دسته‌بندی نشده · می 20, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب دختری در جنگ | سارا نوویچ | انتشارات شمشاد



معرفی کتاب دختری در جنگکتاب دختری در جنگ رمانی تحسین شده و برنده‌ی جایزه، نوشته سارا نوویچ است. نوویچ سیر تحولات دختری از زاگرب به نام آنا را روایت می‌کند که زندگی‌اش در طول دوران جنگ با بالکان دگرگون می‌شود. آنا در سال‌های درگیری کشورش، اتفاقات زیادی را از سر می‌گذراند و روحش تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما سرانجام تصمیم می‌گیرد به زادگاهش برگردد تا صلح و آرامش از دست رفتۀ کشورش را بازیابد.

درباره کتاب دختری در جنگ:

آنا یوریچ شخصیت اصلی رمان دختری در جنگ (Girl at War)، بعد از مشاهده و تاثیرپذیری از وقایع جنگ یوگسلاوی دچار کابوس‌های شبانه شده است. نویسنده این رمان با نگاهی تیزبینانه و مشاهده‌گر، روایت سوختن نسل جنگ را روایت می‌کند که چطور بعد از گذشتن بیست سال همچنان رنگ و بوی جنگ و جنون بر روحشان باقی می‌ماند.

در فصل اول کتاب، خردسالی آنا با شادی و سرخوشی توصیف شده است. روایتی زیبا و رویایی از بازی‌ها و سرمستی او به همراه دوستانش در کوچه پس کوچه‌های زاگرب که خواننده را به دوران شورانگیز کودکی می‌برد. تا اینکه جنگ از راه می‌رسد و کوچه و خیابان‌های کرواسی را از زمین بازی کودکان به محل کشتار و تیراندازی تبدیل می‌کند.

این جنگ داخلی و اختلافات قومیتی بار روانی زیادی را برای مردم به همراه آورد. همسایه به همسایه خود اعتماد نداشت، همه افراد مسلح شده بودند و خود را در استفاده از سلاح و دفاع از عقیده خود بر حق می‌دانستند. این به معنای از دست رفتن امنیت بود چراکه نزدیکترین افراد را با یکدیگر روبه‌رو می‌کرد و صلح و آسایش را تا سالیان متمادی از شهرهایشان دور ساخت.

بدنه اصلی کتاب در فصل دوم است؛ آن جا که آنا یورویچ با خاطری پریشان تصمیم می‌گیرد یک بار برای همیشه با گذشته خودش مواجه شود. اگرچه او در حال حاضر فرسنگ‌ها از دیارش فاصله گرفته و در ایالات متحده ساکن شده اما لحظه‌ای از یاد خانواده، دوستان و خاطرات زاگرب دور نشده است.

سرانجام قهرمان داستان همت می‌کند تا با واکاوی وقایع تلخ گذشته و رو‌به‌رو شدن با زخم‌های وجودش از شر ناآرامی‌هایی که آزارش می‌دهند، خلاص گردد. پس جسارتی عظیم به خرج می‌دهد و راهی سفری می‌شود که ثمره‌ی آن، هویت تازه وی خواهد بود.

این اثر ارزشمند با تکیه بر مفاهیم عمیق بشری و اجتماعی ذهن مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل مورد توجه خوانندگان و منتقدان زیادی قرار گرفته است.

جوایز و افتخارات کتاب دختری در جنگ:

– برنده جایزه الکس در سال 2016
– دریافت عنوان بهترین کتاب سال 2015 از نشریه لس آنجلس تایمز
– دریافت بورسیه سفر ALTA در سال 2014 از سوی انجمن مترجمان ادبی آمریکا
– نامزد برگزیده گودریدز در بخش داستانی
– نامزد کتاب تقدیر شده، به عنوان اولین اثر نویسنده در گودریدز 2015
– نامزد جایزه نویسندگان زن ادبیات داستانی در سال 2016
– یکی از بهترین رمان‌ها به انتخاب BOOKPAGE و BOOKLIST

نکوداشت کتاب دختری در جنگ:

– صمیمی و عظیم… نوویچ نویسنده‌ای است که این رمان جاذبه و استعدادش را تثبیت می‌کند (نیویورک تایمز)

– کتاب با چیزی شروع می‌شود که شایسته تبدیل شدن به یکی از خطوط آغازین به یاد ماندنی ادبیات معاصر است. جملاتی که در ادامه می‌آیند به همان اندازه غنایی هستند که یک سوگواره عامیانه، درست به اندازه یک سیم فلزی که از طریق حصاری برق‌آلود پیچیده شده و قدرتمنداند. (USA Today)

– برجسته… دختری که با اعجاز خود در بازنمایی از جنگ داستان زندگی‌های شکسته در یک کشور دور را به اندازه افسانه بزرگ و جهانی جلوه می‌دهد. (The New York Times Book Review)

– قدرتمند و شفاف! نوویچ در مورد وحشت می‌نویسد با بیانی ظریف. به کمک جملات زیبا و کامل، ما با جاذبه، وحشیگری، حتی پیش پا افتاده بودن جنگ، از دست دادن و ظرفیت پایدار برای زندگی مواجه می‌شویم. (سان فرانسیسکو کرونیکل)

کتاب دختری در جنگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

علاقمندان به رمان‌های تاریخی – سیاسی از این اثر بهره‌مند خواهند شد.

سارا نوویچ را بیشتر بشناسیم:

نویسنده، مترجم و استاد نویسندگی خلاق کراوسی‌الاصل، متولد سال 1987 که در آمریکا زندگی می‌کند. نوویچ به عنوان یک فعال حقوق ناشنوایان در مورد چالش‌هایی که به‌ عنوان یک رمان‌نویس ناشنوا با آن روبرو بوده، متون زیادی را منتشر کرده است.

اغلب سارا نوویچ (Sara Novic) را به خاطر رمان افتخار آمیز دختری در جنگ می‌شناسند اما او علاوه بر انتشار آثار ادبی خود، اشعاری از ایزت سراجلیچ، نویسنده مشهور بوسنیایی را نیز ترجمه کرده است. سارا در سال 2013 جایزه ترجمه ویلیس بارنستون، برای ترجمه شعر ساراجلیچ پس از زخمی شدن را دریافت کرد.

این نویسنده فارغ التحصیل ادبیات داستانی و ترجمه ادبی دانشگاه کلمبیا است. او به عنوان ویراستار داستان در مجله Blunderbuss و سردبیر موسس وبلاگ حقوق ناشنوایان Redeafined مشغول به کار است و در حال حاضر در دانشگاه استاکتون به تدریس نویسندگی خلاق می‌پردازد.

در بخشی از کتاب دختری در جنگ می‌خوانیم:

اولین بار که بمباران هوایی را تجربه کردم، بیرون از خانه بودم. رفته بودم برای مادرم شیر بخرم. شیرها را در کیسه‌ پلاستیک می‌فروختند. هر بار که می‌خواستی شیر را داخل ظرف یا لیوان بریزی، یا حتی وقتی می‌خواستی آن را جابه‌جا کنی، کیسه در دستت شروع می‌کرد به لغزیدن و وول خوردن. برای همین یک کارتن به دسته فرمان دوچرخه‌ام بسته بودم تا این محمولۀ بدقلق را حمل کنم. اما آن روز هیچ کدام از مغازه‌های دور و اطراف‌مان شیر نداشتند در واقع می‌شود گفت هیچی نداشتند و تصمیم گرفتم با لوکا بیافتم به جستجوی شیر. برای این‌که همه جا را گشته باشیم، دل را به دریا زدیم و راهی شهر شدیم.

اولین هواپیما به قدری در ارتفاع پائین پرواز می‌کرد که بعدها من و لوکا حاضر بودیم برای هر کس که داستان ما را می‌شنید قسم بخوریم که حتی قیافۀ خلبان آن را با چشم دیدیم. من سکندری خوردم، دسته فرمان پیچ و تابی خورد و نقش بر زمین شدم. لوکا هم که حواسش به آسمان پرت شده بود همین طور رکاب زد تا خورد به دوچرخه و من که نقش بر زمین شده بودیم. با صورت به زمین افتاد و سنگفرش خیابان، چانه‌اش را زخمی کرد.

تلاش کردیم تا برخیزیم. آدرنالین پمپاژ شده در خون به قدری زیاد بود که درد را فراموش کرده بودیم و با عجله می‌خواستیم دوچرخه‌های‌مان را روبراه و فرار کنیم. بعد صدای آژیر آمد. صدایی گوشخراش و بلند. انگار که یک پری دریایی جیغ می‌کشد، یا زنی پشت بلندگو در حال ضجه و زاری باشد. فرار کردیم. بی‌امان در خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی می‌دویدیم. لوکا با صدایی تودماغی پرسید «کدوم پناهگاه نزدیک‌تره؟». در ذهنم نقشۀ گچی روی تخته را تصور کردم. مسیرها را و سپس ضربدرها را.
فهرست مطالب کتابفصل نخست: هر دو سقوط کردند
فصل دوم: خوابگرد
فصل سوم: خانه امن
فصل چهارم: خندیدن درخت‌ها





معرفی و دانلود کتاب دختری در جنگ | سارا نوویچ | انتشارات شمشاد