دسته‌بندی نشده · فوریه 22, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی هفت خان رستم: مجموعه داستان‌های شاهنامه – جلد یکم | محسن دامادی



معرفی کتاب صوتی هفت خان رستم: مجموعه داستان‌های شاهنامه – جلد یکمدر کتاب صوتی هفت خان رستم شنونده‌ی یکی از زیباترین قصه‌های شاهنامه‌ی ابوالقاسم فردوسی، حکیم و حماسه‌سرای بلندآوازه‌ی پارسی‌زبان خواهید بود. برگردان ابیات دشوار این کتاب به نثر امروزی، بر عهده‌ی محسن دامادی بوده است.

درباره کتاب صوتی هفت خان رستم:

شاهنامه (Shahnameh) عنوان کتابی بی‌بدیل و بی‌نظیر در زبان و ادب فارسی‌ست. عظمت این اثر که بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین و ارزنده‌ترین کارهای حماسی جهان به شمار می‌رود، با شاهکارهایی چون ایلیاد و اودیسه پهلو می‌زند. فردوسی (Ferdowsi) با سرایش کتاب شاهنامه، روایتگر تاریخ اسطوره‌ای ایران‌زمین شده و اینگونه، یادگاری بی‌مرگ و بی‌زمان برای تمام فارسی‌زبانان پس از خود به جا گذاشته است.

تردیدی نیست که هر یک از ما ایرانی‌ها، به سهم خود مدیون حکیم طوس و اثر پرآوازه‌اش هستیم و خواندن شاهنامه و دقیق شدن در آن، حداقلْ کاری است که می‌توانیم برای ادای دین خود به فردوسی انجام دهیم. این امر البته برای همگان به یک اندازه ساده نیست. به هر حال سده‌ها از سروده شدن شاهنامه می‌گذرد، و طبیعی‌ست که فهم دقیق این کتاب برای غیرمتخصصان چندان سهل و ساده نباشد. برای حل این مشکل، نویسندگان و محققانی چون محسن دامادی (Mohsen Damadi) اقدام به امروزی‌سازی متن شاهنامه از طریق بازنویسی آن کرده‌اند. کتاب صوتی هفت خان رستم که نخستین جلد از مجموعه داستان‌های شاهنامه است، با چنین رویکردی تهیه و منتشر شده.

داستان هفت خان رستم یکی از معروف‌ترین قصه‌های شاهنامه است. دیوانگی شاهی سبک‌سر، گرفتاری‌اش به دست دیوان، و تقلای رستم برای نجات او، استخوان‌بندی این قصه‌ی دلکش را می‌سازد؛ البته داستان هفت خان رستم بسیار پُرماجراتر از آن است که بتوان در یک یا دو سطر خلاصه‌ای از آن ارائه داد. پس چه بهتر که بی فوت وقت، همین حالا اقدام به تهیه‌ی اثر حاضر کنید و خود وارد متن کتاب شوید و خویشتن را در لذت دنبال کردن ماجراهای قهرمانی و پهلوانی رستم دستان غرق سازید…

کتاب صوتی هفت خان رستم مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک فارسی مخاطبین اصلی مجموعه داستان‌های شاهنامه‌اند.

با محسن دامادی بیشتر آشنا شویم:

وی نویسنده‌، کارگردان و فیلمنامه‌نویس است. از آثار سینمایی او می‌توان به عناوینی چون «همه چی عادیه، هما کی میاد، قبرستان غیرانتفاعی، یک اشتباه کوچولو» اشاره کرد. همچنین، در میان آثار ادبی او می‌توان از اسامی‌ای چون «افسانه یک نجیب زاده ایرانی، کافه کلاچ، چگونه داستان را به فیلم‌نامه تبدیل کنیم» نام برد.

در بخشی از کتاب صوتی هفت خان رستم می‌شنویم:

وز آن پس یکی انجمن ساختند
ز گفتار او دل بپرداختند

کسانی که جلوی شاه سخنی در مخالفت با تصمیم او نگفته بودند، بین خودشان جلسه کردند. با درد و دریغ گفتند: کار شاه از روی بی‌خردی است. بلایی بزرگ در راه است. مازندران سرزمین دیوان است، نبرد با دیوها در توان آنها نیست.

آنها شک نداشتند چنانچه جنگی راه بیفتد، ایران ویران خواهد شد.

نشستند و گفتند با یکدگر
که از بخت ما را چه آمد به سر؟

ز ما و از ایران برآید هلاک
نماند از این بوم و بر آب و خاک

کسی گفت: پیش از کاوس، کدام پادشاه هوس کرد به مازندران حمله کند؟ دیگری از جمشیدشاه مثال آورد که تاج انگشتری داشت و همه‌ی موجودات به فرمان او بودند، ولی هرگز نگفت مازندران را بگیرم.

که جمشید با تاج و انگشتری
به فرمان او دیو و مرغ و پَری

ز مازندران یاد هرگز نکرد
نجست از دلیران دیوان نبرد…





معرفی و دانلود کتاب صوتی هفت خان رستم: مجموعه داستان‌های شاهنامه – جلد یکم | محسن دامادی