دسته‌بندی نشده · مارس 10, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگی | آن تایلر | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگیرمانی لطیف دربارهٔ خانواده و اهمیت آن در زندگی… آن تایلر، نویسندهٔ برندهٔ جایزهٔ پولیتزر در کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگی که یکی از پرفروش‌های نیویورک‌تایمز است، داستان سه خواهر و برادری را روایت می‌کند که تجربهٔ دردناکی آن‌ها را به هم نزدیک کرده است. این رمان جذاب موفق به دریافت جایزهٔ پن فاکنر و جایزه کتاب سال آمریکا شد.

درباره کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگی:

یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین موضوعاتی که در رمان‌های مدرن به آن‌ها اشاره می‌شود، خانواده، روابط خواهر و برادری و چالش‌هایی است که در این باره وجود دارد. آن تایلر نیز جزو نویسندگانی است که با نوشتن کتاب شام در رستوران دلتنگی (Dinner at the Homesick Restaurant) دست به چنین کاری زده است.

نویسنده که خود این کتاب را بهترین اثر خود می‌داند، به بررسی و تحلیل چالش‌های به‌ظاهر ساده‌ای پرداخته که ممکن است در زندگی روزمره هرکسی پیش بیاید. اما همین چالش‌ها می‌توانند درونیات شخصیت‌ها را به‌روشنی آشکار کنند. تایلر در اکثر آثار خود سعی کرده برخلاف جریان آب شنا کند و سنت‌های داستان‌نویسی کلاسیک را با حذف ضدقهرمان یا شخصیت منفی در هم بکشند.

تایلر عقیده دارد هیچ انسان خوب یا بدی در دنیا وجود ندارد و این تفاوت درونی و ذاتی بین انسان‌ها است که آن‌ها را نسبت به یکدیگر متمایز می‌کند. داستان کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگی درمورد زندگی سه خواهر و برادر با نام‌های «کودی»، «ازرا» و «جنی» است. پدر آن‌ها در کودکی خانه را ترک کرد و بعد از آن مادرشان سرپرستی آن‌‌ها را بر عهده گرفت.

با شنیدن این کتاب به این درک مهم می‌رسید که چگونه یک تجربهٔ مشترک می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر روی اعضای یک خانواده بگذارد. به طور مثال ازرا تمام تلاشش را می‌کند تا خانواده را حتی برای یک شب در یک جا جمع کنند تا بتوانند یک وعدهٔ غذایی را در کنار هم بگذرانند. اما این کار به نظر دشوارتر از این به نظر می‌رسد و انگار که این خانوادهٔ پرچالش نمی‌توانند حتی یک وعدهٔ غذایی را بدون درگیری با یکدیگر بگذرانند.

این خواهر و برادر در آرزوی تجربهٔ داشتن یک خانوادهٔ کامل و عالی تمام تلاششان را می‌کنند. اما حالا که شرایط غم‌باری به سراغشان آمده، این خواستهٔ مشترک بدون هیچ تلاشی برایشان میسر می‌گردد.

نکوداشت‌های کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگی:

– کتاب شام در رستوران دلتنگی از نظر جذابیت به سطح جدیدی از قدرت رسیده است. (جان آپدایک – نویسنده آمریکایی)
– شگفت‌انگیز، طنزآمیز و پر از عشق. (مجله کاسموپولیتن)
– زیبا … طنزآمیز، کوبنده و یک سرگرمی فوق‌العاده. (نیویورک‌تایمز – روزنامهٔ آمریکایی)
– کتابی که هرکسی با هر سطح سوادی باید آن را بخواند. (بوستون گلوب – روزنامه آمریکایی)
– آن تایلر مطمئناً یکی از راضی‌کننده‌ترین رمان‌نویس‌هایی است که امروز در آمریکا کار می‌کند. (روزنامهٔ شیکاگو تریبون)
– رمان‌نویسی که می‌داند داستان درست چیست … تایلر نه‌تنها یک نویسنده خوب و باهوش است، بلکه یک نویسنده دانا نیز هست. (هفته‌نامهٔ نیوزویک)

جوایز و افتخارات کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگی:

– پرفروش نیویورک‌تایمز
– برنده جایزه پولیتزر
– برنده جایزه پن فاکنر
– برنده کتاب سال آمریکا
– نامزد جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز
– نامزد جایزه حلقه منتقدان ملی کتاب
– نامزد نهایی جایزه کتاب ملی

کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگی مناسب چه کسانی است؟

اگر به رمان‌های آمریکایی با موضوعات خانوادگی و طنز علاقه دارید، شنیدن کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگی می‌تواند برایتان جذاب و لذت‌بخش باشد.

آن تایلر را بیشتر بشناسیم:

این نویسنده و منتقد ادبی آمریکایی در سال 1941 و در مینه‌سوتا به دنیا آمد. او در سال 1963 با «تقی مدرسی» نویسنده و روانپزشک ایرانی، ازدواج کرد و از او صاحب دو دختر شد. آن تایلر (Anne Tyler) تابه‌حال چندین رمان منتشر کرده که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به «شام در رستوران غربت‌زدگان»، «توریست اتفاقی» و «درس‌های تنفس» اشاره کرد.

جوایز و افتخارات آن تایلر:

– برنده جایزه جانت هایدینگر کافکا
– برنده جایزه کتاب سفیر
– برنده جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی
– برنده جایزه ساندی تایمز
– برنده جایزه من بوکر
– نامزد جایزه پولیتزر
– نامزد جایزه پن فاکنر
– نامزد جایز اورنج
– نامزد جایزهٔ بوکر

در بخشی از کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگی می‌شنویم:

کدی تال همیشه یک رفیقه داشت. یکی بعد از دیگری. همهٔ آن دخترها هم کشته مردهٔ او بودند. البته تا زمانی که برادرش ازرا را ندیده بودند. انگار ازرا چیزی داشت که دل آن‌ها را می‌برد. وقتی ازرا می‌آمد، دخترها طوری با نگاهی خیره و پراحساس مسحور او می‌شدند که انگار صدایی را می‌شنیدند که دیگران متوجهش نمی‌شدند. ازرا اصلاً متوجه این موضوع نبود، ولی کدی این را می‌فهمید.

بعد به حالتی اغراق‌آمیز آهی ازته‌دل می‌کشید و وانمود می‌کرد این موضوع برایش خنده‌دار است. اینجا بود که آن دختر خودش را جمع می‌کرد. ولی دیگر خیلی دیر شده بود و کدی به هیچ دختری فرصتی دوباره نمی‌داد. او استعداد عجیبی داشت که در مسائل عاطفی عقب‌نشینی کند. با آن چهرهٔ سرخ‌پوستی، موهای سیاه و صاف و اجزای موزون و یکدست چهره.

کدی اگر می‌خواست به‌راحتی می‌توانست به چهره‌اش حالتی سرد و بی‌روح بدهد و چهره‌اش را شبیه مانکن‌های گچی کند. هم‌زمان من زخم‌خورده جوان‌تر و رنجیدهٔ کدی با نمرهٔ ردی و با پایین‌ترین نمره در درس اخلاق، مشت‌هایش را گره می‌کرد و زوزه می‌کشید.





معرفی و دانلود کتاب صوتی شام در رستوران دلتنگی | آن تایلر | نشر ماه آوا