دسته‌بندی نشده · مارس 16, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی مادام بواری | گوستاو فلوبر | آوانامه



معرفی کتاب صوتی مادام بواریکتاب صوتی مادام بواری شاهکاری مسلم از ادبیات کلاسیک فرانسه است. گوستاو فلوبر با خلق کاراکتر اما بواری و نقل عاقبت دهشتناک بلندپروازی‌ها و جسارت‌های او، برای همیشه نام خود را در تاریخِ رمان جاودانه ساخت. اکنون مفتخریم که نسخه‌ی شنیداری این اثر بی‌همتا را با خوانش سحر بیرانوند خدمت شما تقدیم کنیم.

درباره کتاب صوتی مادام بواری:

گوستاو فلوبر (Gustave Flaubert) در نامه‌ای به یکی از دوستان خود چنین می‌نویسد: «تنها راه تحمل رنج هستی غرقه گشتن در ادبیات است؛ چونان که در عیشی مدام.» زندگی این نابغه‌ی بی‌بدیل ادبیات فرانسه، خود گویای آن است که وی به راستی مغروق دریای ادبیات بوده است. چنانکه همه چیز- آری، مطلقاً همه چیز، از جمله خود زندگی- را به سان مصالح خامی می‌دیده که برای نوشتن در اختیار داشته. پس عجیب نیست که در نامه‌ای دیگر در وصف خود می‌گوید: «من انسان نیستم. من ماشین/قلمم.»

این انسانی که خوش داشت خود را ماشین/قلم بداند، اغلبْ همه‌ی نیروی خود را در طول روز صرف هنرش که همانا نوشتن بود می‌کرد، و در این کار چنان همتی از خود نشان می‌داد که مایه‌ی شگفتی و بعضاً اعتراض دیگران می‌شد. واقع آن است که فلوبر یک کمال‌گرای افراطی بود. گاه می‌شد که هفته‌های متمادی را صرف نوشتن فقط و فقط یک پاراگراف می‌کرد؛ یا یک یا دو ماه را به نوشتن تنها یک صفحه اختصاص می‌داد. شاید در نظر ما که انسانیم و نه ماشین و قلم، این میزان از وسواس به خرج دادن، بیمارگونه باشد. در حقیقت اما از پسِ همین تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و وسواس‌‌های جنون‌آمیز است که اثری چون مادام بواری (Madame Bovary) خلق می‌شود: شاهکاری بی‌بدیل که چون تاجی بر تارک ادبیات کلاسیک فرانسه می‌درخشد.

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده‌ی نامدار اهل پرو، یکی از بزرگ‌ترین شیفتگان گوستاو فلوبر است. او در کتاب «عیش مدام» که اثری‌ست درباره‌ی فلوبر، از مادام بواری به عنوان نخستین «رمان مدرن» نام برده و برای اثبات نظر خود دلایلی چند را نیز برشمرده که ما در ادامه به طور مختصر به سه تا از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

یک:
در مادام بواری، فلوبر برای نخستین بار در تاریخ ادبیات داستانی، از لحن پرشور و احساسات‌زده‌ و آنچه اصطلاحاً «زیبانویسی» گفته می‌شود فاصله می‌گیرد، و می‌کوشد تا آنجا که ممکن است به زبانی شفاف و خالی از بارِ عاطفی نزدیک شود؛ امری که بر نویسندگان نسل‌های آتی، از جمله همینگوی، استاین و البته خود یوسا تأثیری به‌سزا می‌گذارد.

دو:
در مادام بواری، برای اولین بار، ادبیات به روح عصر مدرن که همانا روح علم و منطق است، نزدیک می‌شود. داستان مادام بواری از حیث موضوع و درونمایه بی‌شباهت به بزرگ‌ترین تراژدی‌های باستانی نیست؛ این داستانِ باشکوه اما با لحنی چنان خشک و نثری چنان بی‌طرف و خنثی روایت می‌شود که مخاطب احساس می‌کند در حال خواندن گزارشی در باب پدیده‌ای علمی‌ست. این تعارض جذاب را بعدها در کار کافکا نیز می‌بینیم.

سه:
در مادام بواری، برای نخستین بار مرزی قاطع میان ادبیات و زیبایی‌شناسی از یک‌سو، و اخلاق و اخلاقیات در سوی دیگر کشیده می‌شود. فلوبر در جایی از آرزوی «نوشتن رمانی درباره‌ی هیچ… رمانی استوار بر هیچ‌چیز جز خودش» سخن می‌گوید. به تعبیر یوسا، این جمله دلالت بر آن دارد که به زعم گوستاو فلوبر، ادبیات «درباره‌‌ی» این یا آن چیز نیست؛ بلکه خودْ یک تجربه‌ی خاص، یک ساحتِ مستقل و یک دنیای قائم‌به‌ذات است. این حکم، چنان‌که می‌دانیم، بیانگر نگرشی مدرن به ادبیات است که با فلوبر و کتاب مادام بواری آغاز گشته است.

