دسته‌بندی نشده · می 31, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی زیر درخت سیب | آلیس مونرو | واوخوان



معرفی کتاب صوتی زیر درخت سیبکتاب صوتی زیر درخت سیب مجموعه‌ای از چهار داستان کوتاه به قلم آلیس مونرو، نویسنده‌ی برنده جایزه نوبل ادبیات است. او در این اثر همچون دیگر آثار خویش مسائل و جزئیات زندگی زنان را زیر ذره‌بین قرار داده و اثری را پیش‌روی مخاطبان خود قرار می‌دهد که قابل تأمل،‌ درخشان و دگرگون‌کننده است. کتاب حاضر جوایز گوناگونی را از آن نویسنده‌‌اش کرده که از میان آن‌ها می‌توان به جایزه‌ی ادبی «گیلر» اشاره کرد.

درباره کتاب صوتی زیر درخت سیب:

صاحب‌نظران آلیس مونرو را «ملکه‌ی بی‌بدیل داستان کوتاه» لقب داده‌اند. اگر قرار باشد به نویسندگان داستان کوتاه جایزه‌ای بدهند، آلیس مونرو از نخستین برندگان چنین جایزه‌ای‌ست. این بار در کتاب صوتی زیر درخت سیب (Lying Under the Apple Tree) نیز با یکی دیگر از نمونه‌های درخشان در این ژانر داستانی روبه‌رو هستیم. این اثر، مجموعه‌ای از چهار داستان کوتاه به قلم این نویسنده‌ی نام‌آشنای کانادایی‌ست. «چگونه با همسرم آشنا شدم، دوست روزهای جوانی‌ام، زیر درخت سیب و شکوفایی عشق» عناوین این داستان‌ها هستند.

جنسیت در هر چهار داستان آلیس مونرو مسأله‌ای پررنگ و بااهمیت است. در واقع،‌ زمانی که پای جنسیت به داستان‌های مونرو باز می‌شود، هنر شگرف او در داستان‌گویی آشکارا به چشم می‌آید. در بسیاری از آثار او زنی به چشم می‌خورد که در میان گذشته‌ای سنتی و زمان حال گرفتار آمده و گرفتار و دلواپس به جهت‌هایی عجیب‌وغریب کشیده می‌شود. مونرو طی سال‌ها داستان‌گویی و قصه‌پردازی به درک و بینشی مثال‌زدنی رسیده‌ است. بینشی که از او ناظری دقیق با بیانی رسا ساخته. ناظری که نسبت به سرنوشت زن غربی بسیار حساس عمل می‌کند.

یکی دیگر از نکات قابل‌توجهی که در رابطه با آثار آلیس مونرو وجود دارد، محل وقوع داستان‌هایش است. کتاب حاضر نیز از این قاعده جدا نیست. منشاء اغلب داستان‌های کتاب زیر درخت سیب زندگی‌ای‌ست روستایی در انتاریوی کانادا؛ همان‌جایی که آلیس مونرو بزرگ شده است.

مونرو چنان می‌نویسد که لحظه‌ای نمی‌توانیم به غیرواقعی بودن شخصیت‌های داستان‌هایش بیندیشیم. زنان، معشوقه‌ها، دوستان، والدین و فرزندان و همه‌ی نقش‌هایی که او برایمان ترسیم می‌کند انسان‌هایی هستند واقعی، با گوشت و پوست و استخوان و با همه‌ی عواطف انسانی که در نهایت ما را شگفت‌زده می‌سازند. گفتنی‌ست کتاب زیر درخت سیب از جمله آثاری‌ست که اگر به فیلم‌نامه‌نویسی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

کتاب شنیدنی زیر درخت سیب نمونه‌ای‌ست اعلا از مهارت مثال‌زدنی مونرو. او این توانایی را دارد که قصه‌ای بگوید کاملاً تخیلی اما به نحوی آن را بیان کند که به صورت داستانی کاملاً باورکردنی در ذهن خواننده جای بگیرد. داستان‌های کوتاه‌ او نمونه‌هایی هستن غنی و لذت‌بخش که طعم شیرین ادبیات را به خواننده‌شان می‌چشانند.

