دسته‌بندی نشده · ژوئن 13, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب ذهن‌های آشفته: چگونه شخصیت‌های خطرناک دموکراسی را از بین می‌برند؟ | ایان هیوز



معرفی کتاب ذهن‌های آشفته: چگونه شخصیت‌های خطرناک دموکراسی را از بین می‌برند؟تابه‌حال به الگوهای تکرارشونده‌ی رفتاری دیکتاتورها و سیاستمداران تاریخ توجه کرده‌اید؟ شباهتی که جهان کنونی را برای ما پدید آورده است. کتاب ذهن‌های آشفته اثر موفق ایان هیوز با بیانی ساده، واضح و تحسین‌برانگیز، درباره روش‌هایی صحبت می‌کند که افراد خطرناک در دنیا می‌توانند به کمک آن‌ها ظهور یابند و شکوفا شوند و در نهایت خشونت بی‌حد و مرزی را علیه بشریت در جهان اعمال کنند!

درباره کتاب ذهن‌های آشفته

اگر به شکل رفتاری و اقدامات دیکتاتورهای سراسر دنیا نگاه کنید و شیوه‌های مدیریت مستبدانه آن‌ها را مورد توجه قرار دهید، می‌توانید به یک الگوی فکری و رفتاری نسبتا مشترک در میان آن‌ها برسید. الگویی که به دنیای آدم‌های عادی سر و شکل بخشیده و در بسیاری از موارد سرنوشت قطعی آن‌ها را به شکل آزاردهنده و غم‌انگیزی تغییر داده است.

کتاب ذهن‌های آشفته (Disordered minds) با بررسی این الگوهای مشترک در میان افراد خطرناک تاریخ مانند آدولف هیتلر، استالین، مائو و… ایده بسیار جالبی را درباره آن‌ها ارائه کرده است که به بسیاری از پرسش‌ها درباره اقدامات این افراد در گذشته، پاسخ می‌دهد. ایان هیوز (Ian Hughes) با بیانی ساده و شیوا و با بهره‌گیری از آرای زیگموند فروید و هانا آرنت به این مسئله می‌پردازد که چگونه رهبرانی با ذهن‌های آشفته (دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی، خودشیفتگی و پارانویا) می‌توانند کنترل جوامع بی‌ثبات را به دست گرفته و جنبش‌های توده‌ای ایجاد کنند که به سایر ذهن‌های آشفته نیز قدرت می‌بخشد! نتیجه این اتفاق در دنیا چیزی جز بربریت، جنگ و کشتار و آسیب‌‌های بین‌المللی نیست و افراد عادی را زیر چرخ‌دنده‌های این بیماری‌های روحی له می‌کند.

این کتاب به‌خوبی بیان می‌‎کند که چرا بسیاری از رهبران سیاسی رفتارهای مشابه و خشونت‌آمیزی دارند و ما چگونه می‌توانیم جلوی به قدرت رسیدن این افراد را بگیریم!

نکوداشت‌های کتاب ذهن‌های آشفته

– کتاب ذهن‌های آشفته به عنوان یک هشدار واضح عمل می‌کند که ظالمانی مانند هیتلر، استالین و مائو را نباید صرفاً به عنوان شخصیت‌های تاریخی دید، بلکه باید به عنوان معاصرانی خطرناک، به آن‌ها نگاه کرد. (دکتر کایران کیهان، مدرس ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه کالج کورک و سردبیر آسیب شناسی‌های اجتماعی تمدن معاصر)

– کتاب ذهن‌های آشفته یان هیوز یک کتاب خواندنی ضروری در دوران دونالد ترامپ است. هیوز با بصیرت و شیوایی توضیح می‌دهد که چگونه رهبران دارای ذهن‌های آشفته – روان‌پریشی، خودشیفتگی و پارانویا – می‌توانند کنترل جوامع بی‌ثبات را به دست گیرند و جنبش‌های توده‌ای ایجاد کنند که به سایر ذهن‌های آشفته نیز قدرت می‌بخشد. (جفری ساکس، استاد دانشگاه، دانشگاه کلمبیا)

– ایان هیوز بینش علمی جدیدی را ارائه می‌دهد. او مشخص می‌کند که در بسیاری از موارد افراد قدرتمند با رفتارهای روان‌پریشانه‌ی خودشیفته و پارانویید در میان ما جذاب هستند، اما عملکرد آن‌ها نتایج فاجعه‌باری را برای بشریت به همراه دارد! (استیون پینکر، استاد روان‌شناسی جانستون، دانشگاه هاروارد، و نویسنده کتاب «روشنگری اکنون: موردی برای عقل، علم، انسان‌گرایی و پیشرفت»)

– این کتابی است که باید قانون‌گذاران و رهبران آن را بخوانند. (راب کال، بنیان‌گذار وب‌سایت خبری «اوپدنیوز» و نویسنده کتاب «جز به کل: انقلاب ارتباط»)

کتاب ذهن‌های آشفته برای چه کسانی مناسب است؟

همه افرادی که از خواندن کتاب‌های روانشناسی با موضوع اختلالات شخصیتی لذت می‌برند و یا به مطالعات تاریخی و سیاسی علاقه‌مندند، مخاطبان این کتاب هستند.

با ایان هیوز بیشتر آشنا شویم

یکی از موفق‌ترین پژوهشگرانی که در زمینه نویسندگی بسیار عالی ظاهر شده، ایان هیوز است. او به عنوان پژوهشگر موسسه تحقیقات محیطی کالج دانشگاه کورک در ایرلند فعالیت می‌کند و محقق و مشاور سیاست‌گذاری در علم، فناوری و نوآوری است. هیوز همچنین دارای دکترای فیزیک و کارشناسی ارشد روانکاوی است و نوشته‌های او پیرامون پیوند موضوعات روانشناسی معاصر به دموکراسی و توجه به کنش سیاستمداران، بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

جملات برگزیده کتاب ذهن‌های آشفته

– تغییری که اعمال خشونت در دنیا به وجود می‌آورد چیزی نیست جز خشن‌تر کردن دنیا!
– فکر سایه‌ای از احساس ماست؛ ولی تیره‌تر، تهی‌تر و ساده‌تر!
– تمام چین یک صحنه تئاتر بود و مردم چین برای مائو در نقش بازیگران یک نمایش پرزرق‌وبرق بودند.
– عمیق‌ترین هدف تاریخ این است که در رفتارهای افراطی انسان، بخشی از ماهیت و ذات بشر را نشان دهد.
– شاید بتوان قرن بیستم را خونین‌ترین دوره آزمایشات سیاسی آرمان‌شهری توصیف کرد که جهان تاکنون شاهد آن بوده است.

در بخشی از کتاب ذهن‌های آشفته می‌خوانیم

کسی انسان است که باعث برانگیخته شدن احساسات در انسان دیگری شود. این واقعیت می‌تواند به‌عنوان اساسی‌ترین تعریف ما از ماهیت انسان باشد. همان‌طور که دیدیم، تحقیقات در روان‌شناسی و علوم اعصاب نشان می‌دهد که چگونه گفت‌وگوهای احساسی خاموش با قلب مادران و پدرانمان‌ که وردزورث در شعر حماسی خود آن را توصیف می‌کند، همان فرآیندی است که لحن و ساختار ذهن ما را شکل می‌دهد. از همان روزهای اولیه، ما احساسات دیگران را از طریق واکنش‌های احساسی خودمان پاسخ می‌دهیم. نوزادان در چند هفتگی، به شادی موجود در چهره مادرشان با نشان دادن شادی خودشان واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها همچنین با غمگین شدن، به غم و اندوه در چهره مادرشان و با خشم خودشان به خشم واکنش نشان می‌دهند. این گفتگوهای هیجانی به این معنی است که ما در دوران نوزادی به‌سرعت یاد می‌گیریم که تفاوت بین افراد و اشیاء در این است که اشیاء با ما درگیر ارتباط عاطفی نمی‌شوند.

بااین‌حال، برای برخی‌ها، این تمایز حیاتی بین افراد و اشیاء ایجاد نمی‌شود. آن‌هایی که شخصیت‌های ضداجتماعی دارند قادر نیستند با احساسات خود به احساسات دیگران واکنش نشان دهند. درنتیجه، افراد ضداجتماعی توانایی هولناکی دارند که در برخورد خود با دیگران به‌دوراز وجدان عمل کنند. حال چه اتفاقی می‌افتد وقتی انسان‌ها با دیگران طوری رفتار می‌کنند که گویی انسان نیستند بلکه اشیاء هستند؟ پاسخ نگران‌کننده در رفتار خشونت‌آمیز افراد ضداجتماعی نهفته است.
فهرست مطالب کتابآنچه دیگران در مورد کتاب «ذهن‌های آشفته» گفته‌اند
قدردانی
مقدمه
رئوس مطالب کتاب
چرا این کتاب مهم است؟
فصل اول: ذهن‌های آشفته؛ ظاهر پرزرق‌وبرق اما شکننده تمدن
فصل دوم: استالین و مائو؛ توتالیتاریسم
فصل سوم: هیتلر و پل پوت؛ قباحت آوریل
فصل چهارم: دموکراسی به مثابه دفاع
فصل پنجم: تخریب دموکراسی؛ سرمایه‌داری و دموکراسی
فصل ششم: امید؟
شرح‌حال نویسنده
یادداشتی برای خواننده
منابع





معرفی و دانلود کتاب ذهن‌های آشفته: چگونه شخصیت‌های خطرناک دموکراسی را از بین می‌برند؟ | ایان هیوز