دسته‌بندی نشده · ژوئن 18, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب ریشه‌های ناخودآگاه شخصیت: تیپ شناسی یونگی و آزمون MBTI | کاترین مایرز



معرفی کتاب ریشه‌های ناخودآگاه شخصیت: تیپ شناسی یونگی و آزمون MBTIآیا علاقه دارید درباره تیپ‌های شخصیتی MBTI بیشتر بدانید؟ کاترین مایرز و لیندا کربی در کتاب ریشه‌های ناخودآگاه شخصیت، ابعاد مختلف این نظریه را گسترش می‌دهند و کمک می‌کنند به بینشی منحصربه‌فرد و درکی عمیق از خودتان و دیگر عزیزانتان برسید.

درباره کتاب ریشه‌های ناخودآگاه شخصیت

تصور کنید با خانواده خود به مسافرتی طولانی رفته‌اید. معمولا یک نفر علاقه دارد برای هر روز برنامه مشخصی داشته باشد و دائم از دیگران درباره فکرها و ایده‌هایشان برای گذراندن فردا می‌پرسد. احتمالا یک نفر دیگر در نقطه مخالف، پیشنهاد می‌دهد به دل جاده بزنید و در اولین مکان دیدنی توقف کنید. در این شرایط ممکن است شخص سومی نظرات این دو نفر را به چالش بکشد و مزایای هر حالت را بررسی کند، در حالی که شخصی دیگر سکوت می‌کند و تا پایان صحبت‌ها نظری نمی‌دهد. شما ممکن است از سکوت یا پرحرفی دیگران ناراحت شوید، یا درک نکنید چرا یک نفر نسبت به برنامه ریزی تا این حد سخت می‌گیرد و دیگری اینقدر بی‌تفاوت و بی‌خیال است! اگر بارها در این شرایط قرار گرفته‌اید و تا امروز پاسخی برای این تفاوت‌ها پیدا نکردید، شما را به مطالعه کتاب ریشه‌های ناخودآگاه شخصیت (Introduction to Type: Dynamics and Development) نوشته‌ی کاترین مایرز و لیندا کربی دعوت می‌کنیم.

تیپ‌های شخصیتی MBTI یکی از معروف‌ترین نظام‌های شخصیت‌شناسی دنیا هستند که پای آن‌ها حتی به مصاحبه‌های استخدامی و مشاوره ازدواج هم کشیده است. دلیل محبوبیت و استقبال بالا از این تست را باید در علمی و قابل سنجش بودن آن جستجو کرد که باعث شده دانشمندان مختلف تحقیقات گسترده‌ای درباره کاربرد آن انجام دهند. وجود نتایج رضایت‌بخش درباره اعتبار این تست، ‌منجر به خلق آثار متعددی برای آشنایی فعالان حوزه روان‌شناسی و خوانندگان عام با MBTI شده که کتاب ریشه‌های ناخودآگاه شخصیت، یکی از معتبرترین و کامل‌ترین آن‌هاست.

این اثر که در سطح پیشرفته تالیف شده، بعضی از مضامین عمیق و حرفه‌ای MBTI را بررسی می‌کند و با مثال‌های مختلف، دانش شما درباره این تیپ‌شناسی را گسترش می‌دهند. اما اگر هیچ آشنایی سابقی با MBTI ندارید جای نگرانی نیست، ‌پیوست‌های انتهای کتاب اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند و شما را برای درک مفاهیم پیچیده اما جالبی که توسط کاترین مایرز و لیندا کربی مطرح شده‌اند آماده می‌کند.

کتاب ریشه‌های ناخودآگاه شخصیت مناسب چه کسانی است؟

اگر تصمیم دارید دلایل پنهان رفتار خود و دیگران را کشف کنید و به درک عمیق‌تری از انسان‌ها برسید این کتاب را از دست ندهید.

با نویسندگان کتاب ریشه‌های ناخودآگاه شخصیت بیشتر آشنا شویم

کاترین مایرز (Katherine Myers) یکی از فعالان سابقه حوزه MBTI و از خویشاوندان خانم ایزابل مایرز، بنیان‌گذار این سیستم شخصیت‌شناسی است. او و همسرش پیتر مایرز امروزه صاحب امتیاز اصلی این پرسش‌نامه هستند.

لیندا کربی (Linda Kirby) یکی از نویسندگان برجسته نظریه‌های شخصیت است. تخصص اصلی او در طراحی دوره‌های آموزشی برای بخش منابع انسانی سازمان‌هاست و بر بهبود رهبری، ‌روابط تیمی و تغییرات سازمان‌ها تمرکز دارد.

در بخشی از کتاب ریشه‌های ناخودآگاه شخصیت می‌خوانیم

دقت به کارکردهای تیپ شخصیتی راجر و دایانا اختلاف‌نظر بین این دو را توضیح می‌دهد. بررسی تیپ شخصیتی دایانا نشان می‌دهد که کارکرد غالب او تفکر برون‌ریز است. این درست ‌است که جمع‌آوری مقدار زیادی داده‌ی واقعی و دقیق برای او حائز اهمیت است (که با ترجیحِ حسی -S او در ارتباط است)، اما تمرکز اولیه‌ی دایانا بر تحلیل منطقیِ موقعیت و مهیا کردنِ شرایطِ بیرونی برای دستیابی به اهدافِ تعیین‌شده در زمانِ مقرر است. این همان چیزی است که نقطه‌ی قوّتِ اصلی او محسوب می‌شود.

به همین‌ترتیب بررسی تیپ شخصیتی راجر نشان می‌دهد که کارکرد غالب او حس درون‌ریز است. اگرچه او به‌ دلیل ترجیح فکری‌اش، خود را متعهد به برقراری ساختاری منظم و زمان‌مند برای دستیابی به اهداف می‌داند، اما با در نظر گرفتنِ کارکرد غالب راجر در می‌یابیم که تمرکز اصلی او بر جمع‌آوری و بایگانی کردنِ داده‌های جدید و فراخوانیِ داده‌های قبلی در مواقع ضروری است؛ این داده‌ها از نظر کیفی، جزئی، واقعی، کامل و دقیق هستند (حس درون‌ریز). و این در حقیقت نقطه‌ی قوّتِ اصلی او محسوب می‌شود.

علی‌رغم چشم‌انداز مشابه راجر و دایانا، فشار ناشی از وظیفه‌ی سنگینی که به آن دو محول ‌شده بود تفاوتی اساسی را میان آن‌ها آشکار ساخت. واضح ‌است که پروژه‌ی آن‌ها مهلت تحویلِ محدودی نیز داشت، و علاوه ‌بر این، نتیجه و خروجیِ آن می‌توانست پیامدهای قابل‌توجهی بر سرنوشت کارکنان و کل شرکت داشته ‌باشد و همین، کار آن‌ها را دشوارتر کرده بود. توجه کنید که درکِ این تفاوتِ اساسی بین راجر و دایانا فقط با بررسیِ تیپ شخصیتیِ آن‌ها و تفاوت این دو در برون‌گرایی و درون‌گرایی امکان‌پذیر نبود و با بررسی کارکردهای آنان بود که به این مهم دست‌ یافتیم. در حقیقت دایانا و راجر کارکردهای غالب متفاوتی دارند، و کارکرد غالب، که در ادامه آن را به تفصیل شرح خواهیم داد، راهبر اصلی شخصیت و قابل اتکاترین جنبه در شخصیت هر فردی است.
فهرست مطالب کتابپیش‌گفتار
مقدمه‌ی مترجم
قدردانی و تشکر نویسندگان
مقدمه‌ی نویسندگان
فصل اول: کارکردهای تیپ‌های شخصیتی
1. ترتیب کارکردها در تیپ شخصیتی
2. برون‌ریزی و درون‌ریزیِ کارکردهای غالب
فصل دوم: توسعه‌ی تیپ شخصیتی: مدلی برای رشد همیشگی
1. موارد تأثیرگذار بر توسعه در نیمه‌ی نخست عمر
2. الگوهای رایج توسعه‌ی تیپ در نیمه‌ی نخست عمر
3. نیمه‌ی دوم زندگی
فصل سوم: توسعه بخشیدنِ آگاهانه به تیپ شخصیتی
کاوش در کارکردهای خارج از حوزه‌ی ترجیح
پیوست‌ها
پیوست اول: پیش‌نیاز: آشنایی با تیپ‌شناسی MBTI
پیوست دوم: نگاهی دقیق‌تر به هشت کارکرد یونگی
پیوست سوم: توسعه‌ی بیشترِ تیپ (تقویت هوش هیجانی)
منابع
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب ریشه‌های ناخودآگاه شخصیت: تیپ شناسی یونگی و آزمون MBTI | کاترین مایرز