دسته‌بندی نشده · می 10, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب تعبیر یک خواب دریایی | لورا امی اشلیتس | انتشارات پرتقال



معرفی کتاب تعبیر یک خواب دریاییمود، دختری است که به دنبال زندگی بهتر از یتیم‌خانه به خانۀ خواهران هایسینت می‌آید. این خواهرها می‌خواهند از او برای تلکه کردن دیگران استفاده کنند و مود می‌خواهد مانع این کار شود. کتاب تعبیر یک خواب دریایی به قلم لورا امی اشلیتس از جدال همیشگی میان منفعت و وجدان می‌گوید. این کتاب پرفروش برندۀ جایزۀ Cybils و در سال 2009 نامزد جایزۀ ربکا کودی در بخش کتاب نوجوان بوده است.

درباره کتاب تعبیر یک خواب دریایی:

اگر بفهمید قربانی نقشۀ فریبکارانۀ عده‌ای شده‌اید که کنترل زندگی‌تان را در دست دارند، چه خواهید کرد؟

مود، در یتیم‌خانه‌شان به گستاخی معروف است. همین خصوصیت هم خواهران هایسینت را ترغیب می‌کند تا او را به سرپرستی بگیرند. رفتن مود به خانۀ خواهران هایسینت آغاز داستانی است که در کتاب تعبیر یک خواب دریایی (A Drowned Maiden’s Hair: A Melodrama) دنبال خواهیم کرد. مود می‌فهمد که در نقشۀ سرپرستانش نقش مهمی دارد. آنها خانواده‌های ثروتمندی که فرزندشان را از دست داده‌اند به خانه‌شان دعوت و ادعا می‌کنند می‌توانند احضار روح کنند. مود باید نقش «کودک مخفی» را بازی کند تا مادرهای عزادار فکر کنند روح فرزندشان برگشته و به خواهرها پول بدهند.

مود وقتی می‌بیند گرفتار چنین فریبی شده، عصبانی می‌شود و تصمیم می‌گیرد کاری کند. مشکل اینجاست که اگر خانواده‌ها را در جریان نمایش ساختگی سرپرستانش قرار دهد، سرپناهش را برای همیشه از دست خواهد داد و اگر به این کار ادامه دهد در برابر وجدان خودش سرافکنده خواهد شد. در کشاکش این تصمیم بزرگ، یک اتفاق دست خواهران هایسینت را رو می‌کند. حالا سرنوشت مود چه می‌شود؟

این رمان تاریخی که اتفاقاتش در قرن بیستم رخ می‌دهد، با قهرمان زن فراموش‌نشدنی‌ و تعلیق‌های فراوانش، شاهکار لورا امی اشلیتس (Laura Amy Schlitz) است. حال و هوای داستان تا حدی اسرارآمیز و فراواقعی ‌به نظر می‌رسد؛ برای همین نمی‌توان به این راحتی از گشت‌وگذار در دنیای این داستان ماجراجویانه دست برداشت.

جوایز و افتخارات کتاب تعبیر یک خواب دریایی:

– کتاب پرفروش
– برنده جایزه ادبی Cybils
– نامزد دریافت جایزه گلدن دُم ورمونت (2008)
– نامزد جایزه یادبود جودی لوپز برای ادبیات کودک (2007)
– نامزد جایزه کتاب نوجوان ربکا کودی (2009)
– نامزد جایزه دوروتی کانفیلد فیشر (2008)

نکوداشت‌های کتاب تعبیر یک خواب دریایی:

– مردم این روزها از واژۀ «کلاسیک» خیلی استفاده می‌کنند، اما تعبیر یک خواب دریایی به‌واقع شایستۀ این واژه است. (Wall Street Journal)
– داستانی جالب توجه با ریتم تند. (Kirkus Reviews)

خواندن کتاب تعبیر یک خواب دریایی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

تمام نوجوانان علاقه‌مند به رما‌ن‌های تاریخی و ماجراجویانه از خواندن کتاب تعبیر یک خواب دریایی لذت خواهند برد.

با لورا امی اشلیتس بیشتر آشنا شویم:

نویسندۀ ادبیات کودکِ آمریکایی، لورا امی اشلیتس، کتابدار و قصه‌گوی مدرسۀ پارک در مری‌لند است. او در سال 2008 برای کتاب کودکش، استادان خوب! خانم‌های شیرین! صداهای دهکده قرون وسطی (Good Masters! Sweet Ladies! Voices from a Medieval Village)، موفق به دریافت جایزۀ نیوبری شد. همین‌طور کتاب «تجمل و تاریکی» او از پرفروش‌های نیویورک تایمز بوده است. کتاب «یک روز مرخصی برای شاهزاده کورا» را از همین نویسنده می‌توانید در کتابراه مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب تعبیر یک خواب دریایی می‌خوانیم:

خانمی که اسمش هایسینت بود، دست‌هایش را به هم قلاب کرد. «یازده! نه! یازده سالت نیست.»

مود دندان‌قروچه کرد. کمابیش ‌سرد جواب داد: «چرا. فقط جثه‌م نسبت به سنم کوچکه، همین.»

زن دیگر گوش نمی‌کرد. بفهمی‌نفهمی غیظ کرده بود و خیره به مود نگاه می‌کرد، انگار همین حالا چیزی به ذهنش رسیده بود. تکرار کرد: «یازده.»

مود کوتاه نیامد. «یازده سالمه. از دوشیزه کیتریج بپرسین.»

زن که دستکش دستش بود، با یکی از انگشت‌های اشاره‌اش ‌پشت آن یکی دستش ضرب گرفت. «اون‌وقت اسمت چیه؟»

زن دم‌به‌دم موضوع را عوض می‌کرد و مود گیج شده بود. «مود ماری فلین.»

«و یازده سالته؟»

مود تندی جواب داد: «بله، گفتم که.»

مود با خنده‌ی زن از جا پرید. خنده‌اش همان آهنگ صدایش را داشت. وسط خنده، با یکی از دست‌های دستکش‌دارش چانه‌ی مود را نیشگون گرفت و صورتش را آورد بالا. زن آهسته لمسش کرد، ولی مود خودش را عقب کشید. بوی بنفشه به مشامش خورد.

«خیلی قشنگ آواز می‌خونی، مود ماری فلین.»

مود سنگین‌رنگین گفت: «ممنون.» کسی تا‌ ‌حالا بهش نگفته بود، ولی خودش همیشه فکر می‌کرد صدای خوبی دارد. سرش را برگرداند و نیم‌نگاهی به پنجره‌ی کلاس انداخت. اگر دوشیزه کلارک بیرون را نگاه می‌کرد و او را می‌دید، توی دردسر می‌افتاد.
فهرست مطالب کتابسرآغاز: ساحل شنی دی
بخش اول: بچه‌ی مخفی / بهار 1909
بخش دوم: بچه‌ی غرق‌شده / تابستان 1909





معرفی و دانلود کتاب تعبیر یک خواب دریایی | لورا امی اشلیتس | انتشارات پرتقال