معرفی و دانلود کتاب سه میمون | نورى بیلگه جیلان | نشر چتر فیروزه



معرفی کتاب سه میمونزیردستان شبیه به شانه‌ای هستند که مردی با پوتین روی آن‌ می‌ایستد! کتاب سه میمون فیلم‌نامه‌ای خواندنی به قلم نوری بیگله جیلان، ابرو جیلان و ارجان کسال است. داستان کتاب، حادثه‌ای را روایت می‌کند که برای یک سیاست‌مدار میان‌سال و راننده او در یک شب سرنوشت‌ساز رخ می‌دهد!

درباره کتاب سه میمون:

نزاع و تقابل میان ضعیف و غنی و داستان پرتکرار به حاشیه رفتن ضعیفان برای قدرت گرفتن بالا دستی‌ها، همان چیزی است که دنیای اطراف ما را تشکیل می‌دهد. نمونه‌های بسیاری را می‌بینیم که به طور مستقیم یا غیر مستقیم،‌ برای رسیدن به اهداف خود، طبقه ضعیف را به حاشیه می‌رانند و یا آن‌ها را حذف می‌کنند.

کتاب سه میمون (Three Monkeys) فیلمنامه موفق و جذابی است که سه نویسنده اهل ترکیه آن را به رشته تحریر درآورده‌اند. نوری بیلگه جیلان (Nuri Bilge Ceylan)، ابرو جیلان (Ebru Ceylan) و ارجان کسال (Ercan Kesal) نویسندگان این فیلمنامه خواندنی هستند.

داستان کتاب در شب اتفاق می‌افتد. ثروت، سیاستمدار میان‌سالی که نامزد انتخابات است، در جاده‌ای متروک رانندگی می‌کند. او در همان حال که چرت می‌زند، در جاده فردی را زیر می‌گیرد. ثروت برای حفظ موقعیت سیاسی خودش و شرکت در انتخابات، از ایوب، راننده خود می‌خواهد که حادثه را گردن بگیرد و درعوض، ثروت، خانواده او را از نظرمالی تامین کند. ایوب برخلاف میل قلبی خودش، این پیشنهاد را می‌پذیرد و به زندان می‌رود و داستان کتاب سه میمون از همین نقطه اوج می‌گیرد!

کتاب سه میمون به‌زیبایی، تاریکی روح انسان و تلاش او را برای مخفی کردن تعارضات و امیال، به نمایش می‌گذارد. خواندن این کتاب شما را در مقابل داستانی هیجان‌انگیز، جذاب و دلهره‌آور قرار می‌دهد که با هنرمندی به رشته تحریر درآمده است. از این فیلمنامه، یک اثر سینمایی بسیار جذاب نیز ساخته شده است. نوری بیلگه جیلان، با نوشتن این فیلنامه و ساخت فیلم جذاب سه میمون، در سال 2008، برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن شد.

اقتباس سینمایی از کتاب سه میمون:

فیلم سه میمون به کارگردانی نوری بیگله جیلان نمونه بسیارموفق اقتباس سینمایی این کتاب است که جایزه بهترین کارگردانی فیلم کن را هم از آن خودش کرده است.

کتاب سه میمون مناسب چه کسانی است؟

کتاب حاضر برای همه علاقه‌مندان به فیلم‌نامه و سینمای جهان مناسب است.

با نویسندگان کتاب سه میمون بیشتر آشنا شویم:

نوری بیگله جیلان نویسنده، کارگردان و عکاس اهل ترکیه است که تاکنون آثارجذاب و بی‌نظیری را از خودش برجای گذاشته است. توانایی جیلان در ساخت فیلم‌، بسیار ستودنی است و همین ویژگی، او را به یکی از افراد موفق در این زمینه تبدیل کرده است. جیلان مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه بغازیچی دریافت کرد و پس از آن به دانشگاه هنرهای زیبای معماری سنان رفت و در رشته سینما تحصیل کرد.

نوری بیلگه جیلان، تاکنون فیلم‌های زیادی را کارگردانی کرده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– دوردست (2002)، برنده جایزه هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره کن.
– اقلیم‌ها (2006)، برنده جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا
– خواب زمستانی، برنده نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره فیلم کن

ابرو جیلان، همسر بیلگه جیلان نیز هنرپیشه، کارگردان، فیلنامه‌نویس و عکاس اهل ترکیه است که دوران تحصیلات خود را در دانشگاه هنرهای زیبای معمار سنان گذرانده است.

ارجان کسال نیز از دیگر نویسندگان کتاب سه میمون است که نویسنده، کارگردان، ‌هنرپیشه، پزشک و فیزیکدان ترکیه‌ای است. کسال فعالیت هنری خودش را در سال 2002 و با بازی در فیلم اوزاک نوری بیلگه جیلان آغاز کرد. او همچنین فیلم‌نامه فیلم روزی روزگاری در آناتولی را همراه با ابرو و بیلگه جیلان به رشته تحریر درآورد که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه در جوایز صفحه نمایش آسیا و اقیانوس آرام شد.

در بخشی از کتاب سه میمون می‌خوانیم:‌

ماهی‏گیران با ماهی‏‌هایی که تازه صید کرده‌‏اند در حال بازگشت به بازارند. صدای مرغ‌‏های دریایی به گوش می‏‌رسد. ثروت و ایوب کنار هم روی نیمکتی نشسته‌‏اند. ثروت، ماجرای تصادف را برای ایوب تعریف کرده و پیشنهادش را هم مطرح کرده است. ایوب آرام است و انگارنه‌انگار که سرنوشتش در آینده [با قبول این پیشنهاد] در حال رقم خوردن است.

او توکلش به خداست! در حال سیگار کشیدن گاه به دریا و گاه به ثروت نگاه می‏‌کند. ثروت که توانسته از شوک تصادف چند ساعت پیشش بیرون بیاید و خودش را جمع‌وجور و افکارش را منسجم کند، در عین حال اوضاع روحیِ به‌هم‌ریخته و خسته‏‌ای دارد. گویی درباره‌ چیزی که اتفاق افتاده حرف نمی‌زنند و انگار هرکس درباره‏ خودش حرف می‏‌زند.





معرفی و دانلود کتاب سه میمون | نورى بیلگه جیلان | نشر چتر فیروزه