دسته‌بندی نشده · فوریه 23, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب رها کردن آسان نیست | ام. سوسا | انتشارات مجید



معرفی کتاب رها کردن آسان نیستزمانی که یک رابطه‌ی عاطفی به پایان می‌رسد، انسان چنان با خود گلاویز می‌شود و احساسات متناقضی را تجربه می‌کند که گویی بزرگ‌ترین دشمن خودش است. راهکارها و پیشنهادات کاربردی ام. سوسا در کتاب رها کردن آسان نیست به شما کمک می‌کند تا احساساتِ پس از جدایی را در آغوش بکشید و از خود مراقبت و حمایت کنید. با مطالعه‌ی این اثر خواهید دید که گرچه اتمام یک رابطه‌ی عاشقانه آسان نیست، اما می‌توان به‌مرور آن را پذیرفت و از آن گذر کرد.

درباره کتاب رها کردن آسان نیست:

تجربه‌ی عاشقانه، تجربه‌ای بس گنگ و مبهم است. گرچه در باب آن بسیار و به‌تفصیل نوشته‌اند اما شکی نیست که عشق ماهیتی معماگون دارد. به شکلی که شاید حتی نتوان تعریفی دقیق از آن ارائه داد؛ تعریفی که همه‌ی اشکال عشق را در بر بگیرد. اساساً نگاه ذات‌انگار درباره‌ی عشق خشونت‌آمیز است. چرا که زمانی که تلاش می‌کنیم ذاتی برای عشق تعریف کنیم، همیشه شکلی از عشق هست که بیرون از تعریف ما باقی می‌ماند. و این شیوه‌ی نگریستن به مفهومی همچون عشق بسیار غیرهمدلانه است.

تنها شاید بتوان یک چیز در تعریف عشق گفت و آن این که دوست داشتنی از جنس عمیق است؛ دوست داشتنی بسیار عمیق که یک سروگردن از هر چیز عادی این زندگی بالاتر است! احساس عاشقی تجربه‌ای‌ست عجیب که به انسان احساس پُر بودن می‌دهد. عشق شکل‌های گوناگونی را در بر می‌گیرد و در طول تاریخ تفکر برای انواع آن اسامی مختلفی تعیین کرده‌اند. از فیلیا و آگاپه گرفته تا اروس. اما پیش از هر چیز لازم است تأکید کنیم که نوعِ عشقی که ام. سوسا (M. Sosa) در کتاب رها کردن آسان نیست (Moving On Isn’t Easy) بر آن تمرکز کرده، عشق رمانتیک یا رابطه‌ی عاطفی است: ترکیبی از تن، شناخت و شورمندی.

زمانی که یک رابطه‌ی عاطفی به پایان می‌رسد، در انسان احساسات متفاوتی ایجاد می‌شود. از ناراحتی و عصبانیت گرفته تا احساس خشم و حتی دوست داشتن. تجربه‌ی تمامی این احساسات پس از جدایی کاملاً‌ طبیعی‌ست و هیچ اشکالی ندارد. مسأله‌ی مهمی که ام. سوسا در کتاب رها کردن آسان نیست به ما می‌گوید این است که پس از فقدان، باید مراقبت از خود را در اولویت قرار دهیم. او در این کتاب خواندنی و کاربردی پیشنهاداتی برای شما ارائه کرده که اگر آن‌ها را به کار ببندید، می‌توانید از این مرحله‌ی زندگی‌تان راحت‌تر گذر کنید. مهم این است که به یاد داشته باشید که تجربه‌ی احساس غم و خشم پس از جدایی امری طبیعی‌ست و غلبه بر آن می‌تواند زمان ببرد.

با مطالعه‌ی کتاب رها کردن آسان نیست به مرور یاد خواهید گرفت که شادی را بی‌وحشت در آغوش بکشید، با تجربه‌ی بی‌واسطه‌ی غم کنار بیایید، ترس را بی‌نقاب زندگی کنید و همه‌ی این‌ها را نظاره کنید، بمانید و تاب بیاورید. تا زمانی که نتوانیم فرصت تجربه‌ی بی‌واسطه‌ی احساساتمان را پیدا کنیم، جهانِ بیرون واقعیتی‌ست مستقل از ما که برایمان چیزی جز ناکامی به همراه ندارد. ممکن است ما کسی را دوست داشته باشیم، اما بنا به دلایلی، خواهان بودن با او نباشیم. این مسئله امری کاملاً طبیعی‌ست، و پذیرش آن برای افرادی که به بلوغ فکری رسیده‌اند، چندان دشوار نیست.

کتاب رها کردن آسان نیست به ما نشان می‌دهد که پس از آن که لذت عاشقی را چشیدیم و رابطه‌ به پایان رسید، چگونه دردهایش را به جان بخریم و رفتاری بالغانه از خود نشان دهیم. به‌عبارتی،‌ به‌جای این که از یک مسأله فاجعه بسازیم و در جایگاه قربانی قرار بگیریم، یاد خواهیم گرفت که زندگی در پس فقدان‌های گوناگون به مسیر خود ادامه می‌دهد و از دست دادن یک نفر تجربه‌ای ناگزیر اما تاب‌آوردنی است. خوب است اشاره کنیم این کتاب اولین بار در سال 2019 منتشر و با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.

کتاب رها کردن آسان نیست مناسب چه کسانی است؟

اگر به‌تازگی یک رابطه‌ی عاطفی را تمام کرده‌اید، کتاب رها کردن آسان نیست به شما کمک خواهد کرد این موضوع را آسان‌تر پشت سر بگذارید.

با ام. سوسا بیشتر آشنا شویم:

ام. سوسا نویسنده‌ای آمریکایی‌ست که بیش از 8 جلد کتاب منتشر کرده و اغلب آثارش در زمره‌ی کتاب‌های پرفروش قرار می‌گیرند. از میان این آثار می‌توان به کتاب «اشتباهات یک زن» اشاره کرد. نوشته‌های او عمدتاً بر روابط عاطفی و مشکلات زنان متمرکزند.

ام. سوسا اولین بار با به‌اشتراک‌گذاشتن نوشته‌های خود در شبکه‌های مجازی به شهرت رسید و پس از آن به انتشار کتاب روی آورد. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «دوراهی‌» و «چیزهایی که می‌توانستم به او بگویم» اشاره کرد.

جملات برگزیده‌ی کتاب رها کردن آسان نیست:

– برای بخشش تنها به یک نفر نیاز است و آن یک نفر خودتان هستید.
– وقتی مدام به خودتان تلقین می‌کنید که یک قربانی هستید، درنهایت یک قربانی خواهید شد.
– هر روز به خودتان بگویید که چقدر خوب است که خودتان باشید.
– وقتی تصمیم می‌گیرید طرز تفکرتان را تغییر بدهید یا به بیانی دیگر ذهنتان را تغییر بدهید، نگاهتان نسبت به خودتان تغییر می‌کند و بسیار بهتر می‌شود.

در بخشی از کتاب رها کردن آسان نیست می‌خوانیم:

بخشایش درواقع مکالمه‌ای است که شما با خودتان، روحتان و قلبتان انجام می‌دهید. شاید هیچ‌وقت جمله‌ی «معذرت می‌خواهم» را از طرف مقابلتان نشوید و عیبی هم ندارد؛ چون انتخاب شما این است که تحت هر شرایطی گذشته را رها کنید. سخت خواهد بود، ولی متوجه خواهید شد که آرامش خیال شما مهم‌تر از این است که شخصی کلماتی را بر زبان بیاورد که شاید حتی اعتقادی هم به آن‌ها نداشته باشد.

بخشش به این معنا نیست که باید کارهایی را که کرده‌اند فراموش کنید. هیچ‌وقت به جمله‌ی «ببخش و فراموش کن» اعتقادی نداشته‌ام. این جمله کاملاً غلط است. جمله‌ی درست این است: «ببخش و از تجربه‌ای که به دست آورده‌ای برای رشد خودت استفاده کن.» بعضی از مردم معتقدند برای رها‌کردن گذشته باید با شریک سابقتان دوست باشید. متأسفانه این روش، درست نیست. بله مهم است که اگر بچه دارید با پدر بچه‌ی خود در ارتباط باشید، ولی این به معنای دوستی نیست. همین موضوع درمورد هر فرد دیگری هم درست است. فقط به این خاطر که باهم بر سر موضوعاتی تفاهم دارید به این معنا نیست که مجبورید به چیزی دامن بزنید که اصلاً وجود ندارد.

منظورم را اشتباه متوجه نشوید. گاهی‌اوقات اگر با شریک سابقتان دوست باشید راحت‌تر می‌توانید او را ببخشید؛ ولی این موضوع همیشه درست نیست. گاهی قطع رابطه با شریک سابقتان و رها‌کردن آن دوستی باعث می‌شود راحت‌تر زندگی کنید. اینکه از این ارتباط ناخوشایند دوری کنید یا نه، تصمیم شماست. بخشیدن یک نفر باعث نمی‌شود آزاری که قبل و بعد از جدایی به شما رسانده‌اند پاک شود، ولی به شما فرصتی می‌دهد تا دوباره نفس بکشید. تصمیم با شماست. همه‌چیز از شما شروع می‌شود. صرف‌نظر از اینکه چقدر طول می‌کشد تا گذشته را رها کنید بلند شوید و نشان بدهید واقعاً چه کسی هستید. فقط بدانید که درنهایت همه‌چیز درست می‌شود. درنهایت آرامش خیال به شما برمی‌گردد و دوباره مثل قبل می‌شوید؛ قدم‌به‌قدم… بخشیدن و دوست‌داشتنِ خودتان شما را به مسیر بهبودی هدایت می‌کند.
فهرست مطالب کتابمقدمه مترجم
مقدمه نویسنده
مرحله‌ی ماه‌عسل
غرق در غم و سردرگمی
زندگی در گذشته
رها‌کردن رؤیاهای قدیمی
بازآفرینی خودتان
اشکال ندارد اگر هنوز دوستش دارید
شما هیچ ایرادی ندارید
فهمیدن اینکه او برای شما مناسب نبوده است
با او تماس نگیرید
مجرد بودن عالی است
نقش قربانی
بخشش
یادداشت





معرفی و دانلود کتاب رها کردن آسان نیست | ام. سوسا | انتشارات مجید