دسته‌بندی نشده · آوریل 24, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی راز فال ورق | یوستین گردر | نوین کتاب گویا



معرفی کتاب صوتی راز فال ورقیوستین گردر، نویسنده‌ی رمان پرفروش دنیای سوفی، در کتاب صوتی راز فال ورق برخی از مهم‌ترین آموزه‌های فلسفی را در قالب داستانی پرکشش و نفسگیر برای مخاطبین ناآشنا با فلسفه شرح داده است. خوب است بدانید که کتاب حاضر پس از انتشار در سال 1990، جایزه‌ی منتقدین نروژ را برای گردر به ارمغان آورد.

درباره کتاب صوتی راز فال ورق:

اغلب ما به واسطه‌ی رمان پرفروش دنیای سوفی، با نام یوستین گردر (Jostein Gaarder) آشنا هستیم؛ اثری جذاب که شهرتی فزاینده برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد و او را به یکی از نویسندگان پرخواستار زمانه‌ی ما بدل نمود؛ به نحوی که اکنون برای اینکه گردر و سبک کارش را بشناسیم، لازم نیست حتماً کتابی از وی خوانده باشیم. با این حال باید به یاد داشته باشیم که گردر، جز دنیای سوفی، کتاب‌های دیگری نیز به رشته‌ی تحریر درآورده است؛ آثاری که چه بسا در جذابیت و آموزندگی دست‌کمی از دنیای سوفی نداشته باشند. در نوشتار حاضر قصد معرفی یکی از همین عناوین را داریم.

کتاب راز فال ورق (The Solitaire Mystery) در سال 1990 به رشته‌ی تحریر درآمد. این اثر نیز، همچون دنیای سوفی، در وهله‌ی اول برای مخاطب نوجوان نوشته شده بود؛ اما خیلی زود مورد توجه بزرگ‌سالان نیز قرار گرفت.

راز فال ورق داستانی با موضوع جستجوست: در سطح اول (که سطح پیرنگ اثر است)، پدر و پسری را دنبال می‌کنیم که در جستجوی مادر خانواده سفری دور و دراز را از نروژ به مقصد آتن آغاز می‌کنند؛ اما در سطح دوم -که سطح معانیِ ضمنی کتاب است-، ناظر جستجوی آدمی در راه کسب حقیقتیم. در سطح اول به قصه‌ای پرکشش و مهیج گوش می‌دهیم و مجذوب وقایع بیرونی داستان می‌شویم. ولی در سطحی عمیق‌تر، از پسِ ماجراهای روایت‌شده در کتاب، با برخی از پرسش‌های اساسی مواجه می‌شویم که بشر طی هزاره‌ها از خود پرسیده و پرسیده، بی‌آنکه حتی قدمی به پاسخ نزدیک شده باشد:

ما کیستیم و از کجا آمده‌ایم؟
آیا حیات محصول تصادفی کور است؟
چرا به جای آنکه هیچ چیز نباشد، چیزی هست؟ یا به عبارتی، وجود چگونه از دل عدم ممکن گشته است؟
هدف از زندگی چیست؟ کسب لذت؟ دستیابی به فضائل؟ حصول معرفت؟ و یا …؟
چرا باید از دستورات اخلاقی پیروی کنیم؟
خوشبختی و سعادت چگونه به کف می‌آید؟
و غیره و غیره و غیره.

کلام را به درازا نکشانیم: اگر صرفاً به دنبال داستانی جذاب و سرگرم‌کننده هستید، کتاب راز فال ورق می‌تواند پیشنهاد نسبتاً مناسبی‌ برایتان باشد، اما طبعاً بهترین پیشنهاد ممکن نیست. منتها اگر قصد دارید ضمن مطالعه‌ی رمانی پرماجرا، با برخی از ایده‌های عمیق و دغدغه‌برانگیز آشنا شوید، کتابی بهتر از اثر پیش رو پیدا نخواهید کرد.

افتخارات کتاب صوتی راز فال ورق:

– برنده‌ی جایزه‌ی منتقدین نروژ
– برنده‌ی جایزه‌ی Protagonista Jove

نکوداشت‌های کتاب صوتی راز فال ورق:

– داستانی جذاب و فراموش‌نشدنی. (Publishers Weekly)
– یک فانتزی دلنشین. (Library Journal)
– مملو از هیجان. (ALAN Review)

کتاب صوتی راز فال ورق مناسب چه کسانی است؟

دوست‌داران داستان‌های فلسفی و نوجوانانِ علاقه‌مند به رمان‌های عمیق و تأمل‌برانگیز، دو دسته از مخاطبین اصلی کتاب صوتی راز فال ورق از یوستین گردرند.

با یوستین گردر بیشتر آشنا شویم:

وی زاده‌ی کشور نروژ و متولد سال 1952 است. یوستین گردر پیش از آنکه نویسنده شود، معلم فلسفه بوده؛ کتاب مشهور او یعنی دنیای سوفی، در واقع به قصد ارائه‌ی متنی آموزشی به دانش‌آموزانِ درس فلسفه نوشته شده است. تحصیلات خود او هم در زمینه‌ی فلسفه و الهیات (در دانشگاه اسلو) بوده است. از این نویسنده‌ی خوش‌فکر و خوش‌قلم، آثار گوناگونی به فارسی ترجمه شده که بعضاً همچون دنیای سوفی عناوینی پرفروش و شناخته‌شده‌اند. برخی از این کتاب‌ها عبارتند از: «دختر پرتقالی، راز فال ورق، سلام! کسی اینجا نیست؟، مرد غیرقابل اعتماد.»

در بخشی از کتاب صوتی راز فال ورق می‌شنویم:

پدر گفت: «بد نیست غذایی بخوریم.»

رستوران بزرگ باز بود و دیگر لازم نبود در آن اتاق ناهارخوری کوچک بخزیم. عده‌ای از بومی‌ها با لیوان‌های آبجو دور یک میز نشسته بودند. سوسیس و کلم ترشی سوئیسی خوردیم و دسر نیز نوعی پای سیب با خامه‌ی زده بود. پس از آنکه خوردن شام به پایان رسید، پدر همچنان نشست تا به قول خودش برندی آلپی را امتحان کند.

تماشای این صحنه برایم آنقدر کسالت‌بار بود که یک نوشابه‌ی گازدار گرفتم و به اتاقمان رفتم. همان کتاب‌های فکاهی نروژی را که قبلاً ده یا بیست بار خوانده بودم دوباره خواندم. سپس شروع به ورق‌بازی کردم… بازی هفت کارتی را دو بار شروع کردم…





معرفی و دانلود کتاب صوتی راز فال ورق | یوستین گردر | نوین کتاب گویا