دسته‌بندی نشده · آوریل 26, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب جزیره درختان گمشده | الیف شافاک | انتشارات چترنگ



معرفی کتاب جزیره درختان گمشدههمه‌چیز دستخوش تغییر می‌شود، مگر آن تک‌درخت انجیر که شاهد بی‌طرف عشق دو نوجوان است. الیف شافاک در کتاب جزیره درختان گمشده، که بسیاری آن را بهترین اثر او دانسته‌اند، از عشق و اندوه و از ریشه‌ها می‌گوید. این رمان از جمله کتاب‌های منتخب سایت آمازون است.

درباره‌ی کتاب جزیره درختان گمشده:

دو نوجوان، پسری یونانی و مسیحی و دختری تُرک و مسلمان، یکدیگر را زیر درخت انجیر و در جزیره‌ای ملاقات می‌کنند که هر دو آن را خانه می‌نامند. آن دو دل به عشق ممنوعه‌ای می‌بندند که تنها شاهد آن تک‌درخت انجیر است. درخت انجیر شاهد بی‌قضاوت ملاقات‌های عاشقانه‌ی آن‌ها، سکوتشان، و درنهایت عزیمتشان است. کتاب جزیره درختان گمشده (The Island of Missing Trees) داستان عشقی است که جنگ بر آن سایه می‌اندازد.

جنگ آغاز می‌شود و پایتخت غرق خون و اندوه می‌شود، و نوجوانان داستان الیف شافاک (Elif Shafak) هم جزیره را ترک می‌کنند. همه‌چیز دستخوش تغییر ناگهانی شده و هیچ اثری از دوران خوش پیشین باقی نمانده، مگر آن تک‌درخت انجیر که یگانه خاطره‌ی شیرینِ عشقی ناب است.

سال‌ها می‌گذرد و بعد از گذشت دهه‌ها، پسر بار دیگر به جزیره بازمی‌گردد. برای بازگشت خود توجیه دیگری دارد، اما در اعماق وجود خود می‌داند که به‌دنبال عشق گذشته‌اش است، عشقی که زمانه آن را از او گرفته و سال‌ها در طلبش بوده است.

رمان جزیره‌ی درختان گمشده، که بسیاری آن را بهترین اثر الیف شافاک می‌دانند، داستانی غنی و جادویی را به تصویر می‌کشد که درون‌مایه‌ی آن هویت و تعلق است. این رمان از سه روایت گوناگون تشکیل شده که هر یک بخشی از داستان را تعریف می‌کند: روایت تک‌درخت انجیر، داستانی که در اواخر دهه‌ی 2010 در لندن می‌گذرد، و ماجراهای قبرس سال 1974.

الیف شافاک، در این رمان هنرمندانه، با دست گذاشتن بر مسئله‌ی مهاجران، پرسش‌هایی را درباره‌ی تاریخ و طبیعت در ذهن مخاطب برمی‌انگیزد و او را به تأملی عمیق در باب سرنوشت فرو می‌برد.

افتخارات کتاب جزیره درختان گمشده:

– از کتاب‌های منتخب آمازون در بخش رمان و داستان
– کتاب منتخب باشگاه کتابخوانی ریز
– از کتاب‌های منتخب برای جایزه‌ی کوستا نول سال 2021
– نامزد دریافت جایزه‌ی رمان زنان در سال 2022

نکوداشت‌های کتاب جزیره درختان گمشده:

– الیف شافاک یکی از بهترین نویسندگان در جهان امروز است. (حنیف کوریش)
– شاهکاری با زیبایی نفسگیر. (لمن سیسی اوبه)
– الیف شافاک با کلمات برای ما خانه‌ای تازه می‌سازد. (کالم مک‌کان)
– تأملی زیبا در باب برخی از بزرگ‌ترین پرسش‌های زندگی در مورد هویت، تاریخ و معنا. (تایم)

کتاب جزیره درختان گمشده برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از طرفداران الیف شافاک هستید، خواندن این رمان برای شما لذت زیادی به همراه خواهد داشت.

