دسته‌بندی نشده · فوریه 22, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب خود را از وسواس فکری عملی رها کنید | جونا لاکین | انتشارات نمای علم



معرفی کتاب خود را از وسواس فکری عملی رها کنیدامروزه حدود 2 درصد از جمعیت جهان درگیر وسواس فکری-عملی (OCD) هستند و از آن رنج می‌برند. به همین دلیل جونا لاکین در کتاب خود را از وسواس فکری عملی رها کنید استراتژی‌های مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری برای مدیریت افکار سرزده و رفتارهای اجباری ارائه می‌دهد که برای مبتلایان این اختلال اضطرابی مفید خواهد بود.

درباره کتاب خود را از وسواس فکری عملی رها کنید:

بسیاری از افراد تصور می‌کنند OCD نوعی اختلال در مورد تمیزی یا سازماندهی است. اما در واقع OCD بسیار پیچیده‌تر از این موارد عمل می‌کند. پیچیدگی‌های وسواس فکری-عملی به شکلی‌ست که حتی روان‌درمانگران نیز نمی‌توانند درک درست و کاملی از آن داشته باشند به همین دلیل است که روش‌های درمانی کمی برای این اختلال وجود دارد.

با این وجود تحقیقات علمی فوق‌العاده‌ای در سال‌های اخیر در مورد OCD و چگونگی بهترین روش درمان انجام شده که جونا لاکین در کتاب خود را از وسواس فکری عملی رها کنید (free yourself from ocd) به زبان ساده و به شکلی مدون ارائه کرده است.

این کتاب شامل بسیاری از حکایات و نمونه‌هایی از افراد مبتلا به OCD است. این داستان‌ها بر اساس تجربه بالینی واقعی با مشتریان واقعی است، اما افرادی که توصیف شده‌اند خیالی هستند. در بعضی مواقع اطلاعات کلیدی در مورد فرد تغییر کرده است، یا شخصی که توصیف می‌شود یک فرد نیست بلکه ترکیبی از رفتار چندین مشتری مشابه را منعکس می‌کند.

جونا لاکین (Jonah Lakin) با آوردن تمریناتی کاربردی تلاش کرده تا خواننده کتاب، از راهکارهای عملی و سودمند بخش‌های مختلف استفاده نماید و برای درمان اختلال خود به کار بندد.

توجه داشته باشید که در اثر حاضر بسیاری از استراتژی‌ها و وظایف انتهای فصل شامل نوشتن پاسخ‌های مخاطبین است و از شما خواسته می‌شود که به پاسخ‌های قبلی مراجعه کنید. همه چیز برای رها شدن از وسواس مهیاست. اگر شما هم برای شروع آماده‌اید، با تمرینات این کتاب همراه شوید.

کتاب خود را از وسواس فکری عملی رها کنید مناسب چه کسانی است؟

مبتلایان وسواس فکری و عملی با به‌کارگیری روش‌های این کتاب به درمان خود کمکی زیادی خواهند کرد.

با جونا لاکین بیشتر آشنا شویم:

نویسنده کتاب حاضر یک روانشناس بالینی دارای مجوز و متخصص در درمان OCD و اختلال اضطراب است که مرکز OCD و اضطراب کلیولند را تأسیس کرده و مدیریت می‌کند. دکتر جونا لاکین (Jonah Lakin) در هیئت مدیره OCD Midwest، در یکی از بخش‌های بنیاد بین المللی OCD مشغول به کار است. او همچنین از طریق وبلاگ و سخنرانی‌های عمومی خود به مردم در مورد OCD آموزش می‌دهد و به ارائه‌دهندگان بهداشت روانی که به دنبال کسب تخصص در این زمینه هستند مشاوره می‌دهد.

در بخشی از کتاب خود را از وسواس فکری عملی رها کنید می‌خوانیم:

لورا تا زمانی که تمام مواد ضدعفونی کننده را بزداید یا از آن استفاده کند، احساس امنیت نمی‌کند. در واقع معتقد است این تنها چیزی است که امنیت او را حفظ می‌کند. در حالی که تمیز کردن دستان او باعث تسکین کوتاه مدت بسیار واقعی او می‌شود، هر بار که برای غذا خوردن می‌نشیند، با همان نگرانی‌های مربوط به میکروب‌ها روبه‌رو می‌شود و مجبور است همان تشریفات را انجام دهد.

گرچه اجبار و اجتناب در کوتاه مدت موثر است، اما در طولانی مدت بسیار مشکل‌ساز می‌شود. به‌عنوان مثال لورا گیر می‌کند که آیین‌های خود را بارها و بارها تکرار کند. درک این مسئله برای فرد دشوار است و حتی پذیرفتن آن سخت تر، زیرا اجبارها به نظر می‌رسد تنها چیزهایی است که کمک می‌کنند.

اما همان‌طور که می‌بینیم اجبارها واقعاً کمکی نمی‌کنند – فقط به نظر می‌رسد مفیدند. برای درک بهتر این موضوع بیایید کمی بیشتر در مورد لورا فکر کنیم. هر بار که لورا غذا می‌خورد و بیمار نمی‌شود، معتقد است که این مراسم شستشو است که او را ایمن نگه می‌دارد. به نظرش می‌رسد این واقعیت که او بیمار نشده اثبات این است که رفتارهای اجبارهای او موثر است. هم‌چنین معتقد است که برای رفع اضطراب خود به آیین‌های شستشو نیاز دارد. احساس می‌کند که باید بشوید. در غیر این صورت، هفته‌ها و هربار می‌ترسد.

با توجه به ترس‌های لورا رفتار او منطقی است. وقتی با غذا روبه‌رو می‌شود، اضطراب شدیدی را احساس می‌کند. تشریفاتش باعث می‌شود احساس آرامش و امنیت کند. اما احساس آرامش و امنیت همیشه نشانگر امنیت نیست. چه اتفاقی می‌افتد اگر لورا چند روز هر روز بدون شستن دستهایش غذا بخورد؟ به احتمال زیاد بیمار نخواهد شد. احتمالاً یک یا دو وعده غذایی دشوار می‌خورَد، اما آن قسمت‌های اضطرابی احتمالاً کوتاه تر و شدیدتر از آنچه معتقد است، خواهد بود. و همین‌طور که روزهای بیشتری بدون بیمار شدن پشت سر هم قرار بگیرد، او فکر متفاوتی در مورد شستن دست‌ها قبل از غذا می‌کند.
فهرست مطالب کتابمعرفی
بخش اول: درک OCD
فصل اول: خود را رها سازید.
تکرار و تمرین
گیر افتادن
شناخت درمانی رفتاری (CBT)
مواجهه با مساله و پیشگیری از واکنش
در معرض تخیل قرار گرفتن
شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
پذیرش و تعهد درمانی
چگونه این کتاب به شما کمک خواهد کرد؟
حرکت‌سازی
فصل دوم: چرخه معیوب
تفسیر OCD
حساسیت عدم قطعیت
تشخیص و علل
وسواس
آلودگی
صدمه
کودک بازی
گرایش جنسی
رابطه
سلامتی
فضاحت اخلاقی یا دینی
وسواس فکری عملی “فقط این درست است. “
وسواس ناب
رفتارهای اجباری
آلودگی
صدمه
کودک بازی یا پدوفیلیا
گرایش جنسی
رابطه
سلامتی
فضاحت اخلاقی یا دینی
وسواس فکری عملی “فقط این درست است. “
وسواس ناب مجدداً بازدید شده
OCD و مغز شما
حرکت‌سازی
بخش دوم: مدیریت OCD شما
فصل سوم: شناسایی افکار و رفتارهای مشکل‌ساز
خودت را بشناس!
ردیابی در زمان واقعی وسواس و اجبار
وسواس
اجبارها
پرسش و پاسخ وسواس و اجبار
پرسش‌نامه وسواس
ترس نهایی من چیست؟
پرسش‌نامه اجباری
حرارت رو ببر بالا!
حرکت‌سازی
فصل چهارم: غلبه بر افکار سرزده
آماده‌ای یا نه؟ دارم میام!
افکار سرزده
چگونه شروع کنم؟
تصورات سرزده من در مقایسه با کلمات چیست و چه چیزی دارند؟
چه چیزی می‌توانم ضبط کنم زیرا ممکن است کسی آن را بشنود؟
چه فکرهایی الان دقیقاً برایم خیلی زیاد است؟
طول ضبط چقدر باید باشد؟
چه مدت باید گوش دهم؟
ماشه را بچکان!
اگر نخواهم یادداشت‌های خود را در خانه بگذارم؟
اگر نخواهم دیگران در خانه یادداشت‌های مرا ببینند چه؟
در معرض قرارگیری زندگی واقعی
مراحل در زندگی واقعی
تا چه حد این موارد را رعایت کنم؟
حرکت‌سازی
فصل پنجم: غلبه بر رفتارهای اجباری
رفتارهای خود را تغییر دهید.
صحنه را به نفع خود چیدن
ذهن‌آگاهی
افزایش شک و تردید
نگارش موارد نگرانی
حرکت‌سازی
فصل ششم: متمرکز و مقاوم بمانید.
حرکت به جلو
به کارتان ادامه دهید.
کجا می‌توانم برای کمک مراجعه کنم؟
حرکت‌سازی
منابع
تقدیر و تشکر
درباره نویسنده





معرفی و دانلود کتاب خود را از وسواس فکری عملی رها کنید | جونا لاکین | انتشارات نمای علم