دسته‌بندی نشده · جولای 6, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ روانشناسی در ده پرسش | مایکل هایلند | انتشارات جیحون



معرفی کتاب صوتی تاریخ روانشناسی در ده پرسشکتاب صوتی تاریخ روانشناسی در ده پرسش اثری محبوب است که در قالب پرسش و پاسخ، شما را با مسیر رشد و تحول این علم تا امروز آشنا می‌کند. جالب است بدانید مایکل هایلند نویسنده این کتاب سال‌ها استاد دانشگاه بوده و توانسته دانشجویان بسیاری را نسبت به مباحث تاریخی روانشناسی علاقه‌مند کند.

درباره کتاب صوتی تاریخ روانشناسی در ده پرسش

اولین تضادی که دانشجویان روانشناسی زمان ورود به دانشگاه با آن مواجه می‌شوند تفاوت درس‌های آکادمیک با انتظار آن‌هاست: فیزیولوژیک بدن، کارکرد مغز، نگاه مذاهب و مکاتب فکری به انسان و شاید بدتر از همه، تاریخ علم! آخر بررسی اینکه چرا فروید در قرن نوزدهم رشته پزشکی را انتخاب کرد چه اهمیتی دارد؟ یا تلاش‌های بی‌فرجام وونت برای شناخت ساختار مغز که آیا کمکی به مراجع افسرده می‌کند؟ اگر شما هم به تازگی وارد دنیای روانشناسی شده‌اید و با سوالاتی از این دست درگیرید، شما را به شنیدن کتاب صوتی تاریخ روانشناسی در ده پرسش (A History of Psychology in Ten Questions) از مایکل هایلند دعوت می‌کنیم.

هایلند که چندین دهه به عنوان استاد دانشگاه فعالیت کرده است، از تجربیات خود در کلاس نظریه‌ها به این شکل یاد می‌کند: «درسی که مدرسی جوان در دوره کارشناسی‌ام ارائه داد، تقریبا به این شکل بود: فشنر بود، بله و او جزء اولین‌ها بود. و بعد وونت بود. وونت مهم بود، بله، بله، واقعا مهم. بعد واتسون بود، او رفتارگرایی را بنیان نهاد، مثل…». اینکه در برترین مراکز آکادمیک جهان هم چنین بی‌سلیقگی‌های فاحشی وجود دارد شاید کمی داغ دل دانشجوی ایرانی را تسکین دهد اما از طرف دیگر، نشان می‌دهد مشکل اساتید در جلب علاقه و توجه دانشجویان به تاریخ روانشناسی معضلی جهانی است!

دلیل اصلی این اتفاق را شاید بتوان به بی‌خبری مدرسین از اهمیت آموختن تاریخ روانشناسی نسبت داد. اگر تصورات اشتباه عامه مردم نسبت به روانشناسان را هم به این موضوع اضافه کنید حالا مصداقی زیبا از ضرب‌المثل «گل بود و به سبزه نیز آراسته شد» در اختیار داریم. به عقیده نویسنده کتاب صوتی تاریخ روانشناسی در ده پرسش بیشتر افراد فارغ‌التحصیل این رشته، از مرحله خواندن درباره روان انسان جلوتر نرفته و واقعا نمی‌توان اصطلاح روانشناس یا «فردی که روان را می‌شناسد» به آن‌ها اطلاق کرد. چرا که شناخت روان انسان بدون مطالعه مسیری طولانی که گذشتگان این علم طی کرده‌اند ممکن نیست و متاسفانه ذوق نشستن در اتاق درمان، معمولا به اشتیاق برای آموختن می‌چربد.

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های دانشجویان برای ورود به بحث تاریخ، گسترده بودن منابع و حجم مطالب است اما ما خبر خوشی برایتان داریم. کتاب صوتی تاریخ روانشناسی در ده پرسش تمام نکات ضروری درباره گذشته این علم را در اختیارتان قرار می‌دهد تا با نگاهی روشن به حوزه مورد علاقه‌تان وارد شوید. هر فصل کتاب با یک پرسش اساسی آغاز شده و سپس مایکل هایلند با کمک منابع معتبر به آن پاسخ می‌دهد. شنیدن این اثر آموزنده شما را به یک تاریخدان علم روانشناسی تبدیل نمی‌کند، اما بدون شک در مسیر درک ماهیت روانشناسی و عمق بخشیدن به معلومات‌تان قدم برداشته‌اید.

کتاب صوتی تاریخ روانشناسی در ده پرسش مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این کتاب به دانشجویان کارشناسی روانشناسی توصیه می‌شود.

با مایکل هایلند بیشتر آشنا شویم

مایکل هایلند (Michael Hyland) یک روان‌شناس سلامت است که در دانشگاه پلیموث تدریس می‌کرد. هایلند پس از 44 سال تدریس تاریخ و نظریه در روانشناسی در سال 2018 بازنشسته شد.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ روانشناسی در ده پرسش می‌شنویم

اهمیت فروید در تاریخ علم این است که او آغازگر تغییر پارادایم بود. این تغییر پارادایم در اصل در پزشکی بود و نه در روانشناسی. فروید آموزش و تحصیلات پزشکی داشت، او در روانشناسی هیچ آموزشی ندیده بود. برای فهمیدن این پارادایم و دلیل اهمیت بالای آن لازم است درباره پارادایم پزشکی‌ای بدانیم که فروید آن را رد کرد.

پارادایم پزشکی مدرن غربی بر این فرض استوار است که بدن نوعی ماشین زیست‌شناختی است. بدن هم مثل هر ماشین دیگری نقص پیدا می‌کند و پزشکان می‌توانند این نقص‌ها را اصلاح کنند. به این نقص‌ها پاتوفیزیولوژی می‌گویند. بیماری‌ها با انواع مختلف نقص تعریف می‌شوند، هر بیماری نقصی مخصوص به خود دارد که از نظر پاتوفیزیولوژی منحصر به فرد و خاص است. نظریه‌های پزشکی نظریه‌های زیست‌شناختی هستند و هر نظریه نشان می‌دهد که چطور قسمت‌های مختلف بدن می‌توانند دچار نقص و باعث به وجود آمدن بیماری شوند.
فهرست مطالب کتاب صوتی۶ دقیقهسخن ناشر و تاریخ روانشناسی در ده پرسش۲۷ دقیقهفصل یکم – علم چیست و دانشمندان چه‌کار می‌کنند؟۲۱ دقیقهفصل یکم – قسمت دوم۲۲ دقیقهفصل یکم – قسمت سوم۲۱ دقیقهفصل یکم – قسمت چهارم۲۷ دقیقهفصل دوم – روانشناسی چگونه به علم تبدیل شد۲۵ دقیقهفصل دوم – قسمت دوم۲۸ دقیقهفصل دوم – قسمت سوم۲۷ دقیقهفصل سوم – روانشناسی چگونه به علمی کاربردی تبدیل شد؟۲۵ دقیقهفصل سوم – قسمت دوم۳۰ دقیقهفصل سوم – قسمت سوم۲۶ دقیقهفصل چهارم – علت پیدایش رفتارگرایی چه بود؟۲۳ دقیقهفصل چهارم – قسمت دوم۲۸ دقیقهفصل چهارم – قسمت سوم۲۰ دقیقهفصل چهارم – قسمت چهارم۲۱ دقیقهفصل چهارم – قسمت پنجم۳۱ دقیقهفصل پنجم – آیا روانکاوی علمی است؟۱۷ دقیقهفصل پنجم – قسمت دوم۲۱ دقیقهفصل پنجم – قسمت سوم۲۲ دقیقهفصل پنجم – قسمت چهارم۲۹ دقیقهفصل ششم – روانشناسی و فیزیولوژی۲۳ دقیقهفصل ششم – قسمت دوم۲۸ دقیقهفصل ششم – قسمت سوم۲۱ دقیقهفصل هفتم – در تاریخ روانشناسی بحث وراثت محیط۲۷ دقیقهفصل هفتم – قسمت دوم۱۶ دقیقهفصل هفتم – قسمت سوم۲۵ دقیقهفصل هشتم – هرفردی به نوعی متفاوت از دیگران است۲۴ دقیقهفصل هشتم – قسمت دوم۲۰ دقیقهفصل هشتم – قسمت سوم۱۹ دقیقهفصل نهم – فرضیه‌های روانشناسانی۱۵ دقیقهفصل نهم – قسمت دوم۲۷ دقیقهفصل نهم – قسمت سوم۲۱ دقیقهفصل دهم – آیا کل بزرگ‌تر از مجموع اجزایش است؟۲۹ دقیقهفصل دهم – قسمت دوم۲۸ دقیقهفصل دهم – قسمت سوم۶ دقیقهفصل دهم – قسمت چهارمادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ روانشناسی در ده پرسش | مایکل هایلند | انتشارات جیحون