دسته‌بندی نشده · آوریل 23, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی تخم شر | بلقیس سلیمانی | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی تخم شربلقیس سلیمانی در کتاب صوتی تخم شر از خلال روایت داستانی عاشقانه، برخی از مهم‌ترین عناصر سنت و فرهنگ ایرانی را مورد واکاوی و نقد قرار داده است. شخصیت اصلی رمان پیش رو دختری‌ست گرفتارآمده در دامِ عشقی عظیم…

درباره کتاب صوتی تخم شر:

دنبال‌کنندگان ادبیات امروز ایران به خوبی بلقیس سلیمانی (Belgheis Soleimani) و آثارش را می‌شناسند. این نویسنده‌ی اصالتاً کرمانی در بیشتر داستان‌های کوتاه و بلندی که به رشته‌ی تحریر درآورده، در مقام نقاشی چیره‌دست ظاهر شده که می‌تواند زندگی مردم کوی و برزن را به دقیق‌ترین شکل ممکن تصویر کند. به همین خاطر است که آدم‌های قصه‌های سلیمانی برای مخاطب بسیار ملموس و باورپذیرند.

نکته‌ی جذاب دیگر در مورد آثار بلقیس سلیمانی -نکته‌ای که البته بی‌ارتباط با آنچه پیشتر گفته شد، نیست- رنگ و بوی بومی و محلی آن‌هاست. این نویسنده به خوبی از تمرکز داستان فارسی بر پایتخت و پایتخت‌نشینان آگاه بوده، و در واکنش به این تبعیض ادبی، در داستان‌هایش آگاهانه به بخش‌های مهجورمانده‌ی فرهنگ این سرزمین توجه نشان داده است.

کتاب صوتی تخم شر که اکنون پیش روی شماست، یکی از بهترین آثار بلقیس سلیمانی محسوب می‌شود. موضوع این کتاب، در یک کلام، عشق است. البته رویکرد نویسنده به این موضوع عام به شدت خاص بوده است. به واقع، پس از مطالعه‌ی رمان تخم شر، متوجه این نکته خواهید شد که مسئله‌ای چون عشق را می‌توان از نظرگاه‌های بی‌نهایت متفاوتی بررسی کرد.

قهرمان کتاب تخم شر دختری اهل گوران است که اگرچه در خانواده‌ای سنتی به دنیا آمده، به دلیل اینکه آخرین فرزند یا به قول معروف، ته تغاری خانه است، از آزادی‌های نسبی‌ای برخوردار بوده است. زندگی این دختر ظاهراً به خوبی پیش می‌رود، تا اینکه ناگهان درد عشق رخ می‌نماید و تمام جنبه‌های هستی او را به لرزه می‌اندازد…

در تحلیل نهایی باید گفت که تخم شر رمانی حادثه‌محور است؛ اگرچه شخصیت‌پردازی نیز در آن به خوبی انجام گرفته است. موضوع اثر، چنانکه گفتیم، عشق است، و قهرمان آن، یک زن ایرانی. پس طبعاً زنانِ عاشق ایرانی بیش از هر کس دیگر به این اثر احساس نزدیکی خواهند کرد…

کتاب صوتی تخم شر مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات امروز ایران مخاطبین عام، و دوست‌داران داستان‌های عاشقانه مخاطبین خاص این کتاب صوتی‌اند.

با بلقیس سلیمانی بیشتر آشنا شویم:

بلقیس سلیمانی متولد سال 1342 و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی فلسفه است. از او، علاوه بر چندین کتاب داستانی، بیش از هشتاد عنوان مقاله در مطبوعات مختلف به انتشار رسیده. سلیمانی همچنین در برخی از محافل ادبی مهم (از جمله جشنواره بین‌المللی برنامه‌های رادیویی) به عنوان داور حضور داشته است.

از داستان‌های بلقیس سلیمانی می‌توان به عناوین پیش رو اشاره داشت: «از گورانی‌ها می‌ترسم، پسری که مرا دوست داشت، به هادس خوش آمدید، سگ سالی، بازی عروس و داماد، شب طاهره، بازی آخر بانو.»

گفتنی است که این بانوی نویسنده تاکنون به افتخاراتی چند نیز دست یافته است؛ از جمله کسب جایزه‌ی ادبی مهرگان، دریافت جایزه‌ی ادبی اصفهان و تصاحب نشان درجه یک هنری در سال 1395.

در بخشی از کتاب صوتی تخم شر می‌شنویم:

سهراب به عمرش ندیده بود لیلا جایی بره ولی مدام می‌گفت لب بر بافوری جز بافور خودش نمی‌ذاره. جز در استکان کمرباریک خودش چای نمی‌خوره و انبری به خوش‌دستی انبر خودش پیدا نمی‌شه. سال‌ها بود بساط منقل و بافور جمع شده بود و به جاش سیخ و سنگ باب شده بود که راحت‌تر بود. اما لیلا در جواب پیشنهاد سهراب می‌گفت اگه بمیره پای چنین بساطی نمی‌نشینه. می‌گفت این قرتی‌بازی‌ها مال تازه‌به‌دوران‌رسیده‌هاست. مال بی‌چیزهاست. می‌گفت قدیم‌ها تریاک مال بزرگان و خوانین بوده. کشیدنش هم آدابی داشته. هر چرکویی دستش به این متاع نمی‌رسیده. برای جراحی پاش که بستری شد افتاد به التماس برای علم کردن سیخ و سنگ تو بیمارستان. یکی از پرستارها وعده‌ش رو بهش داد…





معرفی و دانلود کتاب صوتی تخم شر | بلقیس سلیمانی | نشر ماه آوا