دسته‌بندی نشده · جولای 7, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: نوری بیلگه جیلان | مازیار فکری ارشاد | انتشارات جیحون



معرفی کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: نوری بیلگه جیلانکتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: نوری بیلگه جیلان جلد اول از این مجموعه ارزشمند است که توسط مازیار فکری ارشاد تالیف شده و شما را با یکی از کارگردانان صاحب سبک قرن حاضر آشنا می‌کند.

درباره کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: نوری بیلگه جیلان

نوری بیلگه جیلان (1959) کارگردان و تهیه‌کننده معروف اهل ترکیه است. او تا امروز دوبار جایزه بزرگ جشنواره کن، یک نخل طلا، جایزه FIBRESCI، افتخار بهترین فیلم بالکان و جایزه ویژه شیکاگو را به خانه برده و در میان کارگردانان صاحب سبک سینما قرار دارد. اما با وجود این موفقیت گسترده در میان منتقدین و صاحب نظران، نام جیلان برای تماشاچیان بسیاری (حتی در کشور همسایه، ایران) ناشناخته است و به این دلیل باید قدردان آثاری مانند کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: نوری بیلگه جیلان از مازیار فکری ارشاد بود.

صرف‌نظر از عواملی که سلیقه مخاطب عام سینما را شکل می‌دهند، مهم‌ترین دلیل این گمنامی را باید در سبک خاص فیلمسازی جیلان جستجو کرد. نوری بیلگه جیلان در جمع کارگردانانی قرار دارد که آثار خود را برای مخاطبانی خاص می‌سازد و ترسی از همراه نشدن اکثریت ندارد. توجه ویژه او در انتخاب سوژه، تضادها و چالش‌های عمیقی است که مردم ترکیه با آن‌ها مواجهه‌اند. همانطور که مازیار فکری ارشاد در کتاب صوتی مازیار فکری ارشاد توضیح می‌دهد، شهری و روستایی، زن و مرد، پیر و جوان و تحصیل کرده و بی سواد همه به یک اندازه در آثار این کارگردان تحسین‌شده سهم دارند و این موضوع فیلم‌های جیلان را بیش از پیش به زندگی روزمره نزدیک می‌کند.

از طرف دیگر حضور پررنگ طبیعت به عنوان راوی، تفاوت‌های اقتصادی و فرهنگی و پرسش‌های عمیق درباره زندگی عواملی هستند که سینمای او را برای مخاطبانی از قشرهای متفاوت ملموس و قابل درک می‌سازند. نوری بیلگه جیلان که خود از طرفداران افراد صاحب سبکی مانند تارکوفسکی، برگمان و کیارستمی بوده، با تاثیرپذیری از آ‌ن‌ها موفق شده نگاه خاص خود برای تماشای جهان را پیدا کند. فیلم‌های ساخته‌ی او در موضوع، فیلمبرداری و حتی جغرافیایی که برای به تصویر کشیدن داستان‌هایش برمی‌گزیند دارای امضا هستند، به گونه‌ای که تنها تماشای یک صحنه از فیلم‌های نوری بیلگه جیلان برای شناسایی کار او کافی است.

نکته جالبی که در سابقه او به چشم می‌خورد تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی شیمی است. اگر همه چیز طبق پیش‌بینی‌های خانواده نوری بیلگه جیلان پیش می‌رفت، احتمالا جایگاه امروز او در نه در پشت دوربین، بلکه آزمایشگاه بود. خوشبختانه برای ما، تجربه دانشگاه او را به سمت عکاسی و درنهایت فیلمسازی سوق داد تا امروز چیزی را که با اسم سینمای نوری بیلگه جیلان می‌شناسیم داشته باشیم و برای ساعاتی، دنیا را از نگاهی مالیخولیایی، عمیق و پرسشگرانه‌ی او ببینیم.

کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: نوری بیلگه جیلان مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث تفسیری و نظری در حوزه‌ی سینما، مخاطبین اصلی این کتاب صوتی‌اند.

در بخشی از کتاب سینماگران قرن بیست و یک: نوری بیلگه جیلان می‌شنویم

ابرهای ماه می‌ در کنار جوایز متعدد و توجهی که در محافل جهانی به خود جلب کرد به لحاظ مضمون و وجوه تماتیک نیز از آثار مهم نوری بیلگه جیلان به شمار می‌رود. فیلم بنیان‌های نظری سینمای جیلان را که در نخستین فیلمش «قصبه» طرح شده بود تثبیت می‌کند. علاوه بر آن می‌توان ابرهای ماه می‌ را پلی میان قصبه و سومین فیلم جیلان، یعنی «فاصله» دانست. این سه فیلم در روندی تداومی سه‌گانه خودنگاری‌های شخصی فیلمساز را تشکیل می‌دهند. ابرهای ماه می‌را می‌توان نوعی فیلم تجربی-واکنشی دانست. انگار که فیلمساز به نخستین فیلم خود پاسخی داده باشد و وجه دیگری از مباحث مطرح شده در آن را بازتولید کند.
فهرست مطالب کتاب صوتی۲۱ دقیقهروزی روزگاری در آناتولی۲۹ دقیقهدرخت گلابی وحشی۲۶ دقیقهمقاله‌ها – جست‌وجوی نگره‌ی مولف در سینمای نوری بیلگه جیلان۴۰ دقیقهزنان در سینمای نوری بیلگه جیلان۱۸ دقیقهتصویر وضعیت بشری در سینمای نوری بیلگه جیلان۲۶ دقیقهچگونه می‌توانم فردیت خودم را حفظ کنم؟ادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: نوری بیلگه جیلان | مازیار فکری ارشاد | انتشارات جیحون