دسته‌بندی نشده · می 24, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی معمای توسعه: تجربه ماهاتیر و مالزی | علی اشرف افخمی



معرفی کتاب صوتی معمای توسعه: تجربه ماهاتیر و مالزیعلی اشرف افخمی در کتاب صوتی معمای توسعه تجربه‌ی بازدید خویش از مالزی را دستمایه‌ی پژوهشی در ساختارهای سیاسی و اقتصادی این کشور قرار داده و از این طریق اثری آموزنده در حیطه‌ی اقتصاد و سیاست به رشته‌ی تحریر درآورده. گفتنی‌ست که تمرکز او در این پژوهش، بیش از همه بر اقدامات سازنده‌ی ماهاتیر محمد، رهبر کاریزماتیک سرزمین مالزی، بوده است.

درباره کتاب صوتی معمای توسعه:

کشور مالزی در دوره‌ی نخست‌وزیری ماهاتیر محمد، شاهد رشد اقتصادی خیره‌کننده‌ای بود. درآمد سرانه‌ی این کشور که در اوایل دهه‌ی 80 میلادی از 1750 دلار تجاوز نمی‌کرد، در سال 2003 به بیش از 4000 دلار رسید. همزمان صادرات مالزی به کشورهای همسایه نیز جهشی عجیب داشت (از 13 میلیارد دلار به رقمی بالغ بر 122 میلیارد دلار). البته رشد مالزیِ تحتِ رهبری ماهاتیر منحصر به حیطه‌ی اقتصادی نیست. این رهبر کاریزماتیک و بادرایت، با اتخاذ سیاست‌های اعتدال‌گرایانه در داخل و خارج، زمینه‌ی توسعه‌ی فرهنگی و سیاسی را نیز برای سرزمینش فراهم ساخت.

حال، پرسش اساسی این است که راز موفقیت سیاست‌های ماهاتیر دقیقاً چه بوده است؟ علی اشرف افخمی (Ali Ashraf Afkhami) کتاب معمای توسعه: تجربه ماهاتیر و مالزی را به قصد ارائه‌ی پاسخی قابل قبول به پرسش مذکور نگاشته است. او در این اثر آموزنده با بررسی مستندات تاریخی و داده‌های آماری، عوامل تسریع توسعه‌ی کشورهای جهان سومی‌ای چون مالزی را برشمرده است.

در کتاب معمای توسعه به شدت بر نقش اقدامات ماهاتیر در پیشرفت‌های اخیر کشور مالزی تأکید شده است. البته نگاهِ ستایشگرانه‌ی نویسنده نسبت به ماهاتیر محمد، جای نقد و پرسشگری دارد. به هر حال هیچ انسانی، خصوصاً هیچ سیاستمداری، عاری از عیب و اشکال نیست. با این همه، چنانکه گفتیم و در کتاب پیش رو نیز خواهید دید، در این واقعیت که ماهاتیر محمد از جمله رهبران شایسته‌ در تاریخ معاصر است، کمتر می‌توان اما و اگر آورد.

لازم به ذکر است که نسخه‌ی متنی کتاب معمای توسعه پیش از این توسط انتشارات کتاب نیستان به انتشار رسیده بوده است. آنچه اکنون پیش روی شماست، نسخه‌ی صوتی این اثر است که با صدای گرم حسین تسلیمی روایت شده. امید که از گوش سپردن به آن لذت ببرید و بیاموزید.

کتاب صوتی معمای توسعه مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به سه حیطه‌ی سیاست، تاریخ و اقتصاد، مخاطبین اصلی کتاب معمای توسعه از علی اشرف افخمی‌اند.

با علی اشرف افخمی‌ بیشتر آشنا شویم:

علی اشرف افخمی‌ (متولد 1329 شمسی) کارآفرین، بانکدار و سیاستمدار ایرانی است. از سوابق مدیریتی وی می‌توان به احراز سمت مدیرعاملیِ سازمان صنایع ملی ایران و معاونت وزارت کار و امور اجتماعی اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی معمای توسعه می‌شنویم:

ماهاتیر فردی بااراده و مصمم است که فرمان می‌دهد و اجرای فرمانش را تا تحقق دنبال می‌کند. روش‌های وی در انجام تصمیماتش باعث محبوبیت و موفقیت اوست. او به دولتمردی بین‌المللی با قدرت، باجاذبه و نفوذ در مردم مشهور بوده و جزو معدود سیاستمدران مالزی است که مورد قبول اغلب نژادها و مذاهب است.

زیرا برخلاف بسیاری از سیاستمدران سنتی مالزی که با قومیت‌های غیرمالایی خصومت دارند، ماهاتیر دوست آن‌ها به شمار می‌رود. وی به همان اندازه که از نژاد مالایی حمایت می‌کند، مدافع منافع چینی‌تباران و دیگر اقوام مالزیایی نیز هست، و به همین سبب مورد احترام مالایی‌ها بوده و همه او را عامل اتحاد قومیت‌های مختلف مالزی می‌دانند.
فهرست مطالب کتاب صوتیادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی معمای توسعه: تجربه ماهاتیر و مالزی | علی اشرف افخمی