دسته‌بندی نشده · می 21, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی عشق و آگوستین قدیس | هانا آرنت | شرکت توسعه محتوای لحن دیگر



معرفی کتاب صوتی عشق و آگوستین قدیسهانا آرنت یکی از مهم‌ترین اندیشمندان سده‌ی بیستم بود. کتاب صوتی عشق و آگوستین قدیس نخستین اثر مهمی بود که از او به انتشار رسید. آرنت در این کتاب کوچک، از مجرای بازخوانی آرای آگوستین قدیس، مفهوم عشق و جایگاه آن را در الهیات مسیحی بررسی نموده است.

درباره کتاب صوتی عشق و آگوستین قدیس:

«همسایه‌ات را همچون خویشتن، دوست بدار.» این حُکمی‌ست که در سراسر متنِ عهد جدید (کتاب مقدس مسیحیان) طنین‌انداز است. به نحوی که می‌توان آن را پایه و اساس الهیات مسیحی انگارید. در همین راستا، متفکر برجسته‌ای چون لویناس، اهمیت کتاب مقدس را بیش از هر چیز ناشی از همین تأکید آن بر دیگردوستی می‌دانست. لویناس باور داشت که مفهوم «دیگری» (که از قضا ذهن بسیاری از نامی‌ترین فیلسوفان معاصر را به خود مشغول داشته)، اساساً مفهومی یهودی – مسیحی‌ست.

البته ادعای لویناس جای اما و اگر دارد؛ اما این واقعیتی محرز و مسلم است که اخلاق و الهیات مسیحی به طور بنیادین معطوف به دیگری‌ست، و نه به خود. به همین خاطر نیز، «عشق» خواه‌‌ یا ناخواه موضوع عمده‌ی آن است. چرا که عشق، بیش از تمام دیگر عواطف و حالات بشری، راجع و جهت‌گرفته به سمت دیگری است. حتی بالاتر از آن، عشق تأیید و تصدیقِ بلاواسطه‌ی دیگری‌ست. بنابراین پیداست که هر نوع پژوهشی در تاریخ تفکر مسیحی، نوعی پژوهش در تاریخ اندیشه در بابِ «عشق» و «دیگری» نیز به شمار می‌رود. کتاب عشق و آگوستین قدیس (Love and Saint Augustine) از هانا آرنت (Hannah Arendt) نمونه‌ی درخشانی از این دست پژوهش‌هاست.

در نگاه نخست، چنین به نظر می‌رسد که آرنت در اثر نامبرده، رد مفهوم عشق را در اندیشه‌ی آگوستین، الهی‌دانِ برجسته‌ی مسیحی، پی گرفته است. اما اندکی تأمل دقیق‌تر در این کتاب، بر ما روشن می‌سازد که هدف آرنت نه پرداختن به اندیشه‌ی آگوستین به طور خاص، بلکه بازخوانی پاره‌ای از مهم‌ترین ایده‌های مسیحی به طور عام بوده است.

کتاب عشق و آگوستین قدیس از بسیاری جهات یکی از درخشان‌ترین آثار فلسفی قرن بیستم است: این کتاب محصول قلم متفکری‌ست که دامنه‌ی تأثیرگذاری آثارش بسیار وسیع و چندجانبه بوده است. همچنین باید گفت که موضوع اثر (مفهوم عشق و دیگردوستی) در زمانه‌ی ما که زمانه‌ی نفرت و اشتقاق به نظر می‌رسد، بسی مهم و حیاتی‌ست.

از دیگر نکاتی که بر جذابیت کتاب عشق و آگوستین قدیس می‌افزاید آن است که این اثر در واقع نسخه‌ی بازبینی‌شده‌ی رساله‌ی دکتری آرنت بوده که زیر نظر مارتین هایدگر، فیلسوف برجسته‌ی اهل آلمان تحریر گشته. پس عشق و آگوستین قدیس، از منظری، اثری‌ست متعلق به سنت پردامنه‌ی اگزیستانسیال.

در پایان بد نیست نکته‌ای دیگر را نیز خاطرنشان کنیم: هانا آرنت بیش و پیش از هر چیز فیلسوف و نظریه‌پرداز سیاسی بود. برجسته‌ترین نوشته‌های او، از جمله کتاب‌های «آیشمن در اورشلیم» و «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» آثاری تماماً سیاسی – اجتماعی‌اند. او حتی از فیلسوف خواندن خود ابا داشت، و «نظریه‌پرداز سیاسی» را عنوانی مناسب‌تر برای توصیف خویش می‌دانست. پس باید توجه داشت که موضوعات اگزیستانسیالیستی و الهیاتی دغدغه‌ی خاطر اصلی وی نبوده‌‌اند. با این حال، چنانکه خواهید دید، او در این عرصه‌ها نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته است.

کتاب صوتی عشق و آگوستین قدیس مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث فلسفی و الهیاتی مخاطبین اصلی کتاب عشق و آگوستین قدیس هستند.

با هانا آرنت بیشتر آشنا شویم:

هانا آرنت فیلسوف و تاریخ‌نگار اهل آلمان و خالق آثار مهمی چون «حیات ذهن»، «وضع بشر» و «اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی» بود. آرنت در سال 1906 دیده به جهان گشود و به تاریخ 4 دسامبر 1975 از دنیا رفت. او شاگرد مارتین هایدگر، فیلسوف مهم آلمانی و مؤلف کتاب سترگ «هستی و زمان» بود. البته بعدها رابطه‌ی آرنت و استاد به دلایلی چند، مخدوش گشت. با این حال آرنت تا پایان عمر سایه‌ی سنگین اندیشه‌ی هایدگر را بر کار خود احساس می‌کرد. زندگی هانا آرنت فرازونشیب‌های بسیار داشت اما سرانجام این متفکر برجسته آلمانی در سال 1975 بر اثر حمله قلبی درگذشت و آخرین کتاب خود را نیمه‌کاره گذاشت.

در بخشی از کتاب صوتی عشق و آگوستین قدیس می‌شنویم:

فارغ از اینکه او تا چه حد به مسیحی مؤمن و معتقدی بدل شد و با مطالعه‌ی نامه‌های پولس قدیس، مزامیر، اناجیل و نامه‌های یوحنای قدیس تا چه حد عمیقاً در مسائل درونی مسیحیت غوطه‌ور شد، هرگز به کلی انگیزه‌ی پرسشگری فلسفی را از دست نداد. آگوستین هرگز این انگیزه را از تفکرش نزدود. معنایی که این امر برای تفسیر دارد امکان ردیابی مقاصد بنیادین گوناگون است، مستقل از تحولاتی که آن‌ها را به جاهای گوناگون می‌کشانند. این امر را فقط در تحلیل انضمامی‌مان می‌شود اثبات کرد.

این به آن معناست که ممکن است ببینیم که چگونه این ریشه‌های نوافلاطونی، هرچند به وجهی نهان، در هر مجموعه‌ای از مسائل مسیحی فعال می‌مانند و آن‌ها را از منظری صرفاً مسیحی دستخوش تحولی خاص و حتی پنهان می‌کنند.





معرفی و دانلود کتاب صوتی عشق و آگوستین قدیس | هانا آرنت | شرکت توسعه محتوای لحن دیگر