با الیف شافاک بیشتر آشنا شویم:

شهرت این نویسنده‌ی بریتانیایی _ ترکیه‌ای بیشتر مرهون کتاب پرفروش «ملت عشق» است. الیف شافاک در رشته‌ی علوم سیاسی تحصیل کرده است و در برخی دانشگاه‌های ترکیه، ایالات متحده و بریتانیا تدریس می‌کند. شافاک تا کنون 19 عنوان کتاب منتشر کرده که بسیاری از آن‌ها از کتاب‌های موفق و پرفروش بوده‌اند و به 55 زبان ترجمه شده‌اند. او همچنین موفق شده برای رمان آخر خود با نام «10 دقیقه و 38 ثانیه در این دنیای عجیب» نامزد دریافت جایزه‌ی بوکر شود.

«سه دختر حوا»، «شهری بر لبه‌ی آسمان»، «شپش پالاس» و… از جمله آثار این نویسنده‌ی مشهور هستند که به فارسی برگردانده شده‌اند.

در بخشی از کتاب جزیره درختان گمشده می‌خوانیم:

من آن جزیره را این‌طور به یاد می‌آورم: سواحلی طلایی، آب‌های فیروزه‌ای و آسمانی درخشان. هرساله، لاک‌پشت‌های دریایی به ساحل می‌آمدند تا در شن‌های پودرمانند تخم بگذارند. باد اواخر عصر با خود بوی گاردنیا، گل نگونسار، اسطوخودوس و پیچ امین‌الدوله را می‌آورد. ریسه‌های منشعب اقاقیای بنفش از دیوارهای سفید‌شده بالا رفته بود و آرزوی رسیدن به ابرها را داشت؛ درست مثل آدم‌های خیال‌باف امیدوار بود.

وقتی شب، مثل همیشه، بوسه بر پوست می‌زد، می‌شد بوی یاسمن را در نفس‌هایش استشمام کرد. ماه اینجا به زمین نزدیک‌تر بود، درخشان و لطیف بر بالای پشت‌بام‌ها آویخته بود و بر کوچه‌های باریک و خیابان‌های سنگفرش‌شده نور می‌پاشید. با این حال، هنوز سایه‌ها راهی پیدا می‌کردند که از لابه‌لای نور بخزند. پچ‌پچه‌های بی‌اعتمادی و توطئه در تاریکی منعکس می‌شد؛ چراکه جزیره دوپاره شده بود: شمالی و جنوبی. هرکدام زبان و خط متفاوتی داشت و خاطره‌ی متفاوتی در هر بخش شایع بود و به ندرت پیش می‌آمد که اهالی جزیره به درگاه یک خداوند دعا کنند.

پایتخت را دیواری تقسیم کرده بود؛ درست مثل قلبی با زخمی در میان آن. در طول خط مرز در ناحیه‌ی مرزی خانه‌های ویرانه‌ای بودند که با گلوله سوراخ‌سوراخ شده بودند، حیاط‌های خالی از انفجار نارنجک‌ها آبله‌گون شده، مغازه‌های تخته‌کوب‌شده ویران شده، درهای تزئین‌شده‌ی حیاط‌ها از لولاهای شکسته‌شان با زاویه‌های مختلفی آویزان شده بودند، ماشین‌های لوکس ایام قدیم داشتند زیر لایه‌های گردوخاک زنگ می‌زدند… جاده‌ها با حلقه‌ی سیم‌های خاردار، انبوه کیسه‌های شن، بشکه‌های پر از بتن، خندق‌های ضدتانک و برج‌های دیده‌بانی مسدود شده بودند. خیابان‌ها مثل افکار ناتمام و احساسات بلاتکلیف ناگهان به انتها می‌رسیدند.
فهرست مطالب کتابجزیره
بخش یک: چطور درختی را دفن کنیم
بخش دو: ریشه‌ها
بخش سه: تنه‌ی درخت
بخش چهار: شاخه‌ها
بخش پنج: اکوسیستم
بخش شش: چطور درختی را از زیر خاک بیرون بیاوریم
یادداشتی برای خواننده
تقدیر و تشکر
درباره‌ی نویسنده





معرفی و دانلود کتاب جزیره درختان گمشده | الیف شافاک | انتشارات چترنگ