دسته‌بندی نشده · ژوئن 20, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی بر امواج | مارگارت النور اتوود | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی بر امواجمارگارت النور اتوود، نویسنده‌ی پرافتخار کانادایی، در کتاب صوتی بر امواج داستانی معمایی – روان‌شناختی را روایت کرده که قهرمان آن زنی جوان است که به قصد یافتن پدر گمشده‌ی خویش، عازم سفری به دوردست‌ها می‌شود.

درباره کتاب صوتی بر امواج

اثری که پیش رو دارید یکی از بهترین آثار مارگارت النور اتوود، نویسنده‌ی محبوب، پرافتخار و پرفروش کانادایی است. کتاب بر امواج (Surfacing) رمانی بلند و پرماجراست که نخستین بار در سال 1972 (یعنی حدوداً پانزده سال پیش از انتشار کتاب «سرگذشت ندیمه»، مشهورترین اثر اتوود) به انتشار رسید. قهرمان این رمان زنی است مردد میان گذشته و آینده، که از یک سو بار خاطراتی جانکاه را بر دوش می‌کشد، و از سویی دیگر، در قلب امیدی وافر و شوق‌آمیز به آینده‌ای بهتر دارد.

آغاز داستان زمانی است که به زن خبرِ گم شدن پدرش را می‌دهند. این خبر جریان زندگی او را به کل دگرگون می‌کند. چرا که پای وی را به جزیره‌ی دوردستی می‌کشاند که زن دوران کودکی خود را آنجا گذرانده. البته او در این سفر تنها نخواهد بود، بلکه عشق زندگی‌اش نیز همراهی‌اش خواهد کرد. اگرچه، مخاطب حین مطالعه‌ی کتاب در اینکه این همسفر به راستی عشقِ زندگی زن باشد، دچار تردیدهایی می‌شود!…

کتاب بر امواج برخوردار از فضایی معمایی، مضامینی روانشناختی و نثر و زبانی خوش‌آهنگ و شاعرانه است. این اثر همچنین دربردارنده‌ی رگه‌های پررنگ و بحث‌برانگیز فمینیستی است. امری که بی‌شک از نظر مخاطبین نکته‌سنج دور نخواهد ماند.

در تحلیل نهایی باید گفت که رمان بر امواج، همچون سایر آثار مارگارت اتوود، هم به مذاق مخاطب عام خوش خواهد آمد، هم توجه خوانندگان خاص را برخواهد انگیخت.

ترجمه‌ی فارسی کتاب بر انواج به قلم نسترن ظهیری انجام گرفته، و خوانش آن برای تهیه‌ی نسخه‌ی گویا، بر عهده‌ی شهین نجف زاده بوده است.

اقتباس سینمایی از کتاب صوتی بر امواج

رمان بر امواج در سال 1981 به فیلمی با همین عنوان بدل شد. اثر مذکور نمره‌ی متوسط 4.3/10 را از سوی مخاطبین دریافت کرده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی بر امواج

– به یادماندنی. (The Guardian)
– یکی از مهم‌ترین رمان‌های قرن بیستم. (فرانسین دو پلسیکس گری، نویسنده و منتقد ادبی)
– اتوود در کتاب بر امواج دستاوردی پیچیده را به نمایش گذاشته است. (The New York Times Book Review)

کتاب صوتی بر امواج مناسب چه کسانی است؟

از تمام دوست‌داران ادبیات مدرن جهان دعوت می‌کنیم که شنونده‌ی کتاب صوتی بر امواج از مارگارت النور اتوود باشند.

با مارگارت النور اتوود بیشتر آشنا شویم

او یکی از پرافتخارترین نویسندگان چند دهه اخیر است که به خاطر نوشتن رمان‌های برجسته توانست خودش را به عنوان یک متفکر فمنیست و فعال اجتماعی معرفی نماید. مارگارت النور اتوود (Margaret Elenor Atwood) نویسنده‌ی اهل کانادا و خالق بیش از پنجاه عنوان کتاب اعم از رمان، مجموعه شعر و مجموعه مقاله است. مهم‌ترین آثار داستانی‌ او عبارتند از: «چشم گربه، عروس فریبکار، آدمکش کور، سرگذشت ندیمه.»

اتوود تاکنون جوایز و افتخارات گوناگونی را از آن خود کرده که از جمله‌ی مهم‌ترینِ آن‌ها می‌توان به جایزه‌ی فرانتس کافکا، جایزه‌ی بوکر و جایزه‌ی آرتور کلارک اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی بر امواج می‌شنویم

دیوید بستنی‌اش را تا ته می‌خورد، کاغذ سر بستنی را مچاله می‌کند و از شیشه بیرون می‌اندازد و ماشین را روشن می‌کند. از بخشی عبور می‌کنیم که همان موقع‌ها هم از شهر جدا بود. خانه‌های ویلایی نوساز مکعبی که جز تزئینات آبی و صورتی‌شان درست عین خانه‌های شهرند، چند تا کلبه‌ی دراز و مستطیلی، ورقه‌های قیراندود و تخته‌های بدون روکش سر راهمان سبز می‌شوند. دسته‌ای بچه دارند توی گل و لای مرطوب که جای زمین‌های چمن را گرفته بازی می‌کنند؛ لباس اکثرشان آنقدر برایشان بزرگ است که قدوقواره‌شان شبیه کوتوله‌ها شده.

آنا می‌گوید: «حتماً این دور و اطراف خیلی گندکاری می‌کنند. فکر کنم این کلیسا باشد.» بعد اضافه می‌کند: «خیلی ترسناکم، نه؟»

دیوید می‌گوید: «شمال واقعی. قوی و آزاد.»





معرفی و دانلود کتاب صوتی بر امواج | مارگارت النور اتوود | نشر ماه آوا