در پایان بد نیست چند خطی نیز در باب طرح داستانی مادام بواری بگوییم:

این رمان درباره‌ی زنی بلندپرواز به نام اما بواری‌ است که امیال وحشیانه‌ی جنسی – عاطفی‌ خود را بی‌هیچ پروایی بالفعل می‌سازد و با خیانت‌های عدیده‌ی خود به همسرش، حرمت کانون خانواده و قوانین مقدس مذهب را لکه‌دار می‌کند. فلوبر داستان زندگی اما را از دوران نوجوانی او تا زمان مرگ دردناکش حکایت می‌کند، و سیر بدل شدن وی از دختری ساده و روستایی به زنی سودایی را به زیبایی به تصویر می‌کشد. کتاب مادام بواری، در یک کلام، داستان شوریدن میل بر اخلاق، یا به تعبیر فرویدی، لذت بر واقعیت است؛ حکایتی فراموش‌نشدنی از نیروی ویرانگر شهوت و زیبایی‌پرستی…

اقتباس‌های سینمایی از کتاب صوتی مادام بواری:

– مادام بواری (1949) ساخت کشور آمریکا، به کارگردانی وینسنت مینلی و با حضور بازیگرانی همچون: جنیفر جونز و جیمز میسون.
– مادام بواری (1991) ساخت کشور فرانسه به کارگردانی کلود شابرول بوده و از بازیگران این اثر می‌توان به ایزابل هوپر و دومینیک زاردی اشاره کرد.
– مادام بواری (2014) ساخت مشترک کشورهای آلمان، بلژیک و آمریکا. به کارگردانی سوفی بارت و بازی ازرا میلر و لورا کارمایکل.

افتخارات کتاب صوتی مادام بواری:

– از پرفروش‌ترین آثار کلاسیک ادبیات جهان
– از برترین آثار تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ

نکوداشت‌های کتاب صوتی مادام بواری:

– شاهکار گوستاو فلوبر. (Barnes & Noble)
– فلوبر قادر است به وسیله‌ی کلمات، در دل صفحات بی‌جان کاغذ، زندگی خلق کند! (New York Times)

کتاب صوتی مادام بواری مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک و دوست‌داران داستان‌های عاشقانه مادام بواری را اثری باب طبع خود خواهند یافت.

با گوستاو فلوبر بیشتر آشنا شویم:

گوستاو فلوبر یکی از برترین نویسندگان تاریخ ادبیات فرانسه است. او به سال 1821 در شهر روآن به دنیا آمد و در سال 1885 چشم از جهان فرو بست. پدر فلوبر جراحی مشهور در نرماندی بود. خود او اما از همان جوانی شیفته‌ی ادبیات بود و با اشتیاق به مطالعه‌ی آثار بزرگان می‌نشست. فلوبر 18 ساله بود که برای تحصیل حقوق به پاریس رفت. اما پایتختِ فرانسه را چندان خوش نیافت و خیلی زود هوای زادگاه در سرش زنده شد. پس از مرگ پدر، درس را رها کرد و به خانه‌ی پدری در کرواسه رفت و از آن پس زندگی خود را وقف نوشتن و البته، سفر کردن به نقاط گوناگون جهان کرد.

از آثار اوست: «مادام بواری»، «تربیت احساسات»، «سالامبو» و «سه قصه».

در بخشی از کتاب صوتی مادام بواری می‌شنویم:

به تصور اینکه مکلف است به سبب وضع اندوه‌بار روحی پزشک، تا جای ممکن با ادب و احترام بیشتری با وی رفتار کند، از او خواهش کرد که هیچ‌وقت سرش را لخت نگذارد و مثل اینکه شارل بیمار است، آهسته با او حرف می‌زد و حتی وانمود می‌کرد به اینکه چون غذاهای سبک‌تری مثل سرشیر و کمپوت گلابی مخصوص او تهیه نکرده‌اند، عصبانی است.

برای او داستان‌ها حکایت کرد که یک بار شارل بدون توجه خندید: اما همین که خاطره‌ی زنش به یادش آمد، قیافه‌اش درهم رفت. قهوه آوردند و او دیگر در آن باره فکر نکرد. به تدریج که به زندگی تجرد خو می‌گرفت، کمتر به مرگ همسرش می‌اندیشید. دیری نگذشت که لذت تازه‌ی استقلال، تنهایی را برای او بیشتر قابل تحمل کرد. اکنون می‌توانست ساعات غذای خود را تغییر دهد و بدون اینکه به کسی بازخواست پس بدهد به خانه برگردد یا از خانه خارج شود و وقتی خسته است دراز به دراز روی تخت بیفتد.





معرفی و دانلود کتاب صوتی مادام بواری | گوستاو فلوبر | آوانامه