دسته‌بندی نشده · جولای 6, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی پخمه | عزیز نسین | استودیو نوار



معرفی کتاب صوتی پخمهکتاب صوتی پخمه یکی از محبوب‌ترین آثار عزیز نسین است که با زبانی طنز، معضلاتی اجتماعی مثل دورویی، دروغگویی و دزدی را به تصویر می‌کشد. این داستان از زبان مردی به اسم پخمه روایت می‌شود که روزی در انتظار آینده‌ای درخشان بوده اما سرنوشت پایانی متفاوتی را برای او رقم می‌زند… .

درباره کتاب صوتی پخمه

عاقبت دزدی چیست؟ پلیس او را دستگیر می‌کند، مردم کتکش می‌زنند‌، قاضی حکم زندان می‌دهد و خانواده‌اش اول نفرین و ناسزا را نصیب او و بعد همه افراد نام برده می‌کنند. ما هم اگر یک دزد را ببینیم احتمالا جانمان را دو دستی در آغوش گرفته و از قائله فرار می‌کنیم. به هر حال هیچ‌کس دوست ندارد خودش را درگیر این مسائل کند، البته اگر هنرمند منتقد و دغدغه‌مند را نادیده بگیریم! نویسنده، کاریکاتوریست، بازیگر یا شاعری که به فکر بهبود وضعیت کشورش باشد معمولا تیغ اعتراضش را غلاف نمی‌کند و عزیز نسین، نویسنده کتاب صوتی پخمه بهترین سند برای این ادعاست.

این نویسنده ترک، جزء هنرمندانی بود که با چشمانی پزشکی حاذق، معضلات و مشکلات جامعه خود را می‌دید و از بی‌اخلاقی‌ها برای نوشتن انگیزه می‌گرفت. نگاه اجتماعی او کاملا در نوشته‌هایش هویداست و ترکیب این دغدغه با طنز، خلق آثاری تحسین برانگیز بود که هر کدام به گوشه‌ای از مشکلات ترکیه آن زمان اشاره داشتند. با وجود گذشت چندین سال از مرگ نسین، نوشته‌های او همچنان موردعلاقه اهالی ادبیات هستند و تحسین هر مخاطب اهل دلی را برمی‌انگیزانند.

داستان کتاب صوتی پخمه سرگذشت مرد جوانی به اسم فرید است که امید و آرزوهای بسیاری زیادی برای آینده‌اش دارد. او که مشغول تحصیل در دبیرستانی نظامی است خودش را در لباس افسری تصور می‌کند اما یک بدشانسی، باعث اخراج او از مدرسه می‌شود. فرید که می‌داند پدر و مادرش توانایی تامین او را ندارند سعی دارد کاری برای خود پیدا کند. خوشبختانه شغل‌هایی که به نیروی بدنی نیاز دارند بسیارند و شوربختانه هیچکدام آن‌ها این پسر جوان، صادق و با وجدان را نمی‌خواهند! فرید بعد از بدبیاری‌های بسیار تصمیم می‌گیرد همرنگ جماعت شود و ماجرای او از این نقطه دگرگون می‌شود….

کتاب صوتی پخمه از زبان دو شخصیت روایت می‌شود. اولی روزنامه‌نگاری است که از قضا راهی زندان شده و دومی فریدی که شرح روزگارش را خواندید و حالا به اسم مستعار پخمه شناخته می‌شود. نکته جالب در این داستان، شباهت زندگی دو راوی به سرگذشت عزیز نسین (Aziz Nesin) است. روزنامه‌نگاری که به دلیل بیان نظراتش دستگیر شده نماینده ایامی است که نسین توسط مسئولین قدرتمند در زندان سپری کرده است. پخمه / فرید که مقدر بود افسر شود نیز ما را به یاد تحصیلات نظامی عزیز نسین می‌اندازد، یک شوخی کوچک با گذشته نویسنده که نقدهایی ملایم‌تر اما صریح بر نابرابری‌های درون ارتش دارد.

کتاب صوتی پخمه مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این کتاب را به تمامی علاقه‌مندان داستان‌های طنز اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم.

با عزیز نسین بیشتر آشنا شویم

عزیز نسین نویسنده‌ی طنز ترک تبار است. او در سال 1915، در ترکیه به دنیا آمد و در مدرسه‌ی افسری تحصیل کرد اما آن را رها و به نویسندگی پرداخت. نسین که مهارت بالایی در طنزپردازی داشت و بدون ترس دورویی و خودخواهی‌های مسئولین را به ریشخند می‌گرفت بارها دستگیر و زندانی شد. آثار او به زبان‌های مختلف از جمله فارسی برگردانده شدند و شهرتی جهانی برایش به ارمغان آوردند.

جالب است بدانید که عزیز نسین در سال‌های پایانی زندگی به مبارزه با تعصب دینی پرداخت و به دلیل ترجمه‌ی کتاب آیات شیطانی از سلمان رشدی، تهدید به مرگ شد.

در بخشی از کتاب صوتی پخمه می‌شنویم

صدای رفت و آمد روی پله‌ها و توی راهرو به گوشم رسید. نمی‌دونستم تکلیفم چیه همونجا بمونم تا جناب سروان برگرده، یا برم آسایشگاه یا منم دنبالش راه بیافتم. می‌ترسیدم هرکاری بکنم باعث عصبانیت جناب سروان بشه. یه کمی وایسادم فکر کردم، بعد سرمو از در بیرون اوردم و توی راهرو رو نگاه کردم. یه عده‌ای شلوغ می‌کردن و از این طرف به اون طرف می‌دویدن. وارد راهرو شدم و از پله‌ها رفتم پایین. دکتر با هیکل چاق و گنده‌ش توی راهرو می‌دوید و می‌خواست به اتاق ژنرال بیاره، منم دنبالش راه افتادم. توی اتاق منظره‌ای دیدم که نزدیک بود از خنده روده بر شوم…
فهرست مطالب کتاب صوتی۵۸ دقیقهبخش اول – قسمت اول۵۸ دقیقهبخش اول – قسمت دوم۵۹ دقیقهبخش اول – قسمت سوم۵۹ دقیقهبخش اول – قسمت چهارم۵۹ دقیقهبخش اول – قسمت پنجم۵۹ دقیقهبخش اول – قسمت ششم۴۵ دقیقهبخش اول – قسمت هفتمادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی پخمه | عزیز نسین | استودیو نوار