دسته‌بندی نشده · مارس 11, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب تفکر نامطمئن | آنی دوک | نشر نوین



معرفی کتاب تفکر نامطمئنزندگی سراسر احتمالات است؛ چطور می‌توانیم در چنین شرایطی تصمیمات درست بگیریم؟ آنی دوک، قهرمان سابق پوکر و مشاور کسب‌وکار، در کتاب تفکر نامطمئن از راه و روش تفکر درمیان عدم قطعیت‌ها سخن می‌گوید. کتاب پیش رو از پرفروش‌ترین کتاب‌های وال استریت جورنال محسوب می‌شود.

درباره‌ی کتاب تفکر نامطمئن:

یکی از بحث‌برانگیزترین تصمیمات تاریخ رقابت‌های سوپربول در ثانیه‌های پایانی سوپربول سال 2015 گرفته شد. تیم سیاتل سی‌هاکس 26 ثانیه مانده به پایان بازی درحالی‌که چهار امتیاز عقب بود، در خط هدف تیم نیوانگلند پتریوتس توپ را به دست آورد. همه انتظار داشتند که پیت کرول، مربی سی‌هاکس، خواستار انتقال توپ به مارشون لینچ شود. چرا همه چنین انتظاری داشتند؟ خب فاصله‌ی کوتاهی تا خط هدف وجود داشت و لینچ یکی از بهترین بازیکنان نوک حمله در لیگ ملی فوتبال آمریکایی بود. درعوض، کرول خواست تا توپ را به راسل ویلسون، بازیکن خط حمله، پاس بدهند. در این بین، نیوانگلند توانست توپ را بگیرد و لحظاتی بعد برنده‌ی سوپربول شد. اگرچه تقریباً همه‌ی کارشناسان بر سر موضوع اتفاق‌نظر داشتند، افراد کمی هم معتقد بودند انتخاب مربی اگرچه خیلی هوشمندانه نبود، عاقلانه بوده است. در تحلیل چندین سایت به‌طور قانع‌کننده‌ای استدلال شد که تصمیم اتخاذشده برای پرتاب توپ کاملاً قابل دفاع است و بر اساس ملاحظات مربوط به مدیریت زمان و پایان بازی گرفته شده است. این صداهای مخالف نتوانست از سیل هجمه‌ها و انتقادات علیه پیت کرول کم کند.

صرف‌نظر از اینکه تحلیل مخالف را می‌پذیریم یا نه، بیشتر مردم نمی‌خواستند به تصمیم کرول اعتبار بدهند و قبول کنند که راجع به تصمیمش فکر کرده یا دلایلی برای انتخابش داشته است. حالا این سؤال مطرح می‌شود: چرا بسیاری از مردم این‌قدر مطمئن‌اند که پیت کرول چنین اشتباه فاحشی را مرتکب شده است؟ می‌توانیم جواب را در چهار کلمه خلاصه کنیم: انتخاب او نتیجه نداد.

بهترین تصمیم‌ها هم خیلی اوقات بهترین نتایج را به بار نمی‌آورند و همیشه پای عنصر کنترل‌نشدنیِ شانس و همچنین اطلاعاتی که از دید پنهان می‌مانند درمیان است. کتاب تفکر نامطمئن (Thinking in Bets) راهنمایی برای موفقیت در بلندمدت و جلوگیری از اضطراب در شرایط غیرقطعی است.

قهرمان پیشین مسابقات پوکر، آنی دوک (Annie Duke)، که حالا مشاوری در زمینه‌ی کسب‌وکار شده، با مثال‌هایی از تجارت، ورزش، سیاست، و البته، پوکر به ما می‌آموزد تا با عدم قطعیت کنار بیاییم و در این شرایط، تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم. در شرایطی که ارزش‌ها و پاداش‌ها در سمت قطعیت و اطمینان است، برای اکثر مردم، گفتن جمله‌ی «مطمئن نیستم» دشوار است. اما، پوکربازان حرفه‌ای با این واقعیت کنار آمده‌اند که همیشه تصمیم‌های عالی منجر به نتایج خوب نمی‌شوند و تصمیم‌های اشتباه نتایج بد به بار نمی‌آورند.

