دسته‌بندی نشده · جولای 6, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی سرگذشت حاجی بابای اصفهانی | جیمز موریه | آوانامه



معرفی کتاب صوتی سرگذشت حاجی بابای اصفهانیکتاب صوتی سرگذشت حاجی بابای اصفهانی اثری داستانی از جیمز موریه، سیاستمدار فقید اهل بریتانیاست. وقایع این کتاب حول محور زندگی پرماجرای جوانی اصفهانی می‌گردد. اینجا لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که ترجمه‌ی میرزا حبیب اصفهانی از متنِ موریه، به گمان اغلب صاحب‌نظران، از نخستین شاهکارهای نثر معاصر فارسی محسوب می‌شود.

درباره کتاب صوتی سرگذشت حاجی بابای اصفهانی

اندک آشنایی با تاریخ معاصر ایران کافی است تا بدانیم که این سرزمین کهن در دوران حکمرانی شاهان سلسله‌ی قاجار، اسیر سلسله‌ای از بلاها و دشواری‌ها بوده است. درست در زمانی که ملل غربی با خیزی بلند به سوی قله‌های پیشرفت اقتصادی و توسعه‌ی سیاسی گام برمی‌داشتند، فرهنگ و تمدن ایرانی، به سرعت در سراشیبی تباهی روان بود. البته در این میان بارقه‌هایی از امید نیز وجود داشت. هر از گاه مردان و زنانی فاضل و روشن‌اندیش یافت می‌شدند و با نقد مناسبات حاکم بر جامعه‌ی ایران آوای تجددخواهی سر می‌دادند. با این حال، چشم‌انداز کلی ایران، همچون بسیاری از همسایگانش، نویدبخش نمی‌نمود.

امروزه، با نگاه به گذشته‌ی خود، ناگزیر از فهم عللی هستیم که ما را از مسیر پیشرفت و ترقی بازداشتند. در همین راستا، نخستین گام شناخت تحولات جامعه‌ی ایرانی در طول زمان است. در این میان، مطالعه‌ی متون به‌جامانده از گذشته می‌تواند ثمربخش و راهگشا باشد. به همین بهانه، مایلیم از شما دعوت کنیم تا شنونده‌ی نسخه‌ی صوتی کتابی نام‌آشنا باشید: سرگذشت حاجی بابای اصفهانی (The Adventures Of Hajji Baba Of Ispahan)، نوشته‌ی جیمز موریه.

اثر نامبرده را با کمی اغماض می‌توان یک رمان نامید؛ چرا که حوادث روایت‌شده در آن بیش از هر چیز برگرفته از تخیل نویسنده‌اند. با این حال، با آغاز مطالعه‌ی کتاب، به سرعت درخواهیم یافت که هم داستان و هم شخصیت‌های آن، از واقعیات جاری در ایرانِ زمان قاجار اقتباس شده‌اند.

در کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی به داستان مردی جوان از طبقه‌ی عوامِ اصفهان گوش خواهید سپرد که بر اثر حوادثی اجتناب‌ناپذیر، به خدمت تاجری ترک درمی‌آید و اندک زمانی پس از آن، به یاری قضا و قدر، به دربار شاه قاجار راه پیدا می‌کند و این‌چنین، خود را در معرض انواع خدعه‌ها و دسیسه‌ها می‌بیند. قدر و اهمیت کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی، نخست در گزارش انتقادی‌‌اش از وضعیت سیاسی – اجتماعی ایران در عهد قاجار، و دوم، در اهمیت ترجمه‌ی آن بر تحولات نثر معاصر فارسی است.

سخن را به درازا نکشانیم: اگر می‌پندارید که امروزه خواندن متونی چون سرگذشت حاجی بابای اصفهانی عاری از جذابیت به نظر می‌رسد، یقین داشته باشید که در اشتباه هستید!

کتاب صوتی سرگذشت حاجی بابای اصفهانی مناسب چه کسانی است؟

کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی را به دو گروه از مخاطبین پیشنهاد می‌کنیم: نخست، دوست‌داران داستان‌های برخوردار از تم اجتماعی، و دوم، علاقه‌مندان به آشنایی بیشتر با سیر تحول نثر معاصر فارسی.

با جیمز موریه بیشتر آشنا شویم

جیمز موریه (James Justinian Morier) سیاستمدار و نویسنده‌ی اهل بریتانیا بود که در قرن نوزدهم می‌زیست. او در دوران حکومت فتحعلی‌شاه از سوی دولت انگلستان مسئول امور سیاسی این کشور در ایران شد. موریه پس از بازگشت به وطن، شناخت خود از جامعه‌ی ایرانی را در قالب نوشته‌هایی داستان‌گونه، به مخاطبین انگلیسی‌زبان عرضه داشت. مهم‌ترینِ این نوشته‌ها کتابی است موسوم به «سرگذشت حاجی بابای اصفهانی».

در بخشی از کتاب صوتی سرگذشت حاجی بابای اصفهانی می‌شنویم

تقسیم اسرا از یک جهت به خیر ما واقع شد، که من و عثمان آقا با هم به حصه‌ی ترکمانی دیوپیکر افتادیم که ذکر خیرش رفت. اسم این مرد ارسلان سلطان و سردار اولین قبیله بود که در فرود آمدن از کوه بدان رسیدیم. چادرهای آن قبیله در سایه‌ی دره‌ی عمیق، بر کنار آب روان، از کوه‌های اطراف، آب‌ها بدان‌جا ریزان، سراپا چراگاه از گاو و گوسفند مالامال بود. ما در آنجا ماندیم و سایر هم‌دردان و همراهان را دوردست‌تر از ما در میان قبایل پراکنده ساختند. چون چشم خیمگیان قبیله از دور به افتاد، با آوازهای بلند شادی و خرمی به خیرباد قدم اسیرآوران و تماشای اسیران از خیمه‌ها بیرون تاختند و سگان پرپشم و پیله از دیدن ما بیگانگان به پارس و هجوم پرداختند. چنان‌که کم مانده بود ما را پاره‌پاره سازند…
فهرست مطالب کتاب صوتی۲۱ دقیقهقسمت بیست و یکم۱۹ دقیقهقسمت بیست و دوم۳۰ دقیقهقسمت بیست و سوم۲۲ دقیقهقسمت بیست و چهارم۱۹ دقیقهقسمت بیست و پنجم۳۶ دقیقهقسمت بیست و ششم۲۷ دقیقهقسمت بیست و هفتم۳۳ دقیقهقسمت بیست و هشتم۲۴ دقیقهقسمت بیست و نهم۲۶ دقیقهقسمت سی و چهارم۲۷ دقیقهقسمت سی و پنجم۳۰ دقیقهقسمت سی و هفتم۳۱ دقیقهقسمت سی و هشتمادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی سرگذشت حاجی بابای اصفهانی | جیمز موریه | آوانامه