دسته‌بندی نشده · می 29, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب شغل خوب، شغل پوچ: رهبری، غرقگی و خلق معنا | میهای چیکسنت میهای



معرفی کتاب شغل خوب، شغل پوچ: رهبری، غرقگی و خلق معناچه شغلی می‌تواند در کنار کسب درآمد، باعث رضایت شما شود؟ کتاب شغل خوب، شغل پوچ از میهای چیکسنت میهای، پاسخی کامل و مفصل به این سوال است تا شما را برای یافتن کار مناسب خود یاری کند و به شبهات رایج درباره کار رویایی و کسب‌وکار موفق پاسخی محکم دهد.

درباره کتاب شغل خوب، شغل پوچ:

مشاغل ما به میزان زیادی تعیین‌کننده سبک زندگیمان هستند. آیا فعالیتی که آن را برای امرار معاش انجام می‌دهید اوقات‌تان را تلخ می‌کند؟ آیا نسبت به کاری که مجبورید انجام دهید احساس شرمساری می‌کنید؟ آیا کارتان برای شما به یک کابوس بی پایان تبدیل شده؟ بیشتر موارد پاسخ این سوال مثبت است درحالی که نباید اینطور باشد! کاری که انجام می‌دهیم می‌تواند یکی از خشنودکننده‌ترین و اقناع‌کننده‌ترین جنبه‌های زندگی ما باشد و البته تحقق این امر، به اقداماتی بستگی دارد که برای رسیدن به این هدف انجام داده‌ایم. کتاب شغل خوب، شغل پوچ (Good Business: Leadership, Flow, and the Making of Meaning) از میهای چیکسنت میهای، ما را در یافتن راه درست انتخاب شغل کمک می‌کند و توضیح می‌دهد چرا اغلب ما در حرفه‌ای که به آن علاقه نداریم گیر می‌کنیم.

لزوم پرداختن به موضوع شغل زمانی مشخص می‌شود که علاوه بر رضایت شغلی کارمندان، به تلاش شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف برای استخدام بی‌رویه نگاه می‌کنیم. گروه‌هایی که انگیزه‌ای جز حرص و طمع ندارند و به کیفیت شرایط کاری، ثبات جامعه و سلامت محیط زیست اهمیتی نمی‌دهند. اگر این سودجویی بی‌رویه در جایی متوقف نشود، در آینده با مخروبه‌ای که روزی کره زمین نام داشت و مردمی افسرده و پژمرده روبه‌رو می‌شویم. راه نجات خروج از این جریان، حضور مدیرانی است که در کنار اهداف و منافع خود، به نتیجه تصمیمات خود بر دیگران نیز توجه می‌کنند، افرادی که می‌دانند این روح و و منش آن‌هاست که کارکنان وفادار را جلب می‌کند و باعث می‌شود اعضای شرکت، فراتر از وظایف شرکتی خود عمل کنند.

با این مقدمه، می‌توان نتیجه گرفت که یک شغل خوب و راضی‌کننده، همزمان به سیاست‌های مدیران و انتخاب‌های کارمندان وابسته است. پس جزء هر کدام از این دو گروه هستید، می‌توانید از مطالعه کتاب شغل خوب، شغل پوچ سود ببرید و با استفاده از راهنمایی‌های میهای چیکسنت میهای که بر پایه روانشناسی رفتارگرا بنا شده تصمیمات بهتری در حوزه کاری خود اتخاذ کنید. این نویسنده توانا ثابت کرده که می‌تواند بدون ساده‌انگاری، به سوالات کلی و بزرگ دنیای کسب‌وکار جواب‌هایی قانع‌کننده و کامل بدهد و بسیاری از ابهامات شما را برطرف کند.

کتاب شغل خوب، شغل پوچ مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این اثر به مدیران و کارمندانی که تصمیم دارند در کنار کسب سود، محیط کاری دوستانه و خوشایندی را ایجاد کنند توصیه می‌شود.

با میهای چیکسنت میهای بیشتر آشنا شویم:

میهای چیکسِنت میهایی (Mihaly Csikszentmihalyi) روانشناس آمریکایی – مجارستانی است. او با خلق مفهوم غرقگی یا روانی در سطح جهان شهرت دارد و تاکنون فعالیت‌های علمی گوناگونی را انجام داده است. میهای درحال حاضر مدرس روانشناسی و مدیریت دانشگاه تحصیلات تکمیلی کلرمونت است و همچنین پیش از این مدیریت گروه روانشناسی دانشگاه شیکاگو و گروه انسان‌شناسی کالج لیک فارست را برعهده داشته است.

در بخشی از کتاب شغل خوب، شغل پوچ می‌خوانیم:

درحال‌حاضر، دو دسته از افراد دارای مشخص‌ترین جایگاه برای تأمین نیازهای مادی و معنوی جامعه‌اند. گروه اول دانشمندان‌اند که با توسل به زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر، گسترش جاه‌طلبی‌های ما در منظومۀ شمسی و تسلط نهایی بشر بر مادۀ جاندار و بی‌جان امیدبخش مردم‌اند. گروه دوم و بزرگ‌تر شامل مردان و زنانی می‌شود که در کسب‌وکارها مشغول‌اند. آن‌ها کاری می‌کنند که نیروهای بازارْ تولید و مصرف را به مؤثرترین شکل هدایت کند و با این کار وعده می‌دهند که زندگی‌مان را مرفه‌تر، راحت‌تر و هیجان‌انگیزتر خواهند کرد.

دانشمندان و رهبران کسب‌وکار -نخبگان نیروی کار دانش جدید- آن مقام والایی را به دست آورده‌اند که در اعصار پیشین مختص اشراف و روحانیون بود. باوجود این، کسانی که به جایگاه این افراد تعلق ندارند حاضرند قدرت و ثروت را به آن‌ها اعطا کنند، زیرا معتقدند جامعه به‌مثابۀ کل درنهایت از تلاش‌های آن‌ها منتفع خواهد شد. آیا این باوری نادرست است؟

پاسخ روشن به این پرسش دشوار است، چه رسد به اینکه بخواهیم با جزئیات به آن پاسخ دهیم. اما به نظر من اکثر مردم اتفاق‌نظر دارند که علم (همراه با مُلازم آن یعنی فناوری) و کسب‌وکار واقعاً شرایط زندگی‌ای را به وجود آورده‌اند که از هر زمان دیگری مطلوب‌تر است. بیایید برای لحظه‌ای این مسئلۀ بسیار مهم را کنار بگذاریم که آیا ممکن است چنین موهبت‌های مادی‌ای تا ابد یا حتی تا چند دهۀ پیش رو پایدار بماند یا نه.

ما با مشکلات بزرگی روبه‌روییم، از کاهش اجتناب‌ناپذیر منابع طبیعی کمیاب گرفته تا تنش‌های بسیار بر اثر سبک زندگی پرتکاپویمان و فشارهای ناشی از تخصیص نابرابر منابع میان غنی و فقیر، چه در داخل جوامع و چه در میان جوامع. همچنین اجازه دهید بهای واقعی پیشرفت را از نظر ناهنجاری‌هایی همچون اعتیاد به مواد مخدر، خشونت و افسردگی که در جوامع دارای فناوری پیشرفته همه‌گیر شده‌اند نادیده بگیریم و این واقعیت را بپذیریم که رهبری علمی و کارآفرینی واقعاً به وعدۀ خود مبنی بر تحقق زندگی مادی مطلوب‌تر عمل کرده است.
فهرست مطالب کتابمقدمه مترجم
تقدیر و تشکر
بخش اول: غرقگی و شادکامی
1- حاکمیت بر آینده
2- کسب و‌کار شادکامی
3- شادکامی در اقدام
4- غرقگی و رشد
بخش دوم: غرقگی و سازمان‌ها
5- چرا تجربۀ غرقگی در شغل رخ نمی دهد؟
6- ایجاد غرقگی در سازمان ها
بخش سوم: غرقگی و خویشتن
7- روح کسب و‌کار
8- ایجاد غرقگی در زندگی
9- آیندۀ کسب وکار
پی‌نوشت‌ها
منابع
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب شغل خوب، شغل پوچ: رهبری، غرقگی و خلق معنا | میهای چیکسنت میهای