دسته‌بندی نشده · ژوئن 13, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی در شب هر خونی سیاه است | دیوید دیوپ | رادیو گوشه



معرفی کتاب صوتی در شب هر خونی سیاه استروایتی میخکوب‌کننده از فجایع جنگ؛ کتاب صوتی در شب هر خونی سیاه است رمانی به قلم دیوید دیوپ است. در این اثر شنونده‌ی داستان مردی سنگالی خواهید بود که در گیرودار وقایع جنگ جهانی اول، متحمل مصائبی بسیار می‌شود و جنون و خشونت او را به انسان دیگری تبدیل می‌کند. خوب است بدانید که رمان پیش رو موفق به دریافت جوایزی متعدد، از جمله جایزه‌ی معتبر من بوکر و گنکور شده است.

درباره کتاب صوتی در شب هر خونی سیاه است

رمانی که پیش رو دارید نخستین بار در سال 2018، با نام «برادر روحی» (Frère d’âme) به انتشار رسید. در شب هر خونی سیاه است (At Night All Blood Is Black) نامی بود که اندکی بعد، مترجمی انگلیسی برای اثر برگزید. عنوانی جذاب که مورد اقبال اغلب مترجمین فارسی رمان نیز قرار گرفت. باری، خود کتاب، در وهله‌ی اول در زادگاه نویسنده، یعنی کشور فرانسه، و بعد در دیگر نقاط دنیا، بسیار مورد تحسین واقع شد و خالق خود را به افتخاراتی چند نیز رساند.

وقایع داستانِ در شب هر خونی سیاه است در بستر جنگ جهانی اول رخ می‌دهند. قهرمان این کتاب یک سرباز رنگین‌پوست سنگالی است که با شروع نبرد، فرا خوانده می‌شود تا زیر پرچم فرانسه علیه دشمن مبارزه کند. در این میان، دوست صمیمی و نزدیکش نیز او را همراهی می‌کند. اما افسوس که سرنوشتی به غایت تلخ در انتظار ایشان است و پس از آن است که ددمنشانه‌ترین خصایل انسانی در این سرباز سر بلند می‌کند…

هنگامی که واژه‌ی جنگ را می‌شنویم، ناخودآگاه به رویارویی دو جناح خیر و شر می‌اندیشیم. جنگی که رمان حاضر به تصویر می‌کشد تماماً علیه این پندار ذهنی است. در این جنگ هیچ خوب و بد، هیچ حق و ناحق، هیچ سفید و سیاهی وجود ندارد. در شب هر خونی سیاه است به تمامی عاری از عناصر حماسی است. چرا که حماسه به خودی خود زیباست؛ حال آنکه در جنگ هیچ نوع زیبایی نمی‌توان سراغ کرد. در آن تنها پلشتی و دنائت می‌یابیم، و داغ و مصیبت. دیوید دیوپ، آگاه از واقعیت گفته‌شده، به ترسیم صحنه‌های جنگ، چنان‌که به واقع هستند، پرداخته است. به همین خاطر نیز اثرش از تأثیر قدرتمندی برخوردار گشته و مخاطب عام و خاص را به یکسان مجذوب خود نموده.

رمان در شب هر خونی سیاه است ویژگی جذاب دیگری نیز دارد: عمده‌ی قهرمانان این اثر رنگین‌پوستانی‌اند که به ناچار درگیر نبردی شده‌‌اند که به تعبیری، از آنِ آن‌ها نیست. تصویری که دیوپ از این تناقض و دوراهی (جنگ در راه هیچ و پوچ یا انگ خائن خوردن) ترسیم نموده، بی‌اندازه گیرا و تأمل‌برانگیز است. سوای این، توصیفات او از اجتماعات مردان سیاه‌پوست آفریقایی نیز در جای خود بسیار دقیق و جالب توجه است.

افتخارات کتاب صوتی در شب هر خونی سیاه است

– بهترین کتاب سال ساندی تایمز
– بهترین کتاب A.V. Club’s fifteen
– برنده‌ی جایزه‌ی لس آنجلس تایمز
– برنده‌ی جایزه‌ی ادبیات اروپایی
– برنده‌ی جایزه‌ی من بوکر
– برنده‌ی جایزه‌ی استراگا
– برنده‌ی جایزه‌ی گنکور
– نامزد جایزه‌ی دوبلین
و…

نکوداشت‌های کتاب صوتی در شب هر خونی سیاه است

– هرگز صحنه‌های کتاب در شب هر خونی سیاه است را فراموش نمی‌کنم. (Ali Smith)
– به طرز شگفت‌انگیزی خوب است. (Lily Meyer)
– تأثیرگذار و شاعرانه. (The Guardian)

کتاب صوتی در شب هر خونی سیاه است مناسب چه کسانی است؟

دوست‌داران ادبیات روز دنیا و علاقه‌مندان به داستان‌های تاریخی دو گروه از مخاطبینی‌اند که بی‌شک شیفته‌ی این رمان خواهند شد.

با دیوید دیوپ بیشتر آشنا شویم

داوید دیوپ، یا آنطور که برخی دیگر می‌گویند، دیوید دیوپ (David Diop)، نویسنده‌ی فرانسوی‌زبان و پرافتخاری است که بیش از همه با رمان در شب هر خونی سیاه است شناخته می‌شود؛ اثری جذاب و پرکشش که در ایران تحت عناوینی چون «برادر روحی» و «برادر معنوی» نیز به انتشار رسیده است. دیوپ متولد سال 1966 است و جز نویسندگی به کار تدریس نیز اشتغال دارد.

در بخشی از کتاب صوتی در شب هر خونی سیاه است می‌شنویم

می‌دانم. می‌فهمم. نباید توتمش را مسخره می‌کردم. تا آن روز به اندازه‌ی کافی فکر نکرده بودم. به نصف چیزی که گفتم فکر نکرده بودم. آدم کاری نمی‌کند که دوستش، عزیزتر از برادرش، شکم زمین را با جیغی بلندتر از هر کسی دیگری ترک کند. آدم عزیزتر از برادرش را به دیوانگی موقت نمی‌کشاند. به جایی که درنایی تاجدار نتواند لحظه‌ای بماند. به میدان نبردی نمی‌کشاند که حتی کوچک‌ترین گیاه و حتی نحیف‌ترین بوته هم نمی‌تواند در آن سبز شود. انگار که هزاران ملخ، بی‌وقفه ماه‌های متمادی در آنجا تغذیه می‌کرده‌اند. زمینی که هزاران بذر فلزی کوچک جنگ در آن کاشته شده که هیچ ثمری ندارند. میدان نبردی از ریخت‌افتاده که مناسب درندگان بود. خب این هم از این. از وقتی تصمیم گرفتم که خودم فکر کنم، که خودم را از فکری منع نکنم، فهمیدم دشمن آن‌طرفی نبود که مادمبا را کُشت. من بودم.





معرفی و دانلود کتاب صوتی در شب هر خونی سیاه است | دیوید دیوپ | رادیو گوشه