دسته‌بندی نشده · مارس 14, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب خرد شکست: چه کنیم وقتی اوضاع بر وفق مراد نیست! | الیزابت دی



معرفی کتاب خرد شکست: چه کنیم وقتی اوضاع بر وفق مراد نیست!در روزگاری که رسانه‌ها، کتاب‌ها، سخنرانان انگیزشی و نویسنده‌ها فریاد قوی‌ بودن، مثبت‌ اندیشیدن و پرانرژی‌ بودن سر داده‌اند و مردم را به پیش‌ رفتن، جنگیدن و نهراسیدن دعوت می‌کنند، الیزابت دی در کتاب خرد شکست به ما نشان می‌دهد از نشدن، نتوانستن و زمین‌ خوردن شرمگین نباشیم.

دربارۀ کتاب خرد شکست:

آن روز که نویسندۀ کتاب خرد شکست (Failosophy) لباس عروسی‌اش را می‌خرید، شاید به ذهنش هم نمی‌رسید که روزی آن را بفروشد تا بتواند سرمایۀ اولیه‌اش را برای تولید پادکست چگونه شکست بخوریم با الیزابت دی تأمین کند. این پادکست‌ که بعدتر به کتاب پیش‌ روی ما تبدیل شد، تا هفت فصل پیش رفت و بارها و بارها به دست میلیون‌ها نفر بارگیری شد و نشان داد شاید نیاز انسان معاصر شب و روز جنگیدن و انکار زمین‌خوردن‌ها نیست. شاید حقیقی‌ترین نیاز او پذیرش است.

الیزابت دی (Elizabeth Day) در کتاب پیش‌رو به همین اصل طلایی پرداخته است. او بر این موضوع انگشت می‌گذارد که انسان باید در شکست‌ها و ناکامی‌هایش تأمل نماید و آن‌ها را ریشه‌یابی کند. به عقیدۀ الیزابت دی انکار این ناکامی‌ها و پیش‌ رفتن بدون یافتن علت شکست تنها اتلاف وقت است. نویسنده طرفدار تلاش بسیار در هر مسیری است که انسان در آن قدم می‌گذارد، اما می‌خواهد به این نکته نیز اشاره کند که به‌ زمین‌ افتادن، آن‌طور که به ما آموخته‌اند، لکۀ ننگی بر سوابق درخشانمان نخواهد بود.

الیزابت دی به ما نشان می‌دهد معمولی‌ بودنمان، لاغر نبودنمان، درون‌گرایی‌مان و خصوصیاتی از این قبیل که سلیقۀ جمعی خوبی و بدیِ آن را تعیین می‌کند از ما انسان‌هایی دردمند و ناکام نمی‌سازند و در یک کلام: نیاز نیست آن چیزی باشی که به تو القا می‌کنند.

باید به این نکته اشاره کرد که نویسنده هیچ‌گاه مخالف خوش‌بینی و به‌کارگیری این خصیصه در زندگی نیست. او حتی از شما نمی‌خواهد هر روز هفته به شکست‌هایتان فکر کنید. نویسنده خواهان ایجاد یک تعادل میان این دو است.

کتاب خرد شکست رهاورد سال‌ها تجربه، پیروزی، ناکامی، مصاحبت با آدم‌های مختلف و تأمل است. الیزابت دی توانسته است با بیان خصوصیات شکست در هفت اصل، ماهیت این واقعۀ تلخ را به ما نشان دهد. شاید روزی فروختن یک پیراهن عروسی برای به‌ دست‌ آوردن پول یک شکست محسوب می‌شد، اما امروز، با انتشار متن پیاده‌ شدۀ این پادکست‌ها، می‌توان الیزابت دی را دید که تهدیدش را به فرصتی ناب تبدیل کرده است.

کتاب خرد شکست مناسب چه‌ کسانی است:

الیزابت دی مخاطب خاصی برای کتابش در نظر نگرفته است. این اثر می‌تواند نسخه‌ای کارآمد برای تمامی انسان‌ها در تمامی دوران‌ها باشد. اگر مایلید کتابی را بخوانید که شما را در پذیرش خطاها و شکست‌هایتان یاری کند، این کتاب به شما توصیه می‌شود.

با الیزابت دی بیشتر آشنا شویم:

نویسندۀ انگلستانی کتاب حاضر پادکست‌نویس، روزنامه‌نگار و فیلم‌نامه‌نویس است. الیزابت دی در سال‌های 2007 تا 2016 نویسندگی فیلم the observer را بر عهده داشته است. آثار دیگری نیز در قالب رمان به قلم او تألیف شده است.

جملات برگزیده‌ی کتاب خرد شکست:

– اشتباهات، هرچه باشند، پایه‌های حقیقت‌اند و اگر انسانی ذات چیزی را نمی‌شناسد، حداقل به معلوماتش اضافه می‌شود اگر بداند ذاتش چه نیست. (کارل یونگ)

– نیاز نیست بهترین باشی، فقط نهایت تلاشت را بکن. (میبل)

– دلیل اصلیِ ناراحتی هرگز خودِ موقعیت نیست بلکه تفکرات شما درباره‌ی آن است. (اکهارت تول)

در بخش‌هایی از کتاب خرد شکست می‌خوانیم:

شکست چیست؟ سؤال خیلی خوبی است. مدتی عمداً از پاسخ‌ دادن به این سوال خودداری کردم، چون به‌نظر می‌رسید توضیح ‌دادنش سخت است. اما در نهایت این‌طور تعریفش کردم: شکست وقتی رخ می‌دهد که چیزی طبق برنامه پیش نمی‌رود. در این شرایط باید برنامه را زیر سؤال ببرید؛ از کجا آن را آوردید؟ آیا کسی به شما گفت که این راهِ درستی است؟ آیا این شخص پدر یا مادری بسیار خرده‌گیر بود یا شریک سابق قضاوت‌گر؟ آیا شرطی‌سازیِ جامعه باعث می‌شود فکر کنید که در جایگاه مناسبی در زندگی قرار ندارید؟ آیا صدای انتقادآمیز درون‌تان این را می‌گوید؟ یا دلیلش این است که فیلم‌های رومانتیک‌کمدی دهه‌ی 1980 را زیاد تماشا کردید و فکر می‌کنید که همه‌چیز پایانی خوش، ترجیحاً با مونتاژ موزیکالِ نشاط‌بخش دارد؟ (این فقط یک شوخی نیست: من، در اواخر دهه‌ی سوم زندگی‌ام، فهمیدم که نظرم درباره‌ی عشق رومانتیک بیشتر از یک سِرُم فرهنگی وریدی نشئت گرفته که حاوی بی‌خواب در سیاتل، زن زیبا و دختر شاغل بوده است. این فیلم‌ها عالی‌اند، اما کمکی نمی‌کنند و نباید آن‌ها را به‌عنوان الگوی خودآموز زندگی برگزید. مگر اینکه بخواهید به ‌سرنوشت منشی بدکاره‌ی علاقه‌مند به برنامه‌های تلفنیِ رادیویی آخر شب دچار شوید.)

وقتی اقدام به برچیدن «برنامه» ‌ای کنید که برای خود چیده بودید، متوجه می‌شوید که عدم ‌موفقیت در پایبندی به آن شاید آن‌قدرها هم که فکر می‌کردید آزاردهنده نباشد. هرچه باشد برنامه‌ها راه‌حلی عینی برای مشکلی ذهنی هستند: شما با هیچ اطمینانی نمی‌توانید برنامه‌ریزی کنید که پنج سال دیگر کجا باشید، چون اصلاً نمی‌دانید که تا آن موقع چه اتفاقاتی خواهد افتاد و من برای پرداختن به این موضوع با جزئیات بیشتر از اصل شماره‌ی شش شکست استفاده می‌کنم: «چیزی به‌ اسم تُوی آینده وجود ندارد.»

ایراد تعریف من از شکست این است که در برابر حوادث فاجعه‌آمیز زندگی، که توضیح‌دادن‌شان ساده نیست، تاب نمی‌آورد. هنگام نوشتن این کتاب، یکی از بهترین دوستانم، کِلِمی، در سن سی‌وهشت‌سالگی دچار خون‌ریزی مغزی و سکته‌ای شدید شد و احتمال داشت زنده نماند. پزشکان به خانواده‌اش گفتند که اگر زنده بماند، وضعیتش بسیار متفاوت خواهد بود. ولی برخلاف انتظارات آن‌ها، کلمی نه تنها زنده ماند بلکه از تمام پیش‌بینی‌هایی که درباره‌ی او کرده بودند نیز فراتر رفت. او تحت جراحی مغز مهمی قرار گرفت، سپس مجبور شد که راه‌رفتن و حرف‌زدن را دوباره از نو یاد بگیرد. دیدن شجاعت و عشقش به زندگی در چنین وضعیت سختی یک امتیاز بود.
فهرست مطالب کتابپیش‌گفتار
شکست چیست؟
اصول هفتگانه‌ی شکست
سخن پایانی: یا شکست چه‌چیزی درباره‌ی موفقیت به ما می‌آموزد؟
ضمیمه: کاتالوگ شکست
درباره‌ی نویسنده





معرفی و دانلود کتاب خرد شکست: چه کنیم وقتی اوضاع بر وفق مراد نیست! | الیزابت دی