دسته‌بندی نشده · جولای 7, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی شکست هژمونی | ادوارد سعید | گروه فرهنگی سماوا



معرفی کتاب صوتی شکست هژمونیکتاب صوتی شکست هژمونی اثر شنیدنی از ادوارد سعید است. او در چهار مقاله ماهیت اسلام و ایران و همچنین نگاه غرب نسبت به این دو را بررسی می‌کند و قادر است حتی بعد از چندین دهه، همچنان با برداشت‌های نو مخاطبان خود را غافلگیر کند.

درباره کتاب صوتی شکست هژمونی

تقسیم‌بندی جهان به شرق و غرب، یکی از عجیب‌ترین و خام‌ترین عادات انسانی است که سعی دارد تعریفی مطلق از همه چیز ارائه دهد. این جغرافیای تخیلی کشورها را به دو بخش نابرابر و متضاد تقسیم می‌کند و در این کار از افسانه، جهل و جاه‌طلبی‌های خود کمک می‌گیرد. آنچه که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها «شرق» می‌نامند قرن‌هاست برایشان تبدیل به معمایی لاینحل شده و سعی دارند آن را کشف کنند. البته ادوارد سعید در کتاب شکست هژمونی بیان می‌کند که با استناد به تاریخ، خواسته‌ی حقیقی این گروه نه محبت و کنجکاوی، بلکه سودجویی است. و شاید به همین دلیل غرب از درک ملتی که مقابل استثمار سر خم نمی‌کند عاجز است!

در نتیجه‌ی توجه کشورهای غربی -به ویژه آمریکا- شبه علمی به نام شرق‌شناسی به وجود آمد. متخصصان این رشته گاه در قالب سیاست، روزی به اسم علم و زمان دیگر به نام هنر همواره ساکنین کشورهای شرقی جهان را به عنوان مردمی عجیب معرفی کردند. ناگفته پیداست که اندوخته این محققان چیزی جز دانشی مغرضانه نبود و اسلام که در صدر تفاوت‌های فرهنگی و دینی قرار داشت بیشتر از هر موضوع دیگر مورد سوتفاهم و کج‌فهمی قرار گرفت.

ادوارد سعید که به واسطه‌ی تجربیات زندگی کاملا از تفاوت‌های فرهنگی و سیاسی این دو فرهنگ آگاه بود، در مقالات و سخنرانی‌های متعدد شرق‌شناسی رایج را زیر سوال می‌برد. زمانی که دنیا با حیرت وقوع انقلاب اسلامی را می‌نگریست و قدرت تحلیل آن را نداشت، این محقق قادر بود آینده‌ی سیاست جهانی را پیش‌بینی کند و نظر خود را صریحا در روزنامه‌های کشور آمریکا به اشتراک می‌گذاشت. جالب است بدانید گذشت زمان درستی بینش‌های ادوارد سعید را ثابت کرد و این موضوع کتاب صوتی شکست هژمونی را به اثری شنیدنی تبدیل می‌کند.

گفتنی‌ست مقالات کتاب حاضر به ترتیب «اسلام، شرق‌شناسی و غرب: هجوم به جهل عالمانه»، «اسلام از منظر غرب»، «ایران» و «درون اسلام» نام دارند. ادوارد سعید در این مقالات ابتدا نظریات خود را درباره نظام قدرت جهانی و رابطه خاص آن با دانش بیان می‌کند و سپس به بررسی هر کدام از موضوعات مطرح شده می‌پردازد.

کتاب صوتی شکست هژمونی مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این کتاب صوتی را به افرادی که در جستجوی آثاری با محوریت رابطه ایران و آمریکا هستند پیشنهاد می‌کنیم.

با ادوارد سعید بیشتر آشنا شویم

ادوارد سعید (Edward Said) استاد دانشگاه، نویسنده و فعال سیاسی بود. او در اورشلیم به دنیا آمد و سال‌های ابتدایی زندگی‌اش را در رفت‌وآمد میان فلسطین و مصر گذراند. آن‌ها در نهایت به مصر کوچانده شدند و ادوارد دوران تحصیلش را در مدارس بریتانیایی گذراند. او که به واسطه پدر آمریکایی خود از شهروندی این کشور برخوردار بود، در دانشگاه‌های پرینستون و هاروارد تحصیل کرده و مدرک دکترای ادبیات انگلیسی را به دست آورد.

ادوارد سعید در کنار فعالیت علمی، ‌از مدافعان کشور مستقل و آزاد فلسطین بود و به دلیل هواداری از حقوق فلسطینیان بارها مورد تهدید و آزار قرار گرفت. زمانی که سعید در سال 2003 درگذشت، نزدیک به 200 مقاله منتشر کرده و کتاب‌های متعددی را به چاپ رسانده بود که آن‌ها نیز مانند سبک زندگی منحصربه‌فردش، نماینده عقاید سیاسی انسان‌دوستانه او بودند. اگر تصمیم دارید آثار بیشتری از این نویسنده بخوانید، کتاب «نقش روشنفکر»، «روز بازپسین دولت‌های سرکش» و «شرق‌شناسی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی شکست هژمونی می‌شنویم

برای بیشتر آمریکایی‌ها شاخه‌ای از دستگاه فرهنگی که اسلام را به آن‌ها معرفی کرده است شامل شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، روزنامه‌ها، و مجلاتی است که به‌طور گسترده‌ای توزیع می‌شوند. می‌توان در این میان به نقشی که سینما ایفا می‌کند نیز اشاره کرد، اگرچه تنها در حدی باشد که تماشای تاریخ و سرزمین‌های دوردست به تاریخ و سرزمین خودمان معنا می‌بخشد. می‌توان گفت که چنین تمرکز قدرتمندی از رسانه‌های جمعی تصویر خاصی از اسلام ارائه می‌دهد.

بررسی میزان شگرف مطالبی که بر اثر اشغال سفارت آمریکا در تهران در چهارم نوامبر 1979 [13 آبان 1358] تولید ‌شدند چند نکته را روشن می‌کند. نخست اینکه به نظر می‌رسید «ما» در بن‌بست قرار گرفته‌ایم و همراه با «ما» نظم عادی، دموکراتیک، و منطقی امور. در بیرون، این «اسلام» در حالت کلی بود که، غرق در جنون خودانگیخته خویش، در ایرانی نمود پیدا کرده بود که دچار آشفتگی نگران‌کننده‌ای بود. «ایدئولوژی شهادت» عنوانی بود که در کادری بزرگ درباره اسلام شیعی ایران در شماره بیست‌وششم نوامبر 1979 [5 آذر 1358] مجله تایم اعلام شده بود.





معرفی و دانلود کتاب صوتی شکست هژمونی | ادوارد سعید | گروه فرهنگی سماوا