیادی می‌طلبد.

پل اکمن در کتاب بروز احساسات (Emotions revealed) گام‌به‌گام همراه شماست تا بتوانید در تشخیص حالات چهره متبحر شوید و در نهایت روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید. قبل از این که به مطالعه‌ی کتاب بروز احساسات بپردازید، به شما بگوییم‌ که تشخیصِ غصه (جای غصه بگذارید هر احساس دیگر!) از روی افتادگی پلک‌ها و ابروهایی بالاآمده کار آسانی نیست؛ بنابراین همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، صبر و تمرین زیادی را می‌طلبد. اما خبر خوب اینجاست که در نهایت می‌توانید مطمئن باشید که از این کتاب نتیجه خواهید گرفت. خوب است اشاره کنیم در پایان کتاب آزمونی قرار گرفته که با مراجعه به آن می‌توانید خود را محک بزنید و میزان تبحر خود را در تشخیص حالات چهره بسنجید.

پل اکمن کتاب پیش‌رو را اولین بار در سال 2004 تألیف کرد. با مطالعه‌ی این اثر قادر خواهید شد تا حرکات بدن، احساسات و حرکت‌های غیر کلامی خود و دیگران را تشخیص دهید و از این طریق زندگی عاطفی خود را بهبود ببخشید. به‌کاربستن توصیه‌ها و پیشنهادات نگارنده‌ی کتاب بروز احساسات ‌چنان تغییری در زندگی شما رقم خواهد زد که خود نیز باور نخواهید کرد. گرچه ادعای “تغییر زندگی” ادعایی بس سنگین است، اما ما قضاوت را به خودتان وا می‌گذاریم و شما را به مطالعه‌ی این اثر خواندنی دعوت می‌کنیم. بااین‌حساب، این شما و این کتاب ثمربخشِ بروز احساسات…

نکوداشت‌های کتاب بروز احساسات:

– نقشه‌ای جذاب، سالم و معقول به دنیای احساسات. (Daniel Goleman)
– از زمان کتاب معروف داروین بیش از یک قرن پیش، کتابی در مورد این موضوع با این گستره و بینش وجود نداشته است. (Oliver Sacks)

کتاب بروز احساسات مناسب چه کسانی است؟

اگر به کتاب‌هایی با موضوع ارتباطات و روان‌شناسی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید از رازهای زبان بدن آگاهی پیدا کنید، از کتاب بروز احساسات غافل نشوید.

با پل اکمن بیشتر آشنا شویم:

دانشمندی که به نقاط مختلف دنیا سفر کرد، در میان قبایل بومی زندگی کرد تا بتواند در زمینه زبان بدن و احساسات انسان‌ها اطلاعات لازم را به دست بیاورد؛ پل اکمن (Paul Ekman) متخصص مشهور در ارتباطات غیرکلامی است. فردی که انقلابی در فهم علمی ما از احساسات به وجود آورد. او به عنوان کسی در جهان شناخته می‌شود که می‌تواند براساس زبان بدن، دروغ را به راحتی تشخیص بدهد.

این انسان‌شناس و روان‌شناس آمریکایی یکی از پایه‌گذاران مطالعات هیجان به شمار می‌رود و پژوهش‌های او باعث شد که انجمن روانشناسی آمریکا جایگاه 59 در میان صد روانشناس برتر جهان در قرن بیستم را به اکمن اختصاص بدهد. از دیگر آثار مهم او می‌توان به کتاب دروغ گویی اشاره کرد.

اکمن با بهره گیری از دهه‌ها کار میدانی، نشان می‌دهد که احساسات در گونه‌های مختلف انسانی نهفته است و همه آدم‌ها جدا از رنگ و نژاد و ملیت، آن را به شکل یکسانی در چهره خود نشان می‌دهند. او در روند تحقیقات خود به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد: چه چیزی احساسات را تحریک می‌کند و آیا می‌توانیم جلوی آن‌ها را بگیریم؟ چگونه بدن ما به دیگران علامت می‌دهد که کمی غمگین هستیم، تحت فشار قرار گرفته‌ایم یا عصبانی شده‌ایم؟ آیا میتوانیم واقعاً احساسات خود را کنترل کنیم؟

جملات برگزیده‌ی کتاب بروز احساسات:

– میل به تجربه کردن یا تجربه نکردن یک احساس،  موجب برانگیختن بسیاری از رفتارهای ما می‌شود.
– وقتی احساسی شروع می‌شود و ارزشیابی اصلی کامل گردد ما از دچار احساسات شدن آگاه می‌شویم. ما آگاه می‌شویم که در چنگ یک احساس هستیم و می‌توانیم شرایط را مجدداً ارزیابی کنیم.
– ما احساسات را تجربه می کنیم چون برایمان پیش می‌آیند و به دست خودمان تغییر نمی‌کنند.
– یک رویداد احساسی می تواند مختصر باشد، گاهی فقط چند ثانیه طول بکشد و گاهی خیلی بیشتر. اگر چند ساعت به طول انجامد دیگر حس نیست بلکه حال است.

در بخشی از کتاب بروز احساسات می‌خوانیم:

نشانه‌هایی از فکر کردن در مورد لحظاتی هست که در صدا و قیافه‌ی فرد آشکار می گردد. گاهی حافظه یاری نمی‌کند اما وقتی مردم راستگو باشند کمتر چنین اتفاقی می افتد. یک حافظه‌ی خیلی خوب برای جزئیات، واقعاً می‌تواند زمانی کاربردی شود که شخص دروغ می‌گوید. جان دین مشاور رئیس جمهور در زمان نیکسون در کتاب خود توضیح می‌دهد که وی چقدر با دقت خود را آماده می‌کرد که تمام جزئیات رویدادها را به خاطر بسپارد چون او فکر می‌کرد بسیاری از جزئیات وی را معتبر جلوه می دهد. اگر کسانی که حرف‌های او را شنیدند، می‌دانستند تحقیقاتی در زمینه حافظه صورت گرفته، واکنش مخالفی داشتند چون ثبت دقیق‌ترین جزئیات رویدادها درحافظه بسیار غیر عادی است.

من در یکی از کتاب‌های خود به نام “دروغ گفتن” در مورد کانون های بحران و پرسش‌هایی دراین خصوص که چرا مردم دروغ می‌گویند و چه وقت کمترین و بیشترین امکان سنجش راستگویی از روی رفتار هست، مفصل توضیح داده‌ام. همکارم جان یول تحقیق مؤثری از لحاظ ادراکی در مورد کانون‌های بحران انجام داده است.

اگر دروغ درباره‌ی چگونگی احساس فرد در لحظه باشد – مانند دروغ مری در مورد وضعیت روانی خود – معمولاً یک یا دو عامل را در بر می‌گیرد: احساس پنهان شده و پوشش جعلی یا ماسک. ماسک‌ها به دو دلیل پدید می‌آیند. اول به خاطر این که پنهان کردن احساس با یک حالت، آسان‌تر از پنهان کردن آن با یک چهره عاری از احساس و بی‌روح است. دوم، موقعیت برانگیزاننده دروغ. اغلب نه تنها مستلزم پنهان‌کاری (مثل اضطراب مری) بلکه جعل نیز هست (مانند ماسک شادمانی که مری برچهره نهاده بود). لبخند، رایج‌ترین ماسک است چون در اکثر موقعیت‌های اجتماعی رفتار مثبتی است که به آن نیاز است، پنهان کردن هر احساس ناخوشایند نیز این گونه است اما هر احساس می تواند با ماسکی از احساسی دیگر پوشانده شود. مثلاً برای ماسک نهادن بر ترس از خشم استفاده می‌شود (در بخش 6 توضیح دادم). حالات چهره می‌تواند جعل را به طرق گوناگونی فاش کند. یکی از آن‌ها عدم تقارن است. حالت‌های جعلی بیشتر از حالت‌های حقیقی و خودجوش، نامتقارن هستند، گر چه معمولاً اختلاف جزیی است و به آسانی و بدون آموزش نمی‌توان به آن پی برد. عدم تقارن را می توان با سیستم کدگذاری حرکات چهره سنجید.
فهرست مطالب کتابدرباره‌ی کتاب
مقدمه مترجم
پیش‌گفتار
مقدمه
1: احساسات در میان فرهنگ های مختلف
2: چه وقت دچار احساسات می‌شویم؟
3: تغییردادنِ موجبات بروز احساسات
4: رفتار احساسی
5: غصه و تألم
6: خشم
7: تعجب و ترس
8: انزجار و تفوق
9: حس‌های ناخوشایند
10: دروغ و احساسات
نتیجه‌گیری: زندگی با احساس
سخن پایانی
پیوست: آزمون چهره خوانی





معرفی و دانلود کتاب بروز احساسات: تشخیص حالات چهره و احساسات جهت بهبود روابط و زندگی عاطفی | پل اکمن