دسته‌بندی نشده · ژوئن 21, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب سن پترزبورگ موزیکانچی دارد: سن پترزبورگ به روایت مسافران دوره قاجار | علی اکبر شیروانی



معرفی کتاب سن پترزبورگ موزیکانچی دارد: سن پترزبورگ به روایت مسافران دوره قاجارسن پترزبورگ یکی از جذاب‌ترین شهرهای جهان است که اگر سری به گذشته آن بزنید، این جذابیت برایتان دوچندان خواهد شد! کتاب سن پترزبورگ موزیکانچی دارد به کوشش علی اکبر شیروانی و از میان سفرنامه مردمان دوره قاجار نوشته شده است. این کتاب جذاب شما را با بخشی از فرهنگ، تمدن، اتفاقات و سبک زندگی مردم روسیه در آن دوران آشنا می‌کند. اثر پیش روی شما چهارمین جلد از مجموعه کتاب «تماشای شهر» است.

درباره کتاب سن پترزبورگ موزیکانچی دارد

شاید بتوان گفت هیچ چیز مثل خواندن یک سفرنامه بی‌نظیر نمی‌تواند شما را در میان رخدادهای تاریخی، اتفاقات و روایات و یا دیدنی‌های یک مکان خاص غرق کند. کتاب سن پترزبورگ موزیکانچی دارد یکی از نمونه‌های بسیار جذاب سفرنامه است که روایت‌های واقعی را از سفر مردمان دوره قاجار به روسیه و شهر سن پترزبورگ بیان می‌کند.

علی اکبر شیروانی این کتاب را با وسواس زیادی گردآوری کرده است و به‌شکل بسیار گیرایی شما را همراه با خودش به سن پترزبورگ دوره قاجار می‌‎برد!

در دوران قاجار به‌سبب سهولت در حمل‌ونقل، میزان مسافرت ایرانیان به شهرهای دوردست و کشورهای اروپایی افزایش یافت و این اتفاق باعث شد زیباترین و بیشترین سفرنامه‌ها در آن دوران نوشته شوند. سفرنامه‌هایی که از آن دوره برجای مانده‌اند شبیه به دریچه یک دوربین هستند که همه‌چیز را با جزییات ثبت کرده‌اند و با نگاه کردن به آن می‌توانید در میان هیاهو و زیبای‌اش غرق شوید.

در این کتاب چند روایت جذاب و شرح رویارویی ایرانیان با مجموعه‌ای از شگفت‌انگیزترین ابزارآلات و اتفاقات در روسیه را می‌خوانید که تا پیش از آن در مملکت خودشان آن را ندیده‌اند!

کتاب سن پترزبورگ موزیکانچی دارد، چهارمین جلد از مجموعه پنج جلدی «تماشای شهر» به‌شمار می‌رود. این اثر ساده و محبوب، مسیر جدیدی را پیش روی شما قرار می‌دهد که با وارد شدن به آن در دالانی از تاریخ حرکت خواهید کرد و تجربیاتی را که صدها سال پیش، دیگران آن را به‌دست آورده‌اند، با همان کیفیت و شور احساس می‌کنید.

درباره مجموعه کتاب تماشای شهر

فراوانی سفرنامه در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران مطابق دوره قاجار نیست. در دوره قاجار به واسطه وجود قطار و اتومبیل مسافرت‌های مردم به بلاد دیگر رونق یافت. از سوی دیگر دوره قاجار با دوره اول استعمار غرب همزمان بود. در این دوران روایتگری مسافران شرق از غرب هم افزایش پیدا کرد. سفرهای قاجاری به شهرهای دور اولین تصور ما از شهرهای خارجی را به وجود آورد و این تصورات تا به امروز دستخوش چندان تغییری نشده‌اند. شنیدن نام پاریس، لندن، یا هند هنوز هم چیزهایی را به خاطرمان می‌آورد که در دوره قاجار به ذهن ایرانیان می‌آمد. به همین صورت و با همین روایت‌ها شهرهایمان را شناختیم و به مقایسه‌ خودمان با دیگر نقاط جهان پرداختیم.

علی اکبر شیروانی در مجموعه تماشای شهر، سفرنامه‌هایی منتسب به دوره قاجار را در پنج مجلد گردآوری کرده که هرکدام با ارجاع به سفرنامه‌های اصلی آن دوران و تحقیقات گسترده جمع‌آوری شده‌اند. به گفته شخص شیروانی مجموعه تماشای شهر نقطه‌ایست که علاقه او به متون کهن، سفرنامه، شهر، و سفر به هم برخورد می‌کنند.

از دیگر آثار این مجموعه می‌توان به کتاب‌های «پاریس از دور نمایان شد»، «قهوه استانبول نیکو می سوزد»، «آسمان لندن زیاده می بارد و «بمبئی رقص الوان است» اشاره کرد که هر یک در جایخود خواندنی و بسیار جذابند.

کتاب سن پترزبورگ موزیکانچی دارد برای چه کسانی مناسب است؟

همه کسانی که از خواندن سفرنامه و گشت‌وگذار در تاریخ لذت می‌برند،‌ از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

با علی اکبر شیروانی بیشتر آشنا شویم

یکی از مشهورترین نام‌هایی که امروزه در میان نویسندگان جوان بسیار می‌درخشد، علی اکبر شیروانی است. او یکی از نویسندگان خلاق و بسیار توانایی به‌شمار می‌رود که مجموعه پرطرفدار «تماشای شهر» را نوشته است. شیروانی متولد سال 1360 در شهر اصفهان است و مدرک کارشناسی ارشد خودش را در رشته پژوهش هنر دریافت کرده. او در تدریس نویسندگی و داستان‌نویسی بسیار تواناست و در حوزه روزنامه‌نگاری با مطبوعات زیادی کار کرده است. این نویسنده توانا از برگزیدگان سیزدهمین جشنواره‌ کتاب و رسانه در بخش معرفی کتاب است که امروزه طرفداران بسیاری دارد.

در بخشی از کتاب سن پترزبورگ موزیکانچی دارد می‌خوانیم

چای اینجاها تفصیل دارد که باید ان‌شاء‌الله در طهران هم همین طور قرار چای خوردن را داد چای را توی قوری می‌ریزند و فوراً آب جوش روی او می‌ریزند، نمی‌گذارند دم بکشد. با یک قوری هم آب جوش و دو فنجان خالی و قندان قند در یک سینی گذارده، برای آدم می‌آورند که به هر طور دلش می‌خواهد بخورد بسیار خوب جوری است و سنت چای خوردن همین است. غذا خوردن اینجا هم این طور است که آدم روزی پنج مرتبه غذا می‌خورد و خود فرنگی‌ها همین طور هستند. ما هم عادت کرده‌ایم اول صبح که چای می‌آورند با چند ظرف نان‌های خوب و کرة بسیار خوب که خیلی نقل دارد مأکول است آدم به قدر قوه می‌خورد، بعد نهار می‌آورند که آن هم بسیار خوب و به حد افراط خورده می‌شود، بعد عصر است و چای عصر که به تفصیل چای صبح می‌آورند می‌خوریم، غروب هم قبل از شام زاکوسه می‌شود و از میوه‌جات و غیره، بعد شام می‌خوریم، بعد از شام هم باز میوه و غیره تنقل می‌شود حالا ما هم همین طور می‌خوریم و بسیار خوب جوری است.

امروز ان‌شاء‌الله تعالی از راه ویلنا که شهر روس و کونیگسبِرگ که شهر پروس است باید به آلمان و پروس برویم. امپراتور هم فردا با ولیعهد و زوجه ولیعهد و غیره به فرنگستان می‌روند. صبح از خواب برخاستم امپراتور آمدند، با هم وداع کرده، به اتفاق سوار کالسکه روبازی شده، راه افتادیم. مردم زیادی از طرفین راه صف بسته، هورا می‌کشیدند و کارخانجات زیادی در انتهای شهر از دور پیدا بود تا رسیدیم به گار راه پروس. پیاده شده، با امپراتور وداع کرده، با هم از جلوی صف سالدات تا آخر صف گذشته، بعد به واگن برگشتیم. ثانیاً با ایشان وداع کرده، با همراهان به راه افتادیم. این همان ترنی‌ست که از ساریتسین به مسکو نشسته بودیم، باز همه جای صحرا سبز و خرم و جنگل سرو و کاج و غیره بود. از چند پل گذشتیم، نزدیک به غروب شام خوردیم. در استاسیون پسکو که حاکم‌نشین معتبری‌ست به قدر پنجاه دقیقه توقف شد، حاکم آنجا به حضور رسیده، باز راندیم در هر مقامی چند دقیقه ایستاده، باز می‌رفتیم تا شب شد، باران هم می‌آمد. امروز آبادی زیادی در راه دیده شد، هرچه می‌رفتیم هوا رو به گرمی می‌گذاشت، درخت‌های اینجاها شکوفه و برگ داشت.
فهرست مطالب کتابمقدمه
1: ستونِ سنگِ سرخِ خال‌دار… علی‌خان ظهیرالدوله
2: بازی بی‌مزۀ طولانی… ناصرالدین شاه
3: تیری به عاشق و معشوق… خسرو میرزا
4: از هر جا و هر چیز و هر امر… ابوالحسن‌خان
5: قالی فرنگ و ایرانی… میرزا صالح
6: سابقۀ شاه شهید… مظفرالدین شاه
منابع
شرح ‌کلمات
مکان‌ها
نام‌ها





معرفی و دانلود کتاب سن پترزبورگ موزیکانچی دارد: سن پترزبورگ به روایت مسافران دوره قاجار | علی اکبر شیروانی