با خواندن کتاب حاضر، که از پرفروش‌ترین کتاب‌های وال‌استریت جورنال است، یاد می‌گیریم که همیشه در انتظار قطعیت نباشیم و با اعتمادبه‌نفس بیشتر و آرامش و شور و شوق، موفقیت‌های درازمدت را هدف بگیریم.

نکوداشت‌های کتاب تفکر نامطمئن:

– از کتاب‌های محبوب سرمایه‌گذاران در این روزها. (نیویورک تایمز)
– درخشان. (وال استریت جورنال)
– تلفیقی حیرت‌انگیز از میز پوکر و رویکردهای علوم شناختی. (فیلیپ ای. تتلوک)
– عالی. ده نسخه از کتاب تفکر نامطمئن را بخر و به هر کسی که با او کار می‌کنی بده. این کتاب عالی است. (ست گودین)
– راهنمایی فشرده برای حوزه‌هایی که احتمالات در آن نقش دارند، مانند بازی پوکر، سرمایه‌گذاری پرریسک… کتاب تفکر نامطمئن را به کسانی که در دنیای واقعی کار می‌کنند توصیه می‌کنم. (مارک اندرسن)

کتاب تفکر نامطمئن برای چه کسانی مناسب است؟

اگر دلتان می‌خواهد در شرایط پیش‌بینی‌ناپذیر و غیرقطعی دنیای امروز تصمیم‌های درست بگیرید، این کتاب مناسب شماست.

با آنی دوک بیشتر آشنا شویم:

نویسنده‌ی آمریکایی کتاب حاضر در میان چهار پوکرباز برتر زن در جهان جای می‌گیرد و در این عرصه افتخارات زیادی کسب کرده است. آنی دوک، علاوه‌بر پوکر، در زمینه‌ی تصمیم‌گیری مطالعه داشته و چندین کتاب در این حوزه نوشته است. او اکنون سخنران، مربی و نویسنده‌ی تمام‌وقت است و در این عرصه نیز خوش درخشیده است.

«هنر تصمیم‌گیری» دیگر کتاب دوک است که به فارسی برگردانده شده است.

در بخشی از کتاب تفکر نامطمئن می‌خوانیم:

ما این الگو را بلدیم که دیگران را به‌خاطر نتایج بدشان سرزنش کنیم و درعین‌حال نتایج خوب‌شان را به هیچ انگاریم. وقتی در محل کار به‌جای ما شخص دیگری ارتقا می‌گیرد، می‌توانیم بپذیریم که او بیشتر از ما کار کرده و مستحق چنین پاداشی است؟ نه، می‌گوییم حتماً پاچه‌خواری رئیس را کرده است. اگر کسی در امتحان مدرسه نتیجه‌ی بهتری بگیرد می‌گوییم به این خاطر است که معلم او را بیشتر دوست دارد. اگر کسی شرایط محیطی وقوع تصادف رانندگی را توصیف کند و بگوید مقصر نیست، با خود فکر می‌کنیم چه حرف احمقانه‌ای می‌زند؛ علت اصلی تصادف، رانندگی بد او بوده است.

وقتی بازی پوکر را شروع کردم از همین الگو پیروی می‌کردم (و هنوز هم در همه‌ی زمینه‌های زندگی‌ام تا امروز، با تمایل برای پیروی از این الگو مبارزه می‌کنم). علاوه‌بر این‌که موفقیت‌هایم را نتیجه‌ی مهارت و شکست‌هایم را نتیجه‌ی بدشانسی می‌دانستم، در ارزیابی نتایج دیگران هم برعکس عمل می‌کردم. خیلی به بُرد دیگران بها نمی‌دادم و درعوض باخت‌شان را فوراً به‌ پای بازی ضعیف‌شان می‌گذاشتم.
فهرست مطالب کتابمقدمه: این کتاب درباره‌ی پوکر و شرط‌بندی نیست!
فصل یک: زندگی پوکر است، نه شطرنج
فصل دوم: می‌خواهی شرط ببندی؟
فصل سوم: شرط‌بندی برای یادگیری
فصل چهارم: سیستم دوستی
فصل پنجم: مخالفت‌ورزی برای پیروزی
فصل ششم: ماجراجویی در سفر ذهنی در زمان
منابع





معرفی و دانلود کتاب تفکر نامطمئن | آنی دوک | نشر نوین