دسته‌بندی نشده · ژوئن 19, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی آنا کارنینا | لئو تولستوی | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی آنا کارنیناکتاب صوتی آنا کارنینا، محصول سال 1878 میلادی، از لئو تولستوی است و قصه‌ی بانویی اشرافی به نام آنا را به تصویر می‌کشد که خارج از چهارچوب ازدواج دل در گرو افسری جوان دارد. اثر حاضر، داستان عشق‌های نامتعارف است و روایت ازدواج‌های بی‌فرجام و زنانی که برای رسیدن به آنچه که در دل می‌پرورانند، از هیچ چیز، حتی مرگ هم ابایی ندارند. این کتاب از برترین آثار کلاسیک جهان است و جوایز بسیاری را از آن خود کرده است.

درباره کتاب صوتی آنا کارنینا

بسیاری از صاحب‌نظران آنا کارنینا (Anna Karenina) را در زمره‌ی ده رمان برتر تاریخ به شمار می‌آورند. با توجه به حجم زیاد این رمان، پذیرفتنی‌ست اگر برخی چنین بپرسند: «چرا باید به خود زحمت مطالعه‌ی این کتاب را بدهیم؟» ممکن است با خود چنین گمان کنید که به‌هر‌ روی، رمانی که توسط اشراف‌زاده‌ای به زبان روسی، در قرن نوزدهم و با شرایط اجتماعی متفاوتی نوشته شده، چه چیزی ارائه می‌کند که پس از گذشتن این همه سال هنوز که هنوز است بر آن می‌نویسند و آن را در زمره‌ی برترین‌ها قرار می‌دهند؟

تولستوی (Leo Tolstoy) با چیره‌دستی داستانی را پیش روی مخاطبان خود قرار می‌دهد که به سادگی نمی‌توان از آن دست کشید؛ او در آنا کارنینا جهانی را به تصویر می‌کشد که بی‌اندازه جذاب است و شخصیت‌هایی را خلق می‌کند با همه‌ی حساسیت‌ها، تردیدها و تناقض‌های انسانی که نمی‌توان آن‌ها را فراموش کرد. تولستوی توانایی منحصربه‌فردی در به تصویر کشیدن احساسات‌ انسانی دارد. در واقع یکی از دلایلی‌ که آنا کارنینا را به رمانی فوق‌العاده تبدیل کرده، داستانی که می‌توان بارها و بارها آن را مطالعه کرد و هربار چیزهایی تازه‌ای در آن یافت، این است که شخصیت‌های آن به شدت “انسانی” هستند.کاراکترهای داستان حاضر نیز همچون ما اشتباه می‌کنند، قربانی حرص و طمع خود قرار می‌گیرند، دل می‌بندند و گاه‌ و بی‌گاه ناامید می‌شوند؛ هم از خودشان و هم از دیگری.

داستان‌ روایت‌‌شده در آنا کارنینا، داستان عشق و ازدواج است: شکل‌گیری، شکوه و انحلال آن. داستان از اینجا آغاز می‌شود: آنا، خوش‌پوش، باوقار، جذاب و زیبا برای انجام امری مهم به مسکو آمده تا بلکه واسطه قرار گیرد و برادرش آبلونسکی را که با خیانت ازدواجش را تا مرز نابودی کشانده، با همسرش دالی آشتی دهد. آنا با قطار از سن پترزبورگ تا مسکو سر می‌کند و در این میان با کنت ورونسکی، افسر سواره نظام، آشنا می‌شود. این آشنایی بعدتر به عشقی پرشور بدل می‌گردد و این دلدادگی تمام زندگی آنا را دگرگون می‌سازد.

تولستوی این اثر را اولین بار در سال 1878 منتشر کرد. اهمیت و عظمت کتاب آنا کارنینا بر کسی پوشیده نیست. بااین‌وجود مختصری به افتخارات این اثر اشاره می‌کنیم؛ رمان حاضر در فهرست صدویک رمانی که باید پیش از مرگ مطالعه کنید قرار گرفته و انجمن کتاب نروژ آن را به عنوان برترین کتاب تاریخ ادبیات معرفی کرده است. همچنین جایزه‌ی برترین رمان روسیه را از آن خود کرده است. کتاب حاضر را سروش حبیبی به فارسی برگردانده و علی عمرانی خوانش آن را بر عهده داشته است. این اثر به همت انتشارات ماه‌آوا به صورت کتابی صوتی درآمده است و هر دو جلد را شامل می‌شود.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی آنا کارنینا

– از پرمخاطب‌ترین و برترین‌ رمان‌های تاریخ
– جزو لیست برترین کتاب‌های تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ
– در فهرست کتاب‌های منتخب «اپرا وینفری»
– در فهرست 1001 رمانی که باید پیش از مرگ بخوانید
– برنده‌ی جایزه‌ی ادبیات روسیه در سال 2012
– اقتباس‌های هنری متعددی از این رمان صورت گرفته است

نکوداشت‌های کتاب صوتی آنا کارنینا

– یک اثر هنری بی‌نقص. (فیودور داستایوفسکی)
– برترین رمان اجتماعی در دنیای ادبیات. (توماس مان)
– حقیقت این است که نباید آناکارنینا را اثری هنری تلقی کنیم، بلکه باید آن را تکه‌ای از زندگی بدانیم. (متیو آرنولد)

اقتباس‌های فرهنگی از کتاب صوتی آنا کارنینا

شاهکار تولستوی، الهام‌بخش آثار هنری بسیاری از جمله فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی، تئاترها و باله‌های متعددی قرار گرفته است. از میان این‌ها می‌توان به فیلمی با همین عنوان، ساخته‌ی جو رایت و بازی کیرا نایتلی اشاره کرد. این فیلم سینمایی در سال 2012 به نمایش درآمده و جوایز متعددی را از آن خود کرده است.

کتاب صوتی آنا کارنینا مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به رمان‌های تاریخی و کلاسیک از شنیدن کتاب صوتی آنا کارنینا لذت خواهند برد.

با لئو تولستوی بیشتر آشنا شویم

این نویسنده‌ی نامدار روسی در سال 1828 دیده به جهان گشود و به سال 1910 چشم از دنیا فرو بست. زندگی تولستوی در فراز و فرود و حیرت‌انگیزی، دست‌کمی از نوشته‌هایش ندارد. از جمله ماجرای عشق و ازدواج او، اقدامات اومانیستی‌اش در ارتباط با رعایا، تحولات روحی‌ و درگیری همیشگی‌اش با مسئله‌ی مذهب و … می‌تواند موضوع صدها کتاب و مقاله باشد.

مهم‌ترین کتابش، رمان عظیم «جنگ و صلح» است که موضوع عمده‌ی آن مقاومت جانانه و تاریخی روس‌ها در برابر حمله‌ی فرانسویان به رهبری ناپلئون بناپارت است. تولستوی در این داستان حماسی برخی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های ادبی تاریخ ادبیات را خلق کرده است: از جمله دو کاراکتر جذاب و پیچیده به نام‌های پی‌یر و آندره‌ی. دیگر اثر مهم تولستوی «آنا کارنینا»ست، که به گمان بسیاری از صاحب‌نظران، در کنار شاهکارهایی چون مادام بوواری و برادران کارامازوف، یکی از ده رمان برتر تاریخ به شمار می‌رود. از دیگر آثار تولستوی بزرگ می‌توان به عناوین پیش رو اشاره داشت: «سعادت زناشویی، مرگ ایوان ایلیچ، داستان یک کوپن جعلی، رستاخیز».

در بخشی از کتاب صوتی آنا کارنینا می‌شنویم

باور خرافی شکارچیان که اگر نخستین تیر روزشان خطا نرود،‌ شکارگاه برایشان خوش یمن خواهد بود،‌ برای لوین درست از آب در آمد. ساعت ده بود که کوفته و گرسنه و شادکام به نوزده لاشه در چنته و یک اردک که چون چنته‌اش دیگر جا نداشت از کمرش آویخته بود، بازگشت.

رفقای شکارش مدت‌ها بود از خواب بیدار شده و از شدت گرسنگی دیگر صبر نکرده و صبحانه خورده بودند. لوین گفت: «صبر کنید، صبر کنید! می‌دونم که امروز ده تا بودند!» و دوباره مرغ‌ها را که دیگر شکوه و زیبایی زمانی را که از جاپریده بودند نداشتند و خشکیده و خمیده بودند و خون بر پیکرشان خشک شده بود و سرشان خشکیده بود شمرد.

حسابش درست بود و از حسادت استیوا لذت می‌برد و نیز از آن خوشحال شد که چون بازگشت فرستاده‌ی کیتی را که یادداشتش را آورده بود در انتظار خویش یافت.





معرفی و دانلود کتاب صوتی آنا کارنینا | لئو تولستوی | نشر ماه آوا