دسته‌بندی نشده · آوریل 18, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی من یک شماره نیستم | کتی کیسر | آوارسا



معرفی کتاب صوتی من یک شماره نیستمکتاب صوتی من یک شماره نیستم نوشته کتی کیسر داستان زندگی دختربچه‌ای به اسم «ایرن» را تعریف می‌کند که به‌اجبار از خانواده‌اش جدا شده و در یک مدرسهٔ شبانه‌روزی نگهداری می‌شود. این کتاب که به زیبایی کودکان را با فرهنگ زندگی سرخ‌پوستی آشنا می‌کند، بعد از انتشار برنده جوایز متعددی از جمله جایزهٔ بید الماس شد.

موضوع کتاب صوتی من یک شماره نیستم چیست؟

ایرن دختری هشت‌ساله است که یک روز او را به همراه دو برادرش از خانواده جدا می‌کنند و آن‌ها را به مدرسهٔ شبانه‌روزی در جای دوری می‌فرستند. آن مدرسه توسط راهبه‌های سخت‌گیر و به روش‌های سرکوبگرانه و توهین‌آمیز اداره می‌شود که به‌جای نام بچه‌ها آن‌ها را با شماره‌های خاصی صدا می‌کنند.

ایرن در آن مدرسه روزهای سختی را می‌گذراند و بعد از اینکه موهای بلند و مشکی‌اش را کوتاه می‌کنند، بسیار غمگین‌تر از همیشه می‌شود. او که به‌خاطر هر چیز کوچکی توسط آن‌ها تنبیه می‌شد، مدام نام خود را در ذهنش مرور می‌کرد تا هیچ‌وقت فراموش نکند کیست و از چه جایی آمده است. تا زمانی که برای تعطیلات تابستان به خانه می‌رود و از پدر و مادرش می‌خواهد که دیگر هیچ‌وقت او را به آنجا نفرستند.

جنی کی دوپویس (Jenny Kay Dupuis) کتاب من یک شماره نیستم (I Am Not a Number) را با همکاری کتی کیسر بر اساس وقایع واقعی زندگی مادربزرگش نوشت. او با نوشتن این داستان سعی دارد تا به کودکان در مورد مفهوم ظلم و مقابله با آن آموزش دهد. کودکان با شنیدن این داستان یاد می‌گیرند هیچ‌وقت نباید تسلیم شرایط شوند و هرگاه احساس کردند به آن‌ها ظلم می‌شود، با شرایط مقابله کنند.

نکوداشت‌های کتاب صوتی من یک شماره نیستم:

– کتاب‌هایی مانند من یک عدد نیستم باید در مدارس کانادا و ایالات متحده تدریس شوند. (دبی ریس)

– نگاهی اجمالی به یک بی‌عدالتی نه‌چندان طولانی در گذشته. (Kirkus Reviews – مجله نقد و بررسی کتاب آمریکایی)

– نکته قابل‌توجه توانایی نویسنده در به‌تصویرکشیدن محیط ویران‌کننده‌ای است که ایرن در آن زندگی می‌کرد. (Resource Links)

– یک ابزار آموزشی قدرتمند که بخش وحشتناکی از تاریخ کانادا را به‌گونه‌ای آشکار می‌کند که کودکان بتوانند از آن بیاموزند و با آن ارتباط برقرار کنند. (Alberta Native News)

– داستانی به‌شدت گیرا … من نمی‌توانم به‌اندازه کافی بر اهمیت وجود این کتاب‌ها در کتابخانه شما تاکید کنم. این دسته از کتاب‌ها تجربیات بسیاری از مردمان بومی (نه فقط آنهایی که در کانادا هستند) را منعکس می‌کنند. (وبلاگ At Home Librarian)

– برای هرکسی که به دنبال کتابی برای آموزش کودکان در مورد تاریخچه مدارس شبانه‌روزی است، کتاب من یک عدد نیستم بدون تردید یک ابزار آموزشی بسیار قدرتمند تاریخی است. (Anishinabek News)

جوایز و افتخارات کتاب صوتی من یک شماره نیستم:

– برنده جایزه بید الماس در سال 2017
– برنده جایزه سرو قرمز در سال 2018
– برنده جایزه Hackmatack در سال 2018

کتاب صوتی من یک شماره نیستم مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای کودکان 8 تا 12 سال و والدینی که قصد دارند برای بچه‌های خود قصه‌های آموزنده بگویند مناسب است.

با کتی کیسر بیشتر آشنا شویم:

این نویسنده و روان‌شناس کانادایی بیشتر داستان‌هایش را بر اساس وقایعی مثل هولوکاست نوشته است. او همچنین به غیر از نویسندگی، به کودکان درمورد هولوکاست و مسائل این‌چنینی آموزش‌هایی می‌دهد. کتاب‌های کتی کیسر (Kathy Kacer) تابه‌حال به زبان‌های زیادی ترجمه شده و جوایز متعددی دریافت کرده‌اند.

در بخشی از کتاب صوتی من یک شماره نیستم می‌شنویم:

برای آخرین بار سرم رو برگردوندم و از لابه‌­لای چشم‌­های پر از اشکم بهش خیره شدم و با خودم فکر کردم: «چطور ممکنه که خانواد­م رو فراموش کنم؟ چطور ممکنه فراموش کنم که کی بودم؟» در عین حال، چطور ممکن بود حدس بزنم که توی مدرسه‌­ی شبانه‌روزی چی انتظارم رو می­کشه؟

به مدرسه رسیدیم. یک راهبه‌­ی قد بلند به نام خواهر ماری جلوی در ورودیِ یک ساختمون عظیم آجری ایستاده بود و گفت: «دخترا، دنبال من بیاین. پسرا، شما رو به یک ساختمون دیگه می‌برن.»





معرفی و دانلود کتاب صوتی من یک شماره نیستم | کتی کیسر | آوارسا