دسته‌بندی نشده · می 17, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب روش تحقیق تخصصی در فناوری معماری | محمدرضا مفیدی | انتشارات بانژ



معرفی کتاب روش تحقیق تخصصی در فناوری معماریکتاب روش تحقیق تخصصی در فناوری معماری نوشته‌ی محمدرضا مفیدی و سحر مفیدی، مهم‌ترین مولفه‌های تحقیق دانشگاهی در رشته‌ی فناوری معماری را دربردارد و به مواردی چون مبانی پژوهش در فناوری معماری، شیوه تدوین و نگارش شناسه پژوهش یا پروپوزال، فرایند روش‌های تحقیق عمومی و تخصصی، شیوه‌های استناددهی به منابع و آشنایی با پایگاه‌های جامع اطلاعاتی عمومی و تخصصی و… می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب روش تحقیق تخصصی در فناوری معماری:

تحقیق، مجموعه فعالیت‌هایی است که با هدف حل یک یا چند مسئله، یا جواب دادن به یک یا چند پرسش انجام می‌شود. بر همین اساس، جان دیوئی الگویی را در قالب چهارچوب روش علمی در حل سؤالات پژوهشی ارائه کرده، از جمله: «شناخت و بیان مسئله، ساختن فرضیه، جمع‌آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده‌ها، استنتاج برای تأیید یا رد فرضیه» که در عصر کنونی به عنوان یکی از شیوه‌های شناخته شده‌ی پژوهش به کار برده می‌شود.

با این وجود، به صورت قاعده‌مند مراحل تحقیق شامل: انتخاب – تحلیل و تبیین مسئله، گزینش – طراحی و تشریح شیوه‌های کار، جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها، طبقه‌بندی – تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها و تدوین گزارش تحقیق است.

شاید اغراق نباشد اگر ادعا کنیم که همه‌ی پژوهشگران تاریخ معماری مدرن به نحوی به موضوع فناوری و نقش آن در پیدایش معماری مدرن پرداخته‌اند. همچنین شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که بیشتر پژوهشگران نقش فناوری را در پیدایش معماری مدرن بسیار مهم می‌دانند. به نظر می‌رسد که تردید در نقش موثر فناوری مدرن در ساخته شدن بناهای مدرن، ممکن یا لازم باشد.

امروزه همه‌ی ابعاد زندگی انسان تحت‌تاثیر فناوری است تا جایی که عده‌ای از صاحب‌نظران بر این باور بودند به زودی پیشرفت فناوری انسان و جهان را به تسخیر خود در می‌آورد. از این رو رویکردهای متفاوتی نسبت به فناوری ایجاد شد.

رشته فناوری معماری یک تخصص میان رشته‌ای به شمار می‌آید که در حوزه‌ی موارد فنی ساختمان و ترکیب دو مقوله معماری و مهندسی عمران با یکدیگر، دانش و مهارت و کارایی مهندسان معماری و نیز مهندسی عمران را بالا می‌برد. این رشته متخصصانی را پرورش می‌دهد که علاوه بر اینکه بر اصول و مبانی طراحی معماری مسلط هستند، از فناوری‌های به روز و علوم ساختمانی نیز آگاهند و می‌توانند در طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی به خوبی فعالیت کنند.

کتاب روش تحقیق تخصصی در فناوری معماری (Specialized research methods in architectural technology) روش‌ها و نکاتی پرکاربرد و مفید را در اختیارتان قرار می‌دهد که شما را در طی کردن هر چه بهتر مراحل نگارش پروپوزال، پایان‌نامه، مقاله و متن دفاعیه یاری می‌کند.

کتاب روش تحقیق تخصصی در فناوری معماری مناسب چه کسانی است؟

این اثر، به عنوان یک منبع علمی اختصاصی منحصر به رشته‌ی فناوری معماری و گرایش‌های مختلف آن، معماری بیونیک و معماری دیجیتال، برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، دکتری و اساتید این حوزه و پژوهشگران حوزه‌ی معماری مفید است.

در بخشی از کتاب روش تحقیق تخصصی در فناوری معماری می‌خوانیم:

هم زمان با گسترش بیشتر علوم و ارتباط معماری با بسیاری از رشته‌های دیگر، همچنین رواج اندیشه‌های مبتنی بر کثرت‌گرایی و نسبی‌گرایی و علاوه بر آن، ظهور و گسترش کاربرد فناوری‌های دیجیتال، به تدریج معنا و مفهوم معماری در دوره پس از مدرن دچار تغییر و تحول شده است. امروزه طراحی معماری دیجیتال، دیگر به ارزش‌های هنری مطلق که در گذشته رواج داشته اند، پایبند نیست؛ به همین دلیل، در معماری دیجیتال نیز آنچه که بیش از همه ارزش می‌یابد، چیزی است که دیده می‌شود. در حقیقت، «آغاز فرهنگ دیجیتال، در ارتباط با دیدن وقایع بودن است». به همین دلیل، معماری دیجیتال در زمره هنرهای نمایشی به حساب می‌آید. در حقیقت، بر خلاف این تصور غلط که در معماری دیجیتال آنچه بر روی صفحه نمایش نقش می‌بندد نمایانگر فرم قطعی و ثابت معمارانه خواهد بود، در دنیای دیجیتال، فرم معمارانه از طریق نمایش یک رخداد یا واقعه به ظهور می‌رسد؛ یعنی در فرایندی از ایجاد تعداد نامحدودی از ابژه‌های پویا و متحرک.

این تغییر اساسی در جهت گیری‌های فرمی معماری دیجیتال، نه تنها مفهوم فرم، بلکه معنای معماری را تا حد زیادی دگرگون کرده است. در فرآیند طراحی دیجیتال، دیگر نمی‌توان محصول را با معیارهای سنتی و مطلق زیبایی شناسی قضاوت کرد، زیرا اکنون دیگر «رایانه‌ها با مواجه کردن معماران با دنیایی سیال، فرآیندهای «سنتی فرم یابی بر اساس معیارهای زیبایی شناسی پیشین را پشت سر گذاشته‌اند». علاوه بر این، بسط و گسترش دایره لغات فرمی معماران، یکی از دستاوردهای اصلی دخالت رایانه‌ها در امر طراحی است. «تا اوایل دهه 90 میلادی، تحقیقات مرتبط با هندسه‌های پیچیده، محدود به سهمی گون‌ها یا هذلولی‌ها می‌شد، اما بعد از انتشار رایانه‌ها و ورود آن‌ها به عرصه طراحی، این امکان فراهم شد تا محدوده ایده‌های هندسی طراحان گسترش و توسعه وسیعی یابد».
فهرست مطالب کتابمقدمه
پیش درآمد
فصل اول: مبانی فناوری معماری
فصل دوم: تدوین پروپوزال
فصل سوم: مبانی روش تحقیق
فصل چهارم: رفرنس دهی به منابع
منابع
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب روش تحقیق تخصصی در فناوری معماری | محمدرضا مفیدی | انتشارات بانژ