دسته‌بندی نشده · می 27, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب شب و روزی ناگفته | بائه سوآه | انتشارات راوشید



معرفی کتاب شب و روزی ناگفتهکتاب شب و روزی ناگفته یک داستان مسخ‌کننده و سورئال به قلم بائه سوآه نویسنده معاصر و مشهور کرۀ جنوبی است که با طرح مسائل عمیق بشری ذهن خواننده را به چالش می‌کشاند. داستان کتاب از جایی شروع می‌شود که یک زن جوان در شهر سئول سرگردان شده و در هر جا که پا می‌گذارد با اتفاقات عجیبی مواجه می‌شود. این رمان فراواقعیت‌گرا، تشخیص مرز بین رویا و حقیقت را دشوار می‌کند و به جذابیت اثر می‌افزاید.

درباره کتاب شب و روزی ناگفته:

رمان شب‌ و روزی ناگفته (Untold Night and Day) ابتدا در سال 2020 از زبان کره‌ای به انگلیسی ترجمه شد و توجه منتقدان زیادی را به خود جلب کرد. این کتاب که در بستری سورئال اتفاق می‌افتد یکی از بی‌باک‌ترین و نوآورترین رمان‌های ادبیات کرۀ جنوبی است که به انتشار رسیده است.

این اثر برخلاف بسیاری از رمان‌ها، سیر داستان خطی نیست و در ‌ظاهر هدف خاصی را دنبال نمی‌کند، اما مفاهیم عمیقی در آن نهفته است. در‌واقع همه چیز از جمله مکان و زمان و حتی جملات هم دایره‌وار تکرار می‌شوند.

رمان شب و روزی ناگفته یک رمان عمیق و معناگراست و نویسنده در حین داستان این سوال را که، آیا بیشتر از یک نسخه از انسان در آن واحد می‌تواند وجود داشته باشد یا نه، در ذهن خواننده جا می‌اندازد و سپس این سوال در پس گفتگو میان شخصیت‌ها پاسخ داده می‌شود؛ گفتگوهایی که حول محور هنر، عشق، غذا و مرزهای بسته کره شمالی رخ می‌دهد.

در همین اوضاع، تصاویر هر شخصیت که با واقعیت‌های گوناگون هم‌پوشانی پیدا می‌کند، بطور مداوم تکرار می‌شوند، باهم برخورد می‌کنند، عوض می‌شوند و خودشان را در این شاهکار ادبی که ساختار متعارف داستان‌پردازی و روایتگری را واژگون می‌کند، بازنمایی و در روان خواننده حک می‌کنند.

کتاب شب و روزی ناگفته پس از انتشار مورد استقبال خوانندگان بسیاری قرار گرفت. بائه سوآه با نوشتن این اثر نام خود را در فهرست اسامی نویسندگان مطرح آسیایی به ثبت رساند و به عنوان یک پدیده در ادبیات داستانی شناخته شد.

نکوداشت‌های کتاب شب و روزی ناگفته:

– گشت‌وگذاری گیج‌کننده و رویاگونه در تمام پیچیدگی‌های موجود در جامعۀ کره. (نشریۀ گاردین)
– رمانی فراواقعی، سرگیجه‌آور و بسیار بدیع، سرشار از رازهای سربه‌مهر… و نثری بی‌نهایت تکان‌دهنده. (نشریۀ تلگراف)
– غیر متعارف اما اصیل! افسانه‌ای از سئول که در آن همیشه باید انتظار غیرمنتظره‌ها را داشت. (کری هادسون)

بائه سوآه را بیشتر بشناسیم:

بائه سوآه، (Bae Suah) یکی از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان معاصر کره‌ای، بیش از دوازده اثر منتشر کرده و جوایز معتبر متعددی را به دست آورده است. سوآه همچنین چندین کتاب از جمله آثاری از دبلیو جی سیبالد، فرانتس کافکا و جنی ارپنبک را از آلمانی برگردانده است. اولین کتاب او که به زبان انگلیسی منتشر شد، کتاب «هیچ کجا یافت نشد» بود که در فهرست طولانی جایزه ترجمه PEN و جایزه بهترین کتاب ترجمه قرار گرفت.

در بخشی از کتاب شب و روزی ناگفته می‌خوانیم:

در کنار رودخانه اسکله‌ای بود؛ زوج‌هایی که در آن قرار می‌گذاشتند، می‌توانستند قایق کرایه کنند. با‌ اینکه بوها تنها بود، ولی خواست که سوار قایقی شود؛ کار دیگری نداشت. بعد‌ از پوشیدن جلیقۀ نجات با پارو تا وسط رودخانه رفت.

هنوز پنج دقیقه نگذشته بود که تمام بدنش در اثر گرما برافروخته شد. سطح آب در زیر نور آفتاب به رنگ زردی می‌درخشید. سیل پی‌درپی از ماشین‌ها از روی پل مجاور می‌گذشتند و مسافرانی را از محله کار به خانه می‌بردند.

هر‌بار آذرخشی هوا را درمی‌نورد، آب در زیر پل فلزی و بتنی پاشیده می‌شد و کف می‌کرد. قایق بو‌ها به پل نزدیک شده بود که مردی از روی آن به داخل رودخانه سقوط کرد. مرد موفق نشد و ناخودآگاه سعی می‌کرد شنا کند، دست‌ و‌ پایش همچون تکه چوب‌های شکسته‌ای از سطح آب بالا می‌آمدند ولی جریان آب خیلی قوی بود.

بو‌ها ناخودآگاه به رودخانه پرید و به‌سمت مردی که در‌حال غرق شدن بود، رفت. به‌محض اینکه به قدر کافی نزدیک شد، مرد دستش را بالا آورد و جلیقۀ نجات بوها را گرفت. بوها برای اینکه سر مرد را بالا آب نگه دارد، با یک دست گردنش را محکم گرفته بود و سعی می‌کرد به سمت قایق شنا کند ولی قایق خیلی دور شده بود.

نور خورشید غروب‌هنگام، به صورت بوها ساطع می‌شد و مجبور بود چشمانش را بسته نگه دارد. مردی که در آب افتاده بود با شدت بیشتری دست‌ و‌ پا می‌زد. آب رودخانه همچون پولک‌های خاکستری پرتلألو به دهان بوها هجوم آوردند. سعی کرد چانه‌اش را به سمت بالا بگیرد ولی مرد به ناچار گردن بوها را سخت گرفته بود…
فهرست مطالب کتابفصل 1: طنین مرموز رادیو
فصل 2: در‌پی غاری ناشناخته
فصل 3: ورود به شهری خاموش
فصل 4: پرسه‌زنی اتوبوسی در سیاهی شب





معرفی و دانلود کتاب شب و روزی ناگفته | بائه سوآه | انتشارات راوشید