دسته‌بندی نشده · ژوئن 9, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب زن، ازدواج و خانواده در دین هندویی | حسین علی جعفری | انتشارات حکمت و عرفان



معرفی کتاب زن، ازدواج و خانواده در دین هندوییحسین علی جعفری و محمدرضا دهقانی زاده در کتاب زن، ازدواج و خانواده در دین هندویی به معرفی شرایط دینی و فرهنگی آیین هندو پرداخته‌اند و با در نظر گرفتن بستر فرهنگی، تاریخی و اجتماعی آن، روابط بین مرد و زن، ازدواج و ساختار خانواده را تحلیل می‌کنند.

درباره کتاب زن، ازدواج و خانواده در دین هندویی

از جمله اساسی‌ترین و تاثیرگذارترین مسائلی که در زندگی انسان نقش دارد، می‌توان به ازدواج اشاره کرد. ازدواج مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اتفاق زندگی بشر به شمار می‌آید و نزد خداوند از جمله پسندیده‌ترین اعمال است. ازدواج قبل از اینکه هر مذهبی ظهور کند در تاریخ وجود داشته است. بنابراین هیچ دین و مذهبی نمی‌تواند مدعی شود که ازدواج زاده‌ی آن مکتب یا دین است.

شکل‌های مختلف ازدواج در ادیان و جوامع، بر اساس شرایط فرهنگی و نیازهای اجتماعی و در بستری تاریخی به ظهور می‌رسند، اما باطن و معنای آن‌ها در مفاهیمِ دینی معنا پیدا می‌کنند و حتی ظواهر آیینی نیز تحت تاثیر مستقیم دین قرار می‌گیرند. به عبارتی دیگر، دین است که به ظاهر و باطن ازدواج هویت می‌بخشد. در کتاب زن، ازدواج و خانواده در دین هندویی قصد داریم تا به معرفی انواع مختلف ازدواج در دین هندویی بپردازیم.

یکی از مواردی که باعث ایجاد چند همسری در دو شکل آن می‌شود نبود توازن در جنسیت است. در برخی از جوامع چند شوهری وجود داشته و دارد. با این حال به غیر از اسلام هیچ کدام از دین‌های ابراهیمی چند همسری را مجاز نمی‌دانند.

ازدواج درون‌همسری و برون‌همسری از گونه‌های دیگر ازدواج است که در موارد خاص انجام می‌شود. معمولاً ادیان، ازدواج برون‌دینی یا بین‌الادیانی را نمی‌پذیرند و در مواردی نیز که انجام آن را جایز می‌دانند، سخت‌گیری‌های شدیدی اعمال می‌کنند. علاوه‌بر این‌گونه ازدواج‌ها، در هر دین گونه‌های دیگری ازدواج وجود دارد که خاص همان دین است. در کتاب حاضر علاوه بر انواع مذکور، به انواعی از ازدواج می‌پردازیم که در دین هندویی مطرح شده است.

کتاب زن، ازدواج و خانواده در دین هندویی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه ادبیان شرقی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب زن، ازدواج و خانواده در دین هندویی می‌خوانیم

در آئین هندویی، تولید نسل به کاشتن بذر در زمین تشبیه شده است. همان‌گونه که در زراعت، بذرپاشی فصل خاصی دارد، هم‌بستری به‌منظور تولید نسل نیز موسم خاصی دارد و تا شانزده شب پس از به پایان رسیدن دورۀ قاعدگی ادامه می‌یابد. از آن‌جا که در هفت روز اول و دو روز یازده و سیزده از این شانزده روز نزدیکی جایز نیست، تنها هفت روز برای این کار باقی می‌ماند. اگر مردی در دورۀ مجاز ماه با همسر خود نزدیکی نکند و این کار را در شب‌های بدر و هلال انجام دهد و یا به خاطر بیماری همسرش با وی نزدیکی نکند، باید سه روز روزه بگیرد.
فهرست مطالب کتابچکیده
مقدمه
معنای ازدواج در دین هندویی
انواع انتخاب در ازدواج هندویی
درون‌همسری
چندشوهری
چندزنی
احکام ازدواج
شرایط عقد نکاح
احکام زناشویی
آسوره
گندروهه
اکشسه
پایساکه
نتیجه‌گیری
منابع فارسی و انگلیسی
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب زن، ازدواج و خانواده در دین هندویی | حسین علی جعفری | انتشارات حکمت و عرفان