دسته‌بندی نشده · آوریل 29, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب سانست لیمیتد، ایستگاه پایانی | کورمک مک کارتی | انتشارات آواژ



معرفی کتاب سانست لیمیتد، ایستگاه پایانیکتاب سانست لیمیتد، ایستگاه پایانی یکی از برترین نمایشنامه‌های کورمک مک کارتی است که با موضوع و بیان متفاوت خود خوانندگان را شگفت‌زده کرد. شخصیت‌های اصلی این نمایش دو مرد با نژادهای متفاوت هستند که بعد از یک اتفاق با یکدیگر آشنا می‌شوند و در مکالمه‌ای جذاب همدیگر را به چالش می‌کشند.

درباره کتاب سانست لیمیتد، ایستگاه پایانی:

زمانی که به کمک نیاز داریم، چه شخصی ما را نجات خواهد داد؟ اولین پاسخ‌های این سوال معمولا خانواده و دوستانمان هستند، اما فرشته نجات گاهی یک غریبه است که حتی اسم ما را نمی‌داند. کتاب سانست لیمیتد، ایستگاه پایانی (The Sunset Limited) روایت برخوردی غیرمنتظره از همین جنس است که دو غریبه را با هم آشنا می‌کند و به گفتگویی طولانی می‌انجامد. کورمک مک کارتی این دو شخصیت را براساس رنگ پوستشان سفید و سیاه می‌نامد، اولی یک کلاهبردار سابق و دومی استاد دانشگاه. شخصیت‌های این داستان در همه چیز با همدیگر تفاوت دارند: نژاد، خانواده، گذشته، حال و به احتمال بسیار حتی در آینده اما مکالمه آن‌ها به سرعت عمیق شده و جذابیت عجیب آن با هر جمله‌ای که به زبان می‌آورند بیشتر و بیشتر می‌شود.

گفتگوی این دو نفر در ابتدا شاید پرسش و پاسخی ساده به نظر برسد، اما هر جمله‌ای که آن‌ها به زبان می‌آورند برگرفته از تجربیات گذشته و باورهایی عمیق درباره زندگی است. سفید و سیاه به صورت ناخواسته وارد بحث‌های بنیادین درباره عدالت، ایمان و امید می‌شوند که جانی دوباره به بحث‌های کلیشه‌ای می‌بخشد و کشش آن خواننده را شگفت‌زده می‌کند. به عنوان جمع‌بندی باید گفت کتاب سانست لیمیتد، ایستگاه پایانی اثری ماهرانه، زیبا، پر از فراز و فرود و تفکربرانگیز است که توسط کورمک مک کارتی، یکی از باهوش‌ترین نویسندگان زمان نوشته شده و مهارت او را در نمایشنامه‌نویسی به رخ می‌کشد.

اقتباس‌های سینمایی از کتاب سانست لیمیتد، ایستگاه پایانی:

در سال 2011، یک اقتباس سینمایی با همین نام توسط تامی لی جونز ساخته شد. جونز علاوه بر کارگردانی، در این فیلم نقش سفید را به عهده داشت و در مقابل ساموئل ال جکسون، بازیگر معروف هالیوود به بازی پرداخت. این اثر با استقبال متوسطی رو به رو شد و امتیاز بالایی دریافت نکرد، اما منتقدان بسیاری معتقدند که جونز و جکسون اوج توانایی‌های خود را در فیلم The Sunset Limited به نمایش گذاشته‌اند و تماشای قدرت بازیگری این دو نفر تجربه‌ای حیرت‌انگیز است.

کتاب سانست لیمیتد، ایستگاه پایانی مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این اثر به علاقه‌مندان آثار نمایشنامه‌ای و ادبیات آمریکا توصیه می‌شود.

با کورمک مک کارتی بیشتر آشنا شویم:

او یکی از برترین رمان‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان آمریکایی است که رمان‌های بسیاری در ژانر گوتیک جنوبی (یکی از زیرشاخه‌های ادبیات گوتیک)، وسترن و پساآخرالزمانی نوشته است. کورمک مک کارتی (Cormac McCarthy) اغلب توسط منتقدان مدرن با «ویلیام فاکنر» مقایسه می‌شود. بی‌علاقگی به استفاده از قواعد نگارشی از ویژگی‌هایی است که او را از دیگر نویسندگان متمایز می‌کند. مهم‌ترین آثار داستانی مک کارتی که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند عبارتند از: «جاده»، «جایی برای پیرمردها نیست»، «گذرگاه»، «نگهبان باغ» و «نصف‌النهار خون».

در بخشی از کتاب سانست لیمیتد، ایستگاه پایانی می‌خوانیم:

سیاه: داشتم می‌رفتم سرکار.
سفید: که سر راهت یه چیز جالب برات اتفاق افتاد.
سیاه: آره. اتفاق افتاد.
سفید: اخراجت نمی‌کنن؟
سیاه: نه اخراجم نمی‌کنن.
سفید: یه تماسی باهاشون بگیر.
سیاه: تلفن ندارم. در کل وقتی نرم، می‌دونن که نمی‌یام. من از اوناش نیستم که دیر می‌رن سر کار.
سفید: چرا تلفن نداری؟
سیاه: به دردم نمی‌خوره. اگر هم تلفن داشتم، این بنگی‌ها می‌دزدیدنش.
سفید: خب یه ارزونش رو بخر.
سیاه: هیچی واسه یه بنگی ارزون نیست. بیا دوباره از خودت حرف بزنیم.
سفید: بذار فقط واسه یه دقیقه راجع به تو حرف بزنیم.
مشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب سانست لیمیتد، ایستگاه پایانی | کورمک مک کارتی | انتشارات آواژ