این اثر به همت نشر واوخوان به صورت شنیداری درآمده است که آن را با خوانش شکوفه مخدومی می‌شنوید. مصطفی شایان، مترجم، چهار داستان این مجموعه را از کتاب‌های زیر انتخاب کرده است:

– می‌خواستم چیزی بهت بگم
– گزیده‌ی بهترین‌ داستان‌های آلیس‌ مونرو
– داستان‌های منتخب جدید

جوایز و افتخارات کتاب صوتی زیر درخت سیب:

– برنده جایزه اسکاتیبنک گیلر
– برنده جایزه «Rogers Writers’ Trust Fiction»
– برنده جایزه «O. Henry» در سال 2006
– برنده جایزه‌ کامن ولث سال 2005

نکوداشت‌های کتاب صوتی زیر درخت سیب:

– زیر درخت سیب به خوبی می‌تواند یکی از دقیق‌ترین پژوهش‌های ادبی در روح انسان باشد. (USA Today)
– زنان داستان‌های او قهرمان هستند؛ آن‌ها در ذهن خواننده ماندگار می‌شوند. (The Boston Globe)
– چیزی بهتر از این می‌تواند باشد؟ یک کار زیبا و جدید. (لس‌آنجلس تایمز)

کتاب صوتی زیر درخت سیب مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به علاقه‌مندان داستان کوتاه پیشنهاد می‌شود.

با آلیس مونرو بیشتر آشنا شویم:

آلیس مونرو (Alice Munro) یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان انگلیسی زبان معاصر است. از این نویسنده‌ی توانا، تاکنون سیزده مجموعه داستان و یک رمان به چاپ رسیده است؛ از جمله آثاری با عناوینِ «زندگی عزیز، کافه پاریس، و جان شیرین». داستان‌های آلیس مونرو بارها در نشریات معتبری همچون نیویورکر، ماهنامه آتلانتیک، پاریس ریویو، گرانتا و… انتشار یافته و کتاب‌هایش به بیش از سیزده زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده‌اند. در ادامه مروری فهرست‌وار خواهیم داشت بر مهم‌ترین افتخارات آلیس مونرو.

جوایز و افتخارات آلیس مونرو:

– جایزه نوبل ادبیات در سال 2013
– برنده جایزه گیلر در سال 1998 و 2004
– برنده جایزه بین المللی بوکر در سال 2009
– برنده جایزه ادبی WH Smith در سال 1995
– برنده جایزه Rea برای داستان کوتاه در سال 2001
– نامزد دریافت جایزه سالانه داستان نویسی بوکر (1980)
– برنده جایزه او. هنری در سال‌های 2006، 2008 و 2012
– برنده جایزه ماریان انگل کانادا برای مجموعه کارهایش در سال 1986
– برنده جایزه ادبی فرماندر کل کانادا برای داستان انگلیسی زبان در سال‌های 1968، 1978، 1986

در بخشی از کتاب صوتی زیر درخت سیب می‌شنویم:

ظهر بود که متوجه آمدن هواپیما شدیم. آنقدر صدایش نزدیک و بلند بود که احساس کردیم با خانه برخورد می‌کند، به همین خاطر همه از ترس با عجله به داخل حیاط دویدیم. از لابه لای شاخه‌های درختان دیده می‌شد، قرمز رنگ و نقره‌ای بود. این اولین بار بود که هواپیمایی را از نزدیک می‌دیدم. خانم پیبلس بسیار ترسیده بود و فریاد زد.

پسر کوچکشان جوی با صدایی بلند و کشیده گفت: «فرووووووود اضطراری»

دکتر پیلس گفت: «نگران نباشین، اون کارشو بلده، می‌دونه چه کار می‌کنه». آقای پیبلس دامپزشک بود، اما مانند دیگر پزشکان آرام و با متانت حرف میزد.





معرفی و دانلود کتاب صوتی زیر درخت سیب | آلیس مونرو | واوخوان