دسته‌بندی نشده · فوریه 17, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی دو دنیا | گلی ترقی | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی دو دنیاکتاب صوتی دو دنیا مجموعه‌ای متشکل از هفت داستان کوتاه به قلم گلی ترقی، نویسنده‌ی پرآوازه‌ی معاصر است. این کتاب نخستین بار در سال 1381 به انتشار رسید. بد نیست بدانید که دو داستان از مجموعه‌ی حاضر در دوره‌ی سوم جایزه‌‌‌ی هوشنگ گلشیری به عنوان داستان‌های برگزیده معرفی شدند.

درباره کتاب صوتی دو دنیا:

گلی ترقی (Goli Taraghi) یکی از منحصربه‌فردترین داستان‌نویسان زن ایران است. آثار او، خصوصاً داستان‌های کوتاهش، حاکی از قدرت قلم نویسنده و مهم‌تر از آن، صداقت و صراحت بیان وی‌اند. گلی ترقی در تمام داستان‌های خود، از نخستین نوشته‌هایش در اواخر دهه‌ی چهل گرفته تا داستان‌هایی که اخیراً نوشته و منتشر ساخته، خود را به عنوان نویسنده‌ای صادق معرفی کرده که تنها آن چیزی را نوشته که به واقع زندگی‌اش کرده بوده است؛ مقصودمان این است که گلی ترقی مایه‌ی اصلی داستان‌هایش را از عواطفی که خود مستقلاً داشته، مناظری که شخصاً دیده، حوادثی که تجربه کرده، خلاصه‌ی کلام، از تجربه‌ی زیسته‌اش گرفته است. شاید به همین سبب است که اغلب آثارش چنین بر دل می‌نشینند.

از گلی ترقی تاکنون چند مجموعه داستان به انتشار رسیده که هر کدام به نوبه‌ی خود ارزشمند و مهم‌اند. اما به زعم بسیاری، کتاب دو دنیا (Two Worlds) که اکنون نسخه‌ی صوتی آن را در دست دارید، بهترین مجموعه داستان نویسنده است. این اثر، چنانکه خود گلی ترقی در مقدمه‌ی کوتاه کتاب اشاره کرده، از منظری ادامه‌ی کتاب «خاطره‌های پراکنده» به شمار می‌رود. اما نکته‌ی مهم آن است که می‌توان تمام داستان‌های موجود در آن را به عنوان آثاری مستقل نیز در نظر گرفت و از مطالعه‌ی هر کدام حظی کامل برد.

در کتاب صوتی دو دنیا شنونده‌ی هفت داستان با عناوین پیش رو خواهید بود: «اولین روز، خانم‌ها، آن سوی دیوار، گل‌های شیراز، فرشته‌ها، پدر، آخرین روز.» چنانکه گفتیم، هر یک از این قصه‌ها در جای خود اثری مستقل‌اند؛ اما میان آن‌ها نوعی وحدت مضمونی و سبکی وجود دارد که باعث می‌شود مطالعه‌ی پیوسته‌شان به مراتب لذت‌بخش‌تر باشد.

در پایان ذکر دو نکته‌ را نیز خالی از فایده نمی‌بینیم: اول آنکه دو داستانِ «گل‌های شیراز» و «آن سوی دیوار» توانسته‌اند در دوره‌ی سوم جایزه هوشنگ گلشیری به عنوان داستان‌های برگزیده انتخاب شوند؛ و دوم اینکه قصه‌ی «درخت گلابی» توسط داریوش مهرجویی به فیلمی تماشایی با همین عنوان بدل شده است.

کتاب صوتی دو دنیا مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه بی‌شک کتاب حاضر را اثری ارزشمند خواهند یافت.

با گلی ترقی بیشتر آشنا شویم:

او متولد سال 1318 و اهل تهران است. اولین مجموعه داستانش با عنوان «من هم چه‌گوارا هستم»، در سال 1348 منتشر شد و توجه هوشنگ گلشیری، نویسنده‌ی نامدار معاصر را نیز به خود جلب کرد. گلی ترقی پس از انقلاب به فرانسه مهاجرت کرد و داستان‌نویسی را همان جا به طور جدی ادامه داد. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان بدین عناوین اشاره کرد: «خواب زمستانی، خاطره‌های پراکنده، دو دنیا، درخت گلابی، بازگشت.»

در بخشی از کتاب صوتی دو دنیا می‌شنویم:

خانم دکتر از عشق من به نوشتن آگاه است. برایم یک دسته کاغذ سفید و چند تا مداد نوک‌تیز می‌آورد. می‌نشینم پشت میز و ماتم می‌برد. چی بنویسم؟ چطوری؟ از کجا شروع کنم؟ مدادی را میان انگشتان می‌فشارم و پاک‌کن ته آن را می‌جوم. صورتم را به کاغذ سفید می‌چسبانم و زبانم را به لبه‌ی بُرنده‌ی آن می‌مالم. قلبم تند می‌زند. چشم‌هایم را می‌بندم و مدت‌ها به همین حال می‌مانم. خانم دکتر به کمکم می‌آید. به من می‌گوید: «خانم نویسنده، خواب‌هایت را بنویس. تو که همیشه از گذشته‌ات حرف می‌زنی، خاطره‌هایت را بنویس.»

می‌نویسم. خط می‌زنم. دنبال کلمه‌ها می‌گردم. فکرهایم آشفته‌اند و جمله‌هایم سروته ندارند. مثل شاگرد تنبل و عقب‌افتاده‌ای هستم که قواعد دیکته و دستور زبان را فراموش کرده باشد. اتاقم پر از کاغذهای مچاله شده و مدادهایم را ده بار تراشیده‌ام.
فهرست مطالب کتاب صوتیادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی دو دنیا | گلی ترقی | نشر ماه آوا