دسته‌بندی نشده · می 15, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب بی‌خانمان | هکتور مالو | انتشارات افق



معرفی کتاب بی‌خانمانهکتور مالو در کتاب بی‌خانمان روایت‌گر داستان زندگی پسرک یتیمی می‌شود که دست سرنوشت او را با نوازنده دوره‌گردی همراه می‌کند. این رمان کلاسیک و پرطرفدار به چندین زبان ترجمه شده و به خاطر روایت خیره‌کننده‌اش، پیر و جوان را مجذوب خود می‌کند. گفتنی‌ست کتاب خاضر از سوی فرهنگستان فرانسه به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات فرانسه شناخته شده است.

درباره کتاب بی‌خانمان:

رمان بی‌خانمان (Nobody’s boy) در سال 1878 به زبان فرانسوی منتشر شد و داستان آن نیز در قرن نوزدهم می‌گذرد. شما در اثر تحسین‌شده‌ی هکتور مالو (Hector Malot) تجربیات رِمی را می‌خوانید که از ابتدای زندگی خود پدر و مادر واقعی‌اش را ندیده است و به دست ناپدری و نامادری خود بزرگ می‌شود و در نهایت آن‌ها نیز به خاطر مشکلات مالی او را به نوازنده دوره‌گردی می‌فروشند. رمی در تمام مدتی که در جاده‌های انگلیس و فرانسه به کارهای گوناگونی اشتغال دارد، ریشه‌های خود را نیز جست‌وجو می‌کند.

هکتور مالو کتاب بی‌خانمان را برای اشاره به شرایط وحشتناک زندگی فقرا در فرانسه نوشت. به همین دلیل است که شما شاهد سفرهای متعدد رمی خواهید بود چرا که در چنین شرایطی او می‌تواند تا حد امکان با افراد مختلف ملاقات کند و اوضاع آن‌ها را ببیند. درنهایت رمی در مسیر پرپیچ و خم خود با مشکلاتی دست به گریبان می‌شود و شما را در این ماجراجویی همسفر خود می‌کند.

اقتباس‌های سینمایی از کتاب بی‌خانمان:

انیمه ژاپنی (Nobody’s boy: Remi) و فیلمی به زبان فرانسوی با عنوان (Rémi sans famille)، محصول سال 2018، با اقتباس از کتاب بی‌خانمان ساخته شده است.

کتاب بی‌خانمان مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به نوجوانان و علاقمندان به رمان‌های کلاسیک پیشنهاد می‌شود.

با هکتور مالو بیشتر آشنا شویم:

او در رشته حقوق تحصیل کرد اما در نهایت ادبیات علاقه اصلی او شد. مالو به عنوان منتقد ادبی و نمایشی در قرن نوزدهم فرانسه فعالیت می‌کرد. او بیش از 70 کتاب نوشت که معروف‌ترین آن‌ها کتاب بی‌خانمان است و همچنین کتاب «باخانمان» اثر دیگر هکتور مالو است که به فارسی ترجمه شده. مالو در رمان‌های خود معمولا یتیمان را به عنوان شخصیت اصلی انتخاب می‌کرد و از این مجرا به شرایط بد زندگی مردم فرانسه در عصر خود می‌پرداخت.

در بخشی از کتاب بی‌خانمان می‌خوانیم:

انصاف نبود به من بگوید گدا! من که گدایی نمی‌کردم؛ داشتم آهنگ می‌زدم. در عرض پنج دقیقه از این دهکده‌ی نانجیب بیرون زدم. سگ‌ها درحالی‌که سر‌های‌شان پایین و دم‌شان لای پاهای‌شان بود، دنبالم می‌آمدند. مطمئن بودم فهمیده‌اند بدشانسی آورده‌ایم. کاپی گاهی جلوتر از همه می‌رفت و با چشم‌های باهوش و پرسش‌گرش به چشم‌های من خیره می‌شد. هر کس دیگری جای او بود، از من توضیح می‌خواست. اما کاپی با‌ادب‌تر از آن بود که بی‌احترامی کند. می‌دیدم که پوزه‌اش از خشم می‌لرزید، اما خودش را نگه می‌داشت و اعتراض نمی‌کرد.

وقتی به قدر کافی از دهکده دور شدیم، علامت دادم بایستند و سه سگ دورم حلقه زدند. کاپی وسط بود و نگاهش گره خورده بود به نگاه من.

توضیح دادم: «چون مجوز نداشتیم، مارو بیرون کردن.»

کاپی با تکان‌دادن سرش انگار می‌خواست بپرسد: «خب، که چی؟» یعنی اینکه مجبوریم امشب بیرون بخوابیم، از شام هم خبری نیست.

با شنیدن کلمه‌ی شام همگی یک‌صدا پارس کردند. پول خردم را نشان‌شان دادم و گفتم: «می‌دونین که تمام دارایی ما همینه. اگه امشب خرجش کنیم، برای صبحانه‌ی فردا دیگه چیزی نمی‌مونه. بنابراین، چون امروز غذا خوردیم، بهتره این پول‌رو پس‌انداز کنیم.» بعد پول‌ها را دوباره گذاشتم توی جیبم.

کاپی و دولسیه به علامت رضایت سرشان را پایین انداختند، اما زربینوی شکمو که این حرف‌ها حالی‌اش نبود، همچنان خرناس می‌کشید. نگاهی چپکی بهش انداختم و به کاپیتانوی باوفا گفتم: «کاپی به زربینو توضیح بده، انگار حرف تو کله‌اش نمی‌ره!»
فهرست مطالب کتابدرباره‌ی نویسنده
1: دهکده
2: ناپدری من
3: گروه نمایش سینیور ویتالی
4: خانه‌ی مادری من
5: در راه؟
6: شروع کار من
7: یادگیری کودک و حیوان
8: مردی که رفیق پادشاه بود
9: در بازداشت
10: آواره
11: مادرِ یک پسر دیگر
12: رضایت‌ ارباب
13: روز‌های فلاکت و بدبختی
14: مرگ خوش‌قلب
15: دوستان با‌وفا
16: پانسیون
17: ویتالی بیچاره
18: دوستان جدید
19: فاجعه
20: ماتیا
21: دیدار دوستان قدیمی
22: حبس در معدن
23: بار دیگر در راه
24: دوستی واقعی
25: مادر، برادر و خواهر
26: نا‌امیدی تلخ
27: یک کشف تکان‌دهنده
28: یک غریبه‌ی مرموز
29: در زندان
30: فرار
31: در جست‌و‌جوی قایق قو
32: پیدا‌کردن مادرِ واقعی
33: رؤیاها به حقیقت می‌پیوندند
پی‌نوشت
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب بی‌خانمان | هکتور مالو | انتشارات افق