دسته‌بندی نشده · ژوئن 15, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی در باب انتظار | هارولد شوایتزر | شرکت توسعه محتوای لحن دیگر



معرفی کتاب صوتی در باب انتظارهارولد شوایتزر، استاد فلسفه‌ی اهل سوئیس، در کتاب صوتی در باب انتظار به بحثی پردامنه درباره‌ی مفهوم «انتظار» پرداخته و تحولات معنایی این واژه را در کار هنرمندان و متفکران بزرگ فرهنگِ غرب پی گرفته است. اثر حاضر ذیل مجموعه‌ی «دانش زندگی» به انتشار می‌رسد.

درباره کتاب صوتی در باب انتظار

– بزن بریم!
– نمی‌تونیم.
– چرا نمی‌تونیم؟
– آخه منتظر گودوایم!…

در نمایشنامه‌ی در انتظار گودو (Waiting for Godot)، اثر درخشان ساموئل بکت، با دو کاراکتر سرگردان و آشفته‌حال طرفیم که فرا رسیدن شخصی به نام گودو را انتظار می‌کشند. این نمایشنامه‌ی محبوب، در تمامیت خود، چیزی جز تصویری از انتظاری بیهوده نیست. گودو هرگز پا به صحنه نمی‌گذارد. گو اینکه حتی مطمئن نیستیم او وجود خارجی داشته باشد! تمام آنچه می‌دانیم و می‌بینیم، انتظار دو انسانِ نیمه‌دیوانه است. انتظاری عذاب‌آور و جانکاه که گویی هرگز به انتها نمی‌رسد.

اینکه مضمونِ بزرگ‌ترین نمایشنامه‌ی قرن بیستم، انتظار است، ابداً اتفاقی نیست. انتظار برای انسان مدرن مفهومی اساسی و در عین حال مبهم و پیچیده است، و این نکته‌ای‌ست که هارولد شوایتزر به خوبی در کتاب در باب انتظار (On Waiting) بدان پرداخته.

اثر مذکور پژوهشی فلسفی در باب مفهوم انتظار، دلالت‌های معنایی آن و همچنین، رابطه‌اش با مفاهیمی چون زمان و دیگری است. هارولد شوایتزر در این کاوش جذاب سوالاتی از این دست را مطرح ساخته:

چرا از منتظر بودن گریزانیم؟
آیا می‌توان از انواع مختلف انتظار سخن گفت؟
چه تغییراتی در درک ما از مفهوم انتظار پدید آمده است؟
آیا سبک زندگی مدرن، به تعبیری خاص، تماماً ضدِ انتظار نیست؟
آیا می‌توان چنین ادعا کرد که درنگ و تأمل، در حالت انتظار است که به بهترین شکل رخ می‌دهد؟

البته این سوالات، چنان‌که می‌دانید، در طول سده‌ها و چه بسا هزاره‌های گذشته، نزد اذهان گوناگون، به طرق مختلف مطرح بوده‌اند. پس کاری که هارولد شوایتزر در کتاب در باب انتظار انجام داده، طرح پرسش‌های نو نبوده است. بلکه گردآوری پاسخ‌های متنوعی بوده که هنرمندان و اندیشمندان گوناگون در طول تاریخ به این پرسش‌های اساسی داده‌اند. بنابراین، اشتباه نخواهد بود اگر کتاب حاضر را «تاریخ اندیشه در باب مفهوم انتظار» بنامیم. تاریخی که از انتظارِ حماسی «پنه‌لوپه» در «اودیسه»ی هومر آغاز می‌کند تا به انتظار ابزورد آدم‌های داستانیِ ریموند کارور و ساموئل بکت برسد.

نکوداشت‌های کتاب صوتی در باب انتظار

– کتابی با بصیرت‌های فراوان. (Jacqueline Vaught Brogan)
– در باب انتظار کتابی قابل توجه و خواندنی است. (Robert Eaglestone)

کتاب صوتی در باب انتظار مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث فلسفی مخاطبین اصلی هارولد شوایتزر در کتاب صوتی در باب انتظارند.

با هارولد شوایتزر بیشتر آشنا شویم

هارولد شوایتزر (Harold Schweizer)، متولد سال 1950، نویسنده و استاد دانشگاهِ اهل سوئیس است. او مدرک دکترای فلسفه‌ی خود را از دانشگاه زوریخ گرفته. شوایتزر از سال 1987 ساکن کشور آمریکاست. از آثار وی می‌توان به عناوینی چون «در باب انتظار» و «سنگ‌ها و فرشتگان» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی در باب انتظار می‌شنویم

صاحبان ساعت جیبی به جای اینکه ارباب وقت خود شوند، برده‌ی آن شده و از این رهگذر، چنان‌که زیمل شرح می‌دهد، با زندگی مدرن کلان‌شهری انطباق یافتند؛ زندگی‌ای که نیازمند «برنامه‌ریزی و اندازه‌گیری‌های دقیق و منظم» بود.

از دید ریچارد بیردزورث، سال‌های آغازین قرن بیستم سال‌های تثبیت مفهوم زمان به منزله‌ی یگانه اصل سازمان‌دهنده‌ی اجتماع بود. او می‌نویسد: «منطق مدرنیته مستلزم تقلیل تجربه‌ی زمانی است» و «تجربه امروزه بی‌واسطه از تعین اقتصادی تأثیر می‌گیرد.» تجربه‌ی انتظار نیز از این امر مستثنا نیست. این گفته‌ی ریچارد لارسنِ جامعه‌شناس شاهدی است بر این مدعا که:

مهم‌ترین مسئله در این رابطه هزینه‌ی تجربه‌ی انتظار فرد است؛ هزینه‌ای که او نه تنها با پول، بلکه با ناخشنودی، عصبانیت و دیگر فشارهای روحی می‌پردازد.





معرفی و دانلود کتاب صوتی در باب انتظار | هارولد شوایتزر | شرکت توسعه محتوای لحن